externe harde schijf voor audio

janamdo

Ingeburgerd
Is het mogelijk om een externe harde schijf te gebruiken voor opnames met Cubase, Reason, Fruity Loops etc ?

Of is de schijf te langzaam?

Een eigen pc voor muziek alleen is de oplossing, maar met een externe harde schijf met een partities zou ook me wel verder helpen

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Janamdo

Pleurt er toch een aparte harde schijf bij voor je audio dingetjes.
500Gb voor nog geen 100 euri?
Daar past het hele songfestival in meersporen vast wel op. :D

Ruimte zat zo ..

Maar .. heb al een tweede harde schijf op de computer ..en ben vastgelopen met de installatie van een Prodigy 7.1 Hi Fi geluidskaart op de 1e schijf met het besturingssysteem

Wil natuurlijk graag de geluidskaart goed hebben werken, maar zie geen andere oplossing dan win xp opnieuw installeren ..en daar heb ik geen zin in

Beter is gewoon om een harde schijf met een besturingsyteem + data schijf helemaal alleen voor de muziek te gaan gebruiken..daarom de oplossing van een externe harde schijf: even inpluggen

Stel dat de snelheid geen probleem is ? dan moet de externe schijf wel opstarten en de 2 bestaande schijven ook weergeven
Kortom gaat dit wel lukken?

Janamdo

Als het geen USB1 is gaat het zeker lukken.

Tegenwoordig is het usb 2.0 de standaard toch
Hardiskrecording is dus mogelijk met een serie plug inns en het weergeven van cubase met plug inns of een ander audioprogramma met pluginns ook ?

Janamdo

Even een waarschuwing in het algemeen -

Koop sowieso geen LaCie externe harde schijven (die Porsche modellen vooral) - die gaan achter elkaar kapot. Hele treads zijn er over geschreven, ik heb er zelf twee die ook allebei aan het overlijden zijn. Heeft niet eens te maken met de HDs zelf, maar de behuizing eromheen.

Bedankt voorde goede raad !

Er is veel te koop tegenwoordig en voor 49 euro heb je 6o GB : gaat 20 op aan win xp blijft 40 gb over voor muziek data

Heb je nog een voorkeur voor merk, prijs etc,?

jan

Bewaar je er alleen data op of heb je er een besturingsysteem op gezet?

Het gaat er mij om of ik bij wijze van spreken een homerecordingstudio erop kan zetten die niet hapert
of audio programma's kan draaien
Dat kan niemand nog bevestigen

Hmmmmm....., saté. :P

Moet je moederbord booten van externe HD's niet ondersteunen om uberhaupt een OS te booten van een externe HD?

Ik snap trouwens niet waarom je perse een externe HD wilt. Het heeft alleen maar nadelen IMHO.

plug en pay hé

Maar hoe het nu precies gaat werken met 2 bestaande harddisks
De bios zal toch wel een externe hd ondesteunen ?

Inderdaad kom je zo van het één naar het andere probleem ( we leerzaam dat wel)

Mogelijk dat ik toch maar het besturingsyteem weer fris erop zet op de interne harddisk en ook maar eens herstelpunten in win xp vast ga leggen( systeembeheer) meteen met de prodigy HI fi geluidskaart begin of deze nu wel goed werkt..het andere werkt wel

Even wat bestanden bewaren op de usb stick

Oke bedankt voor al de support !

:okdan:

Ik heb zelf lange tijd met veel plezier met de Lacie gewerkt. Ik heb iiig nog nooit van het probleem gehoord.

Trouwens ze worden ook gebruikt voor internationale tours (zal dat linkje eens opzoeken)

ahh hier:

http://www.motu.com/newsitems/atnewsitem.2005-06-24.6093776423

Citaat:

Each rig uses LaCie D4 drives. I like those drives because I can put two of them into a single rack space and they've never let me down

Zoek eens naar een 1tb hd ;)

Origineel geplaatst door janamdo
Bedankt!

Ik lees ..support sata2 3.0 Gb/s devices

is geen satae ? ..satae(xtra) :eureka:
is wel eSata
moet je alleen een aansluitkaartje bij kopen voor een euro of 7
dan heb je 1 of 2 eSATA aansluitingen

Origineel geplaatst door MusiQmaN
Ik heb zelf lange tijd met veel plezier met de Lacie gewerkt. Ik heb iiig nog nooit van het probleem gehoord.

Was ook mijn reactie. En ook ik heb eigenwijs er toch twee gekocht.
Eerste wordt niet meer herkend, tweede daarvan maakt de voeding een sissend geluid.

Zoek maar eens in de sound_design newsgroup van Yahoo.

Origineel geplaatst door Ramoonus
is wel eSata
moet je alleen een aansluitkaartje bij kopen voor een euro of 7
dan heb je 1 of 2 eSATA aansluitingen

Foutje bedankt!
Dan moest het zijn e(xtra)Sata zijn...

Fuse schrijft ..

Moet je moederbord booten van externe HD's niet ondersteunen om uberhaupt een OS te booten van een externe HD?
Ik snap trouwens niet waarom je perse een externe HD wilt. Het heeft alleen maar nadelen IMHO.

Als de eSata schijf dan net zo snel kunnen zijn als een een interne harde schijf.. dan is de prijs of gebruiksgemak zeker negatief te noermen ?

Jij bedoelt bijv dat Steinberg ( Cubase ) aangeeft wat de hardeschijfspecificaties zijn om Cubase optimaal te laten werken?

Uit de threads is nog niet duidelijk op te maken wel of niet een externe harddisk voor cubase of reason of het zwaarste audiprogramma wat er te krijgen is
Het is wel een goed idee om de vraag daar te leggen op een forum
Ik zou/ moet deze vraag op de afdeling softsynt op het synthforum plaatsen..dan

Een eigen muziek computer zonder internet .. ja dan ben je veilig
Bijv alleen voor spellen en muziek te gebruiken

Je kunt dan de OS en audiprogramma's op de interne harddisk zetten en grote geluidsbibliotheek/projektdata op de externe harddisk ( deze fungeert dan echt als opslag )
( met een grote usb stick van 250 gb zou het helemaal ideaal zijn, maar hoe zit het weer met de snelheid )

Ik heb ook 2 computers en 1 ervan gereserveerd voor audio en spellen , maar heb er toch weer internet op aangesloten met wat applicaties en de prodigy audiotrak geluidskaart is er op vastgelopen op win xp, dus dan zoek ik naar een oplossing..
Voor echt serieuze muziekprodukties niet aan te bevelen

ik heb een My Book (van Western Digital) 7200rpm.

Daar zit FireWire 800 op, dat is dus 2x zo snel als normale FireWire 400 of USB 2.0

Voor muziek zul je het niet zo heel snel nodig hebben, tenzij je multi-track opneemt e.d.
Maar voor videobewerking was FW400 bijv. te sloom. En met FW800 loopt het supersoepel.

Die Harde schijven zijn daarbij nog eens superhandig, ze gaan automatisch op stand-by wanneer je een tijdje niet van ze leest/schrijft, het maakt geen ratelend/tikkend geluid zoals oude harde schijven
en het mooie is: ze zijn aan elkaar door te linken zodat je een hele boekenkast met die dingen kunt vullen terwijl ze nog steeds supersnel data overdragen.

Ik heb er nu 1 van 500 GB maar die is zo goed als vol, daar ga k dan nog een 750 GB exemplaar bij halen, de behuizing is zelfs zo gemaakt dat je ze netjes tegen elkaar kunt zetten. (subtiele inkepingen en uitsteeksels aan de randen).
Ze zien er ook nog eens mooi uit.

Back