Verschil in Geluid tussen Motif en Fantom?

robbie50

ferkeert lit
:)

"Ik zou wel eens willen weten"....(bekend liedje van J de Corte)
welk verschil er NU zit in het geluid vasn bijv. een Roland + Yamaha synt....ik noem hierboven de Motif en Fantom
Vroeger was er een duidelijke lijn tussen Yamaha en Roland....
Yamaha Piano'tjes + Percussion.....mooi, strings dun
Roland Strings Vet, percusions minder helder....

Is dan nu nog zo?

graag reacties....

robbie
;)

't is niet dat ik je niet wil voorzien van antwoorden maar van beide series zijn toch diverse sites die samples en demo's aanbieden. Anders wil googlen en YouTube ook nog wel uitkomst bieden.

Zoek anders ook eens binnen deze site, ik weet dat er een tijdje terug iemand de diverse soundengines stevig tegen het licht heeft gehouden. Maar daar zaten geen samples bij.

Bottomline is eigenlijk jouw persoonlijke voorkeur. Zowel qua geluid als interface.

Ik denk wel dat als je van vroeger uit een bepaald systeem (Roland Yamaha en bijv. Korg in willekeurige volgorde!) gewend bent je zeker tijd nodig zult hebben het e.e.a. je weer eigen te maken.

Origineel geplaatst door daan79
't is niet dat ik je niet wil voorzien van antwoorden maar van beide series zijn toch diverse sites die samples en demo's aanbieden. Anders wil googlen en YouTube ook nog wel uitkomst bieden.

Zoek anders ook eens binnen deze site, ik weet dat er een tijdje terug iemand de diverse soundengines stevig tegen het licht heeft gehouden. Maar daar zaten geen samples bij.

Bottomline is eigenlijk jouw persoonlijke voorkeur. Zowel qua geluid als interface.

Ik denk wel dat als je van vroeger uit een bepaald systeem (Roland Yamaha en bijv. Korg in willekeurige volgorde!) gewend bent je zeker tijd nodig zult hebben het e.e.a. je weer eigen te maken.

Dank voor je reactie.....op diverse site vind je natuurlijk voorbeelden, maar ik kan "gehoorsmatig" niet veel verschil in de "kwaliteitsopnames"(??) ontdekken.
Eigenlijk stel ik de vraag of de stelling voor Roland (vet) en Yamaha (dun) nog steeds opgaat.
Ik was bijv. destijds enorm teleurgesteld over de "strings" van de DX (bijv DX21) serie van Yamaha, terwijl Roland (bijv. JX8P) veel vetter was.

robbie

Origineel geplaatst door robbie50

Eigenlijk stel ik de vraag of de stelling voor Roland (vet) en Yamaha (dun) nog steeds opgaat.
Ik was bijv. destijds enorm teleurgesteld over de "strings" van de DX (bijv DX21) serie van Yamaha, terwijl Roland (bijv. JX8P) veel vetter was.

Volgens mij komt dat verschil veer meer door FM vs analoge synthese, niet zozeer Yamaha vs Roland.

Vet..

Vet..

Origineel geplaatst door 6 trak
en daarbij... definieer 'VET' eens... wat is dat nou?
dikke bassen?, veel dynamiek?, veel rommelige zooi er door? niet te clean? offe... toch dat andere?

persoonlijk vind ik het een loze term

Ehhh.....Vol, Warm, :) Niet mager, voorzien van veel "ondertonen"(?), fatty....

Vet Geluid wordt nog wel eens abusievelijk een acidrevival genoemd, vaak uit onwetendheid maar soms ook gewoon vanuit een kwaadwillig ideologisch gezichtspunt (een soort “als het retro is, kan het niet al te belangrijk zijn en hoef ik me geen zorgen te maken/te schamen dat ik niet heb opgelet” gedachtegang.)

hmm.. vet geluid krijg je meestal door de gain iets terug te draaien, ik bedoel dus: Niet met te veel gain spelen. Dat maakt het allemaal iets crunchier en dynamischer.

Zoiets????

robbie
:confused:

Ik kan je alleen mijn mening geven over de Motif, want die heb ik.
Wat betreft de strings, ik vind ze op de Motif met name natuurlijk klinken, realistisch. Natuurlijke strijkers vind ik altijd minder "vet" klinken. Er zijn meer presets van natuurlijke strijkers dan van de synth strijkers. Ik heb geen idee hoe dat op een fantom is.
De synth strings vind ik best warm klinken, maar neigen dan ook meer naar pads.
Wat betreft vet, een Motif kan naar mijn mening zeker vet klinken. Er zit best "aardige" moog basjes in.

Rob, je hebt zelf al jaren een Fantom-X, ga nou gewoon naar de winkel en probeer een Motif uit.

tja.............

tja.............

Origineel geplaatst door Bartology
Rob, je hebt zelf al jaren een Fantom-X, ga nou gewoon naar de winkel en probeer een Motif uit.

Bartology.......

Klopt......
Maar ik wil weten wat anderen denken/er van vinden.......
Mijn Motif komt er wel........eerder dan jij denkt

groet,

robbie
;) :) :)

Re: Re: tja.............

Re: Re: tja.............

Origineel geplaatst door Bartology
Ben je helderziend? :eureka:

Wie weet......
XS6 staat in bestelling.......
Jij bent er zo tevreden over...........
vandaar!

groet,

rob
*D

Re: Re: Re: tja.............

Re: Re: Re: tja.............

Origineel geplaatst door robbie50
Wie weet......
XS6 staat in bestelling.......
Jij bent er zo tevreden over...........
vandaar!

groet,

rob
*D

Leuk dat je hem hebt besteld, Rob! :okdan:
Ik heb een Motif ES, geen XS.

Ik heb een ES.

Er zitten veel "realistische" strings in als presets. Maar voor wat betreft wollig, zo kan je al je geluiden magen, begin eens met de resonance en je bent al op de helft.

Ik heb een Fantom X7 , geen Motif maar wel een Tyros (1).
De Tyros had ik al en ik wilde een synth/workstation in huis halen. Getwijfeld tussen Motif ES en Fantom X.
Aangezien ik de Motif klanken erg vond lijken op die van de Tyros (logisch), koos ik voor de Fantom X (ook vanwege het geweldige display van de Fantom en de spectaculair eenvoudige bediening).

Ik kan de Fantom X dus wel vergelijken met de Tyros klanken en na een paar maanden rommelen ben ik van mening dat de Yamaha 'frisser' kinkt. De waves lijken strakker gesampled dan die van de Roland. De Roland waves klinken minder 'sprekend' en rommeliger dan die van Yamaha.

Bij het produceren valt het verschil overigens wel redelijk snel weg vind ik. In een complete compositie klinkt de Roland warm en overtuigend. Het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak.

Back