DnB ritmes

Wallnuth

Nieuwkomer
Hoi,

Kan er me iemand helpen met het feit hoe een drum 'n bass ritme in mekaar zit? Wordt dit gemaakt door gebruik te maken van off - beat ritme of wordt er gebruik gemaakt van enkel de hoofdtellen van een 8/8 maat waarbij de bass en de snare worden omgedraaid in volgorde of hoe zit dat nu? Of wordt er niet meer gekeken naar het maken ervan of juist de DnB sample in een sampler steken en je knip en plakt tot de dnb ritme herschreven wordt?

Hier ligt de nadruk in mijn vraag wel op het zelf vervaardigen van een DnB beat

groeten

Merci voor de link maar zijn er ook andere meer concretere voorbeelden van drumpatronen, meer specifiek gericht op het uitzetten op een sequencer?

Als je het slim wilt doen zou ik kijken naar ReCycle; die kan je beat analyseren en vertalen naar losse noten (afhankelijke van de gevoeligheid). Per noot is er dan een sample. Een goede demonstratie van het principe is ook bij de nieuwe Ableton te vinden onder "Slice and dice" > http://www.ableton.com/live-7-whats-new . Kontakt 2 en 3 hebben dit ook, alleen heb ik daar even geen video van :)

De amen break werd gewoon in snelheid omhooggehaald, dus lijkt het misschien alsof er nuance verdwijnt; om uit te vinden hoe het in elkaar zit moet je 'm dus eigenlijk weer terugschroeven qua snelheid.

Vaak is het de hihat/tamboerijn die de "swing" er aan geeft; hele strakke gekwantiseerde d'n'b is ook mogelijk, maar wil je het "gesampled" laten klinken, dan moet je daar op letten; ook heeft iets als de amen zogenaamde "ghost notes". Je komt dan eigenlijk gewoon op percussietheorie terecht :).

Ik zou je best willen helpen maar ik snap niet helemaal waarnaar je opzoek bent? Grafische voorbeelden van drum 'patronen'? Ik denk eerlijk gezegd dat je die niet nodig zult hebben. Als je goed luistert naar je favoriete d&b tracks is het enorm simpel.

tel eens mee met de plaat, en probeer een metronoom op het zelfde tempo te zetten. (meestal rond 170bpm denk ik). Als je nu eens een Bassdrum op de eerste en derde tel zet, en een snare op de tweede en vierde. Schuif de tweede Bd een halve tel opzij (later). Voila, simpele beat.

Nu kun je rustig experimenteren door wat te schuiven met de noten, of wat extra snares in te tekenen (gezien je vraag)

waar ik eigenlijk naartoe wil is, om een goede break te krijgen, waar moet je je hoofdaccenten leggen of waar moet je je de nadruk leggen om in een 8/8 maat een break te krijgen (door zoals hierboven vermeld een halve tel op te schuiven)

Origineel geplaatst door Wallnuth
waar ik eigenlijk naartoe wil is, om een goede break te krijgen, waar moet je je hoofdaccenten leggen of waar moet je je de nadruk leggen om in een 8/8 maat een break te krijgen (door zoals hierboven vermeld een halve tel op te schuiven)

dat moet je leren door gewoon lekker te gaan stoeien met beats en experimenteren

vind ik...

Ik vind dat Trigg wel een punt heeft.

Try before you die :D

Daar ben ik het wel mee eens, experimenteren is de beste optie. Ik ben zelf ook simpelweg door goed luisteren en experimenteren tot mijn eigen skills gekomen. maar wat tips kunnen geen kwaad natuurlijk.

1) maak een lange en korte versie van je main snare: bijv door 1 sample met reverb te bewerken, en deze abrupt af te kappen. > bd---tssssssssss --- bd-- ts :D
dit werkt vooral goed met electronische snares. maar je kunt ze natuurlijk ook combineren.
2) gebruik snares met een langzamere attack (minder scherp) voor je shuffles.
3) layer je drums, gebruik bijv crunchy breaks met je electronische snares EQ ze etc. een snare voor attack een snare voor de tail etc.
4) gebruik LFO Velocity etc om te wisselen tussen geluiden (velocity switching in je sampler).
5) loop een break van een plaat die je mooi vind, en speel er overheen, probeer het geluid te benaderen. Vervolgens kun je hier vandaan vertrekken en je eigen ding doen.

Het is idd niet zo moeilijk. De basis is een gewone breakbeat vaak als je een vervolgens werkt het erg goed om meerdere kicks en snares op elkaar te leggen ghost snares werken heel goed, probeer her en der accenten te verschuiven en je komt een heel eind. wat ook goed werkt is een drumloopje in tempo te verdubbelen en die zachter onder je main drums te leggen ik gebruik veel elektronische kick geluiden en acoustischere snare geluiden maar dit moet je zelf weten verder gewoon vet veel drumloops maken en daarmee gaan expirimenteren.

Goh, de tip van recycle te gebruiken met gridfunctie aan, is idd wel een goede tip, daar kun je zien hoe je accenten legt, of hoe je de kick of de snare een tel vroeger/later legt. Eventueel in een ritme maken kunnen je een delay gebruiken voor de geen accent slagen.

Goh, de tip van recycle te gebruiken met gridfunctie aan, is idd wel een goede tip, daar kun je zien hoe je accenten legt, of hoe je de kick of de snare een tel vroeger/later legt. Eventueel in een ritme maken kunnen je een delay gebruiken voor de geen accent slagen.

Wel blijkbaar zeiden sommige mensen mij dat dnb een van de gemakkelijkste soort muziek is, wel ik ben daar nog niet zo van overtuigd. Mss telt mijn onkunde mee of mijn troebel inzicht.
Wel blijkbaar ben ik nog altijd aan het sukkelen om een goed dnb track te maken, het gaat vooral om de beat. Moet je eigenlijk niet massa's tellen bij het maken van een dnb beat. Of is het gewoon los experimenteren tot het goed klinkt? Is er nergens een goed theorie - gebaseerde bundeltje ergens te vinden waar de grondslagen ( voor een beat te maken en geen historisch gerelateerd materiaal) uitgelegd zijn? Hopelijk op een dag lukt het me......, maar ik blijf volharden. Damn you, wickedness of beatmaking.

Geen idee of er een boekje is, maar het is denk ik toch echt de moeite waard om het zelf te ontdekken door te pielen met de tips die boven staan. Een vriend van mij zat met dezelfde vraag, en voor hem hielp het erg goed om een beat te samplen en te loopen. Dan knipte hij hem in stukjes, of speelde met andere drumsamples er overheen.. gewoon continu afspelen, dan komt het belangrijkste: je eigen ding.. kortom, komt er een idee in je op? zit er iets in je hoofd, zit je al mee te beatboxen?.. houd het vast, en probeer beetje bij beetje de beat die je hebt ernaar te vormen. Na verloop van tijd kun je binnen no-time je beats maken..

Maar, belangrijkste is toch: luisteren, ook naar jezelf (in je kop :D ). Anyway als je een voorbeeld hebt van wat je wilt bereiken, en hoe ver je nu bent (mp3's) kan ik je misschien makkelijker helpen

Als je ermee gaat stoeien ontdek je vanzelf van alles, en ben je ook beter in staat te horen (te ontleden) hoe breakbeats in elkaar zitten van platen die je aanstaan.
Het basis idee (van de oldschool breaks dan), vind ik nog altijd, is dat je op de 1e tel een drumloop start en net voor de 2 1/2ste tel weer stopt en op 2 1/2 nog 's start, zodat er een kick komt op 1 en 2 1/2, en een snare op 2 en 3 1/2.
Voor de nieuwere (wat heet nieuw nu nog, maar goed) breaks die ik niet interessant vind is het recept kick op 1 en 3 1/2, snare op 2 en 4.

In ieder geval vind ik kenmerken voor breaks dan die halve tel verschuiving erin zit, en dat die verschuiving op funky momenten op en neer springt van "normaal" naar "offbeat". Het werkt met elke omhooggepitchte funky hiphop beat, is mijn ervaring. Een eerste variant is dan de beat starten op de 1e en op 3 1/2, dan "draai je hem om". En vanaf daar is het experimenteren vooral met steeds kleinere drumlooponderdelen; b.v. de loop vanaf de snare ook erbij betrekken, of de loop vanaf een hihat tikje, de loop vanaf de 2e kick, etc. en laat ze vooral ook 's even doorlopen en gooi er dan nog een ander loopstuk doorheen. Of kap een v.d. loops ineens af.

Let wel; het is een delicaat grijs gebied tussen te veel verspringingen (niet-meer-te-volgen random crap) en funky. (precies genoeg offbeat)

Nouja. Succes! Probeer vooral veel met de hand te doen, om te leren wat een beat maakt of breekt. Auto-knippers enzo zijn makkelijk, maar er gaat eigenlijk toch niks boven met de hand luisteren waar de knip moet komen, en met de hand de sample triggeren om alvast wat met de sample te spelen. Het kost wat meer moeite, maar loont zich.
Natuurlijk gebruik je uiteindelijk automatische functies als je ze nodig vind, maar het proces dat zij automatiseren is vaak een gebied waar je leuk in kan spelen, en daar moet je wel ooit weet van ontwikkelen. Vind ik dan.

Beats maken is een ambacht, geen automatisch proces :W

Back