sampler keuze voor live gebruik

Mrrraauw

miaow
hello..

ik ben op zoek naar een sampler om zang te loopen tijdens live optredens. de vorige keer in de muziekwinkel werd mij de boss rc 20 aangeraden, maar ik vroeg me af of er ook nog andere merken waren die hetzelfde kunnen, zoals jamman oid. of is dat een totaal ander apparaat? andere suggesties zijn ook welkom. ta :]

Re: sampler keuze voor live gebruik

Origineel geplaatst door Mrrraauw
hello..

ik ben op zoek naar een sampler om zang te loopen tijdens live optredens. de vorige keer in de muziekwinkel werd mij de boss rc 20 aangeraden, maar ik vroeg me af of er ook nog andere merken waren die hetzelfde kunnen, zoals jamman oid. of is dat een totaal ander apparaat? andere suggesties zijn ook welkom. ta :]

Ik heb zelf oa een Boss RC-50, dat is de grote broer van de RC-20. De Jamman van Digitech heb ik geen ervaring mee (lijkt mij opzich niks mis mee), over de RC-serie ben ik positief. Denk goed na wat je er mee wilt doen: solo of in band verband; in het laatste geval moet je ook gaan nadenken over het synchroniseren met de andere bandleden.

wat ik dan nodig heb is een sync optie toch? dat je m met de midiklok kunt sync'n oid?

ik zit nu trouwens te kijken naar de yamaha su serie.. of is dat totaal uit de richting?

wat ik dan nodig heb is een sync optie toch? dat je m met de midiklok kunt sync'n oid?

ik zit nu trouwens te kijken naar de yamaha su serie.. of is dat totaal uit de richting?

De SU's zijn samplers en geen loopers zoals de RC-serie. Loopers zijn namelijk speciaal gericht op het maken van loops on the fly (dus live). De sync optie: het syncen met een band is niet echt simpel. Maar wat wil je er precies mee? Hoe ziet de bezetting van je band er uit?

forgive me my n00bness ;) wat is dan precies het verschil tussen sampler en looper want ik dacht dus dat dat hetzelfde was..

mn bezetting is ikzelf zang, mn computer voor van tevoren opgenomen backingvocals en van te voren geprogrammeerde midi tracks en nog wat muzikanten drbij (maar die hebben verder niks te maken met de loopdinges). het loopen is alleen voor mijn zang bedoeld en kleine stukjes die ik inspeel met mn keytar om basis melodie neer te leggen..

verschil met een looper en sampler is dat de meeste hardware loopers oorspronkelijk voor gitaristen op de markt zijn gebracht. Daarom zijn het meestal floor modellen met meerdere pedalen. je hebt natuurlijk gelijk dat een looper uiteraard ook kan samplen maar samples opslaan kans soms en bewerken kan meestal niet. Een sampler is meestal een 19" module die je natuurlijk ook via een midi footcontroller zou kunnen bedienen en dan als looper kan gebruiken. Wat je dan wel mist zijn de specifieke features die de loopers nou zo handig maken voor live gebruik:
- automatische tempo bepaling zodat de altijd strak is
- het stoppen met opnemen resulteert in het direct starten van de loop. Bij een sampler zul je dat echt zelf moeten doen inclusief het "bewerken" en knippen van ongewenste audio. Dat is prima in een studio, maar onstage niet handig.

Mbt het syncen heb je oa de volgende 2 opties:
1) "looper" syncen met de computer via midi
2) computer gebruiken met looping software => hiervoor kunm je wellicht ook Ableton Live gebruiken

Optie 1 is lastig want de meeste loopers syncen niet via midi of hebben wel midi maar werkt het niet goed. De Boss RC-50 heeft bv midi maar de sync als slave werkt niet (bug). Optie 2 via computer lijkt mij in jou geval qua synchronisatie het beste maar dan moet je je wel verdiepen in een software oplossing en hoe je die dan gaat aansturen (midi footcontroller) op het podium.

Voor een overzicht van allerlei hard- en software loopers, zie http://www.looproom.com/looperchart.php

Origineel geplaatst door Sjaak
..... De Boss RC-50 heeft bv midi maar de sync als slave werkt niet (bug). ....[/URL]

Serieus?!? Da's balen zeg. De RC50 staat op mijn verlanglijstje juist omdat hij geslaved kan worden aan midi-clock. Wordt dat ooit nog aangepast? Geen idee hoe Boss is met software-updates.

de ehx 2880 heeft ook sync mogelijkheden en die werkt best goed. maar de eerste looplengte is bepalend voor alle looplengtes.
heb ook goede verhalen gehoord en gezien van de gibson echoplex. niet goedkoop maar volgens mij de beste oplossing.

die rc50 ziet er ook nog eens lelijk uit.

goeie uitleg

thx dit is echt een goede uitleg! :]

ik ben even op die site gaan kijken.. dr staat bij "midi". maar wat bedoelen ze precies met midi? ik heb nlk een keytar en daar komen wel midi signalen uit, maar dat ding heeft geen eigen geluiden, die kies ik in garageband. hoe kan ik dan de geluiden van mn keytar loopen want mn enige line out moet naar de speakers gaan. of moet ik dan iets regelen waardoor ik meerdere line outs en line ins aan mn macbook vast kan zetten? hoop dat deze vraag een beetje begrijpelijk is..

Origineel geplaatst door Hazes
Serieus?!? Da's balen zeg. De RC50 staat op mijn verlanglijstje juist omdat hij geslaved kan worden aan midi-clock. Wordt dat ooit nog aangepast? Geen idee hoe Boss is met software-updates.

De laatste versie is OS 1.01. Roland/Boss heeft nog niks bekend gemaakt mbt het fixen van de midi sync issues in een versie 1.02 of zo. Overigens, ik gebruik dit zelf niet, bij ons is de RC-50 de master in de band en de drummer volgt dus de RC-50 qua tempo, dus eerlijk gezged kan ik je ook niet vertellen wat het probleem exact is.

ik ben even op die site gaan kijken.. dr staat bij "midi". maar wat bedoelen ze precies met midi? ik heb nlk een keytar en daar komen wel midi signalen uit, maar dat ding heeft geen eigen geluiden, die kies ik in garageband. hoe kan ik dan de geluiden van mn keytar loopen want mn enige line out moet naar de speakers gaan. of moet ik dan iets regelen waardoor ik meerdere line outs en line ins aan mn macbook vast kan zetten? hoop dat deze vraag een beetje begrijpelijk is..

Je looped altijd audio en geen midi. De audio wordt altijd getriggered via midi, bv een keytar of een synthesizer. Garageband moet je dus zien als je synthesizer, dus de audio output van je laptop moet de hardware looper in. In het geval van de RC-50 gebruik je daarvoor
1) 1/4 jack L/R line inputs of
2) 1/8 stereo aux input

De RC-50 main outputs sluit je aan op de versterker/speakers en klaar is kees. Zie ook mijn plaatje gear plaatje hieronder, bij mij is alles gewoon heel simpel serieel aangesloten.

PS eh, midi loopen kan wel maar dat noem ik dan sequencen. Met Ableton live zou je volgens mij met midi ook kunnen loopen met hetzelfde resultaat. Maar ja, zoals gezegd gebruik ik enkel hardware en geen software on stage

Je looped altijd audio en geen midi. De audio wordt altijd getriggered via midi, bv een keytar of een synthesizer. Garageband moet je dus zien als je synthesizer, dus de audio output van je laptop moet de hardware looper in. In het geval van de RC-50 gebruik je daarvoor
1) 1/4 jack L/R line inputs of
2) 1/8 stereo aux input

De RC-50 main outputs sluit je aan op de versterker/speakers en klaar is kees. Zie ook mijn plaatje gear plaatje hieronder, bij mij is alles gewoon heel simpel serieel aangesloten.

PS eh, midi loopen kan wel maar dat noem ik dan sequencen. Met Ableton live zou je volgens mij met midi ook kunnen loopen met hetzelfde resultaat. Maar ja, zoals gezegd gebruik ik enkel hardware en geen software on stage
hey ik zie dat we dezelfde keytar hebben cool :]

dus jij gebruikt je keytar ook om te loopen?

ik gebruik trouwens wel software onstage, ik heb al de nadelen daarvan ondervonden maargoed, ik werk liever visueel (dat ik op een beeldscherm zie staan wat er gebeurt en gaat gebeuren).

uit jouw antwoord haal ik trouwens dat ik idd meerdere audio outs moet gaan regelen, want ik wil alles nog terug brengen naar garageband voor effecten ed (dus ook wat er uit de loopstation komt) en dan uiteindelijk de totaalmix versturen weer vanaf mn mac. vergeef me als ik te traag ben van begrip
=(

hey ik zie dat we dezelfde keytar hebben cool :]

dus jij gebruikt je keytar ook om te loopen?

uit jouw antwoord haal ik trouwens dat ik idd meerdere audio outs moet gaan regelen, want ik wil alles nog terug brengen naar garageband voor effecten ed (dus ook wat er uit de loopstation komt) en dan uiteindelijk de totaalmix versturen weer vanaf mn mac. vergeef me als ik te traag ben van begrip
=(

Ik heb de keytar net een week en nog niet live gebruikt maar dat is wel de bedoeling :) Vanaf welke synth ik dat doe maakt niet uit, maar dat kan dus ook met de AX-7. Ik gebruik live momenteel eigenlijk geen keyboard mixer meer, alles is nu serieel aangesloten. Ik heb heel kort een setup gehad met een uitgebreide mixer met effect sends/returns en de diverse loopers/delay's en synths allemaal apart aangesloten zodat je het meest flexibele bent qua routing. In de praktijk gebruikte ik dat eigenlijk niet vaak dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

- de DD-20 gebruik ik voor delay effecten of korte loops die evt weer loop met de RC-50.
- de RC-50 tap tempo pedaal synct automatisch alle andere synths en delay's qua tempo
- de RC-50 sub-out heb ik aangesloten op de aux-in van de RC-50 zelf; hierdoor creeer je een feedback loop waardoor de RC-50 als een soort delay kunt gebruiken met extreem lange tijden. Bv: als je de RC-50 in replace mode speelt hij eerst de audio loop af voordat de nieuwe wordt opgenomen
- de TC Electronic controleer ik via midi sliders op de S90 ES; deze is bv erg goed in special effects en dynamic delay's bekend uit de TC 2290

Back