Cubase 4.1.0.726

Het kromme van deze situatie is dat de Scope-ASIO-drivers al een jaar of zes, zeven perfect werkten met alle Cubase-versies. Nu verandert Steinberg zelf iets aan hun programma en valt de boel om. Dan is het wel heel erg makkelijk en onterecht om de schuld aan derde partijen te geven.

Daarnaast worden ook nog 'ns verkeerde prioriteiten gesteld. In plaats van zo snel mogelijk proberen dit probleem te fixen, doet Steinberg eerst alsof de neus bloedt, daarna wijzen ze naar de de makers van die Asio-drivers (terwijl het in het geval van Creamware hoogst onzeker is of er ooit nog updates komen), komt er een hotfix uit waar je niets aan hebt en wordt je in het ongewisse gehouden of Steinberg dit probleem gaat oplossen of niet.

Wat is nou de bedoeling? Lost Cubase 4.1.2 het incompatibiliteitsprobleem met Creamware-kaarten nou op of niet?

(terwijl het in het geval van Creamware hoogst onzeker is of er ooit nog updates komen

zoals is al eerder melde: check de sonic-core site... er schijnt er driver versie 5 aan te komen die ook onder vista werkt. en aangezien ze daarvoor de hele drivers moeten herschrijven ga ik er wel van uit dat ze de fouten die er nu in zitten oplossen.

Leuk verhaal maar ik verwacht van een professioneel en klantgericht bedrijf als steinberg dat zij karretrekker zijn in het oplossen van dit soort problemen.

Dus contact opnemen met de audio intrface fabrikanten over de problemen en proactief meedenken over een zo snel mogelijke oplossing. Mocht een fabrikant niet geinteresseerd zijn om mee te werken dan en alleen dan kan steinberg met een opmerking komen als "dat is het probleem van de audio interface fabrikant".

Het is gewoon simpelweg je klant in de kou laten staan. Steinbergs eigen code veroorzaakt een probleem (ongeacht of dit is veroorzaakt door het niet precies volgen van de ASIo spec) en men is totaal niet bereid enige effort te steken in het oplossen.

Gaat steinberg bedrijven als Waves achterna? (De zoek het maar uit met je support clubs).

Zeker met de huidige logic prijzen denk ik dat niet moet worden onderschat hoe klein de grens tussen Mac en PC is geworden. Ik heb het geluk dat ik met mijn Motu geen problemen heb maar totale onzin vind ik het wel. En mocht iemand mij ooit advies vragen over de te kiezen DAW software zal dit zeker ter sprake komen...........

Hallo,
Onze Q&A heeft de geluidskaarten die in de verschillende topics op Cubase.net naar boven kwamen drijven uitgebreid getest. In "alle" gevallen hat het te maken met de driver van de geluidskaart die niet 100% volgens de ASIO specs geprogrammeerd is. De desbetreffende fabrikanten hebben van ons bericht gehad dat er een probleem is met hun driver.

Wat de Scope kaart betreft is het precies hetzelfde. Vele andere Creamware kaarten geven geen problemen. Dit hebben wij zeer goed kunnen testen omdat 1 van de programmeurs nu bij ons werkt.

Dat er bij een update een nieuwe bug komt is natuurlijk vervelend. Voor de gebruiker en natuurlijk voor ons. Maar ik kan jullie verzekeren dat er uitgebreidt getest wordt door ons en onze beta testers. De meeste bugs die gevonden worden na een release zijn bij ons meestal al bekent en wordt er al aan gewerkt volgens een "prio" lijst. Prio 1= crash Prio 2= een functie werkt niet en er is geen work around etc.

Er wordt al sinds de 4.1 release alweer hard gewerkt aan de 4.1.2 die begin 2008 zal komen voor Nuendo 4/Cubase 4/Cubase Studio 4. Helaas niet eerder vanwege de kerstdagen, maar dat heeft weer als voordeel dat de beta testers langer de tijd hebben :)

Verder zijn er voor de Mac Leopard gebruikers die een Sequel, Cubase (Studio) 4.0.0 versie hebben installers geplaats op onze download pagina's.

Mochten er nog vragen zijn, dan stel ze gerust

Gr,

Chris

Hallo,

De laatste berichten wat "Creamware" betreft. Wij hebben onze reports naar hun gestuurd en hebben helaas van hun niks meer terug gehoord wat de Scope kaart betrefft. Via, via hebben we wel gehoord dat er "misschien" nog een nieuwe driver komt. Dit is "via, via" dus geen belofte etc.

Verder was er nog een probleem met een andere geluidskaart. (dus wel geteld 2 geluidskaarten/drivers) Na onderzoek is gebleken dat het makkelijker is om vanaf onze kant een verandering aan te brengen zodat "hun" driver werkt zoals het moet = wij lossen een bug op voor iemand anders.

Zoals door sommige mensen hier opgemerkt = ASIO is iets Steinberg. Wij moeten wel volgens de specs werken. Anders zou geen enkele geluidskaart werken met een ASIO driver.

Gr,

Chris

Verder was er nog een probleem met een andere geluidskaart. (dus wel geteld 2 geluidskaarten/drivers) Na onderzoek is gebleken dat het makkelijker is om vanaf onze kant een verandering aan te brengen zodat "hun" driver werkt zoals het moet = wij lossen een bug op voor iemand anders.

Chris, je hele reply komt over als een reactie om het imago van cubase te redden (of in de hand te houden). Check cubase.net voor de meldingen mbt cubase 4.1. De sx3 historie is weer in volle gang met 4.1.

opvallend vind ik vooral de belevingswereld van steinberg tov de ervaringen van hun gebruikers. Ook hier weer in jouw reply, slechts 2 kaarten hebben problemen waarvan we voor 1 kaart hun probleem in cubase zelf hebben opgelost.

Neem je ons dan echt nog serieus? Als dit echt waar is, waarom lees ik dan niet op cubase.net in de probleemthread met de andere kaarten wat ze even moeten doen zodat hun kaart nu werkt? Als ik jouw reply nu lees, is alleen creamware nog een probleem. Ik geloof hier echt helemaal niets van.

Ook je opmerking 'wij lossen een bug op voor iemand anders' vind ik wel weer iets zeggen. Een gebruiker interpreteert dat namelijk heel anders. Jullie lossen niet iets op voor iemand anders, nee jullie zorgen er voor dat jullie nieuwe audioengine (met routing) gewoon met alle voorheen gesupporte kaarten blijft werken. Dat is een hele andere insteek, en ik vind dat jullie dit gewoon behoren te doen.

Ik lees nergens op jullie website een lijstje met 'gesupporte' audiokaarten, hoe moet ik als eindgebruiker weten dat audiokaarten zich niet aan de standaarden houden? Zoiezo raar als je al als leverancier van een sequencer pakket deze kaart al 7 jaar probleemloos ondersteund, en dan na 7 jaar doodleuk gaat melden dat die kaart niet ondersteund meer wordt omdat ze zich niet aan standaarden houden.

Compleet belachelijk.

Om eerlijk te zijn, dit soort dingen kunnen jullie je gewoon niet meer veroorloven. Jullie zijn het duurste pakket tov jullie concurrenten. Daar verwacht ik gewoon een betrouwbare partner aan te treffen.

Ik ken het begrip positieve klant discriminatie uit de marketing wereld. En ik snap heus wel dat je kosten technisch gewoon de hele creamware gebruikerswereld met 1 release afschrijft als klant. Echter op de lange termijn zal in de internet wereld dit een foute beslissing blijken te zijn, aangezien je hiermee aangeeft dat je als cubase / nuendo gebruiker een probleem hebt met Steinberg als betrouwbare partner en ondersteuning van je huidige investering.

Betrouwbaarheid is het belangrijkste iets van een leverancier, als je het vertrouwen van de klant verliest ben je echt verkeerd bezig.
En nogmaals het gaat me niet eens om het ondersteunen van een creamware kaart, dit heeft alles te maken met het vertrouwen in wat ik jullie heb en in de toekomst.

Zou het ermee te maken dat Steinberg door Yamaha is overgenomen en dat die het door teveel bezuinigen naar de kloten laat gaan?

Een ding is iig zeker. Ik zal zelf altijd heel voorzichtig zijn met die patches want ik wordt altijd heel nerveus als ik het cubase forum lees als zo'n patch is uitgebracht.
En dan snap ik zeker als mensen het hier niet trekken als Chris hier komt mooi weer spelen.

Goh, zelden een topic gezien waar de geachte sf-lezertjes het zo hartelijk over eens zijn. Tekenend.

En terecht, trouwens. Ik als mede C4.1 gebruiker heb goddank bovengenoemde problemen niet (met m'n MOTU), maar dat terzijde.
De opmerking dat Steinberg inmiddels ècht eens op moet passen wat ze uithalen met hun stevig betalende klanten snijdt zeker hout.
De concurrentie rukt op, en het lijkt erop alsof Steinberg (weer eens) niet verder komt dan zich de dekens nog eens over het hoofd te trekken.

Bezoekers van cubase.net weten genoeg... c'est le ton qui fait la musique.

Heeft Steinberg geen contact opgenomen met Creamware om ervoor te zorgen dat de driver-update de bovengenoemde problemen oplost?

Ik vind dat Steinberg het allemaal veel te makkelijk opneemt. Er wordt nog steeds alleen gewezen naar Creamware zonder dat er enige moeite lijkt te worden gedaan om het probleem echt op te lossen.

Heeft er nou iemand van Steinberg gesproken met Creamware-programmeurs om dit probleem daadwerkelijk op te lossen of wordt nu de toekomstige driver-update gebruikt als excuus om het probleem te droppen? Mocht de driver-update alleen Vista-compatibiliteit brengen, gaat Steinberg dan zelf een fix uitbrengen om hun zelf-gecreeerde probleem op te lossen?

Ik wil gewoon weten of ik binnen 1 of 2 maanden daadwerkelijk een fix kan verwachten (van Steinberg of anders van Creamware) of dat ik door beide partijen bedonderd wordt.

Ik wil gewoon weten of ik binnen 1 of 2 maanden daadwerkelijk een fix kan verwachten (van Steinberg of anders van Creamware) of dat ik door beide partijen bedonderd wordt.

die fix kun je denk ik vergeten. Ik geloof er in ieder geval niet meer in. Na er lang over nagedacht te hebben ga ik de komende weken kijken wat ik voor de toekomst met deze situatie aan moet. Ik gebruik cubase sinds versie 1.0 op de atari en niets is moeilijker dan overstappen naar een ander pakket, toch is dat wel wat ik serieus ga testen de komende weken. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat dit op de lange termijn goed gaat komen.

Ik vind absoluut dat cubase geweldige functionaliteit heeft maar goed, daar heb je helemaal niets aan als het niet werkt. Het is nu al vanaf sx3 een hel per versie om uiteindelijk een stabiele versie te krijgen, bugfixes duren onacceptabel lang en een half jaar wachten met uitloop tot 1 jaar is volstrekt normaal inmiddels, en dan moet je nog maar afwachten of iets gefixed wordt of niet. Als je dan kijkt wat voor basic showstoppers er weer in 4.1 zitten (export bugs, freeze bugs, asio routing ellende, niet ondersteunde kaarten, en ga zo maar door) dan heb ik simpelweg geen zin meer om weer als betalende betatester te gaan fungeren voor steinberg.

Ik begrijp best dat het gras altijd groener lijkt bij de buurman, dus vandaar dat ik de nieuwste versie van sonar 7 eerst ga testen om te kijken of het mijn productieproces voldoende stabiel ondersteunt. Veel creamware gebruikers zijn inmiddels overgestapt op sonar en ze zijn bijna allemaal enthousiast, daarnaast hoor ik ook van mensen in mijn omgeving positieve verhalen over sonar 7. Het zal lastig worden maar ik ga het een eerlijke kans geven, dus de komende weken ga ik vol overtuiging met sonar aan de gang en het flink testen. Een crossgrade is 279 euro, dan heb je de meest uitgebreide full versie, dus de kosten daarvan zijn ook niet erg hoog.

Geen idee of het gaat bevallen, maar het is erg triest dat het na meer dan 15? jaar cubase gebruik zover heeft moeten komen. (twijfel, kan zelfs wel meer dan 15 jaar zijn aangezien ik zelfs pro24 op de amiga nog gebruikt heb hahaha).

gelukkig kan ik cubase 4.03 blijven gebruiken totdat ik een finaal plan heb getrokken voor de komende jaren dus het is gelukkig niet zo dat alles bij mij stil ligt. Dat maakt de tijdsdruk voor dit soort drastische beslissingen gelukkig ook wat minder :)

Sonic Core geeft aan dat dit niet het probleem is van de driver van de Scope kaarten, maar een probleem dat veroorzaakt wordt door Cubase. De 'nieuwe' driver zal naar alle waarschijnlijkheid dezelfde problemen vertonen als de 'oude' driver. Sonic Core vindt dan ook dat het aan Steinberg is om het probleem op te lossen. Dat zul dus wel niet gebeuren...
Ondertussen hebben wij (gebruikers van Scope) een kaart die niet bruikbaar is in de laatste versie van Cubase.

Laatst gewijzigd:
... er zit wel een gezamelijk belang in dat gebruikers wel hun spullen kunnen blijven gebruiken anders stappen die over naar bijv. Sonar of Logic.

Producten waarbij dezelfde ASIO driver wél werkt... (in het geval van Sonar)

Dat zeg ik dus. Want beide partijen kunnen wel naar elkaar gaan staan wijzen dat die fout zit maar daar heb je als gebruiker dus helemaal niets aan. En dan zal er eentje water bij de wijn moeten doen. Want als je kan kiezen door een crossgrade van 200 euro of nieuwe hardware van hetzelfde of wellicht meer dan kan die keuze toch negatief uitpakken voor Steinberg.

Maar wellicht dat er meer achterzit en als ze het aan gaan passen een paar nieuwe opties weer onmogelijk maakt en daar weer veel meer gebruikers niet happy van worden.
En daar ga je dus never nooit uitkomen en dan denk ik dat de Scope gebruikers dan toch vette pech gaan krijgen.

Heb deze update van de week geinstaleerd en werkt allemaal prima behalve HaliOne, die is helemaal weg.

Weet iemand misschien hoe ik deze weer terug kan krijgen?

Ik heb 4.1.2 ook prima aan het werk. Het probleem met HalionOne had ik al van 4.0 naar 4.1. Dat heb ik nu gefixt door de bestanden van de Cubase4 DVD terug te zetten naar de directory waarin je ook de HalionOne samples hebt geïnstalleerd. Bij mij werkt het nu weer.

Ik had meer last met de nieuwe drivers van de BCF2000 en de Midiman 4x4 als met de laatste Cubase update trouwens. Maar ik heb dan ook een geluidskaart van nog geen jaar oud van Echo, die zelf ook hele goede support bieden.

Met Steinberg Cubase updates heb ik nu in ca. 12 jaar tijd 2x wat problemen gehad, maar met/zonder hulp van Steinberg heb ik het altijd op weten te lossen. Gelukkig maar.

Bij klanten van mij heb ik recentelijk vaker Logic en Sonar gezien, dan ben ik wel heel blij dat ik Cubase heb. Dat was voor mij als zware Cubase gebruiker echt een drama om doorheen te worstelen. Super gebruikers-onvriendelijk als je Cubase kent. Waren wel oudere/oude versies trouwens. Maar ook vergeleken bij bijvoorbeeld Cubase VST 3.7 was het een drama!

Wel heel lullig dat nu je Creamware met de laatste Cubase versies niet meer (goed) werkt natuurlijk. Maar dat is in principe sowieso het probleem met hardware. Als de driversupport stopt, ben je op zijn laatst de klos als je met een nieuwe OS gaat/moet gaan werken. Dan kun je je hardware in de vuilnisbak gooien, hoe jammer ook.

Ik ben en blijf Steinberg fan. :okdan:
(Ik moet trouwens wel bijna, met Cubase, WaveLab en HALion + het feit dat ik er cursussen in geef).

Binnen een jaar een fix gemaakt?

Netjes hoor.

Back