Cubase 4.1.0.726

Origineel geplaatst door Saskija
Volgens dit topic is de lower latency ASIO setting verdwenenin 4.10. Volgens Steinberg omdat er onder de motorkop zoveel veranderd is dat de optie achterhaald werd.

Hmmm, maar dan is er wel weer een nieuwe mysterieuze optie genaamd Audio Priority (VST Audio System -> Advanced Options) die je naar wens op 'normal' of 'boost' zet.
Nou, 'boost' staat natuurlijk echt veel beterrrr (maar wat het doet? :D)

Origineel geplaatst door quifster
voor de creamware bezitters die met cubase 4.1 willen werken op 48 khz of 96 khz is er een workaround.

- zet de creamware kaart Samplerate op 44.1 khz
- start cubase 4.1 op (deze start nu normaal op)
- verander daarna de samplerate in de creamware kaart terug naar 48 khz of 96 khz.
- cubase 4.1 detecteert dat de samplerate veranderd is en past de input output latency aan.

Daarna werkt cubase 4.1 zoals het hoort (tot nu toe dan)

Dank je wel voor het uitzoekwerk. Op die manier valt er toch gewoon mee te werken. Het klinkt ook alsof er ergens een bugje bij Steinberg zelf zit. Gelukkig maar, want de kans dat Creamware met een fix komt is op dit moment nul. Er is al in geen vijf jaar meer een update uitgebracht, in de laatste paar Scope-updates werden enkel nieuwe (bestaande) devices aan het produkt toegevoegd maar bleef de software voor de rest onveranderd op een logootje na.

Origineel geplaatst door Saskija
Het klinkt ook alsof er ergens een bugje bij Steinberg zelf zit.

ja dat lijkt mij ook, aangezien het vanaf sx2 foutloos gewerkt heeft. Bovendien zijn het niet alleen creamware kaarten die er last van hebben, inmiddels is confirmed door gebruikers dat andere kaarten er ook last van hebben (sommige met workarounds, anderen geen workaround beschikbaar).

Huidig bekende lijstje van audiokaarten met problemen in cubase 4.1:
- Creamware
- Marian
- Emu 1820 (1820m werkt wel goed met de laatste emu driver)
- Lexicon
- ESI

Op cubase.net is voor elke kaart wel wat informatie te vinden van de gebruikers tegen welke problemen je aanloopt. dus als je zelf zo'n kaart hebt en wilt upgraden naar 4.1 is het misschien verstandig om eerst te kijken of er een workaround voor jouw kaart is totdat er een fix van Steinberg beschikbaar is.

Laatst gewijzigd:
Heb inmiddels mijn eerste track met 4.1 zga af, nog geen gekke dingen tegengekomen. Programma werkt heerlijk, volgens mij laadt hij grote projecten (met name Kontakt3) ook een stuk sneller in nu.

HalionOne lijkt ook beduidend minder CPU te trekken nu én w00t! die routing is vet zo, voel me nu soms een beetje een 6de Beatle als ik met Fx/Group Ch. aan het stoeien ben 8o)

Upgrade ging probleemloos, syncrosoft ook, ik werk op 44.1 @ 24bit met een RME 9652 Hammerfall en heb nergens problemen mee

Werkt Creamware scope nou wel gewoon zonder problemen op 44.1 khz en 16 bit asio en C4.1?????
Dus niet in XTC mode ( gebruik ik nooit) maar normaal,zeg maar.

Ik werk nog met SL 3 en wou net gaan updaten,maar dan moet ik wel gewoon
kunnen werken op 16bit en 44.1 khz.

Werkt Creamware scope nou wel gewoon zonder problemen op 44.1 khz en 16 bit asio en C4.1?????
Dus niet in XTC mode ( gebruik ik nooit) maar normaal,zeg maar.

Ik werk nog met SL 3 en wou net gaan updaten,maar dan moet ik wel gewoon
kunnen werken op 16bit en 44.1 khz.

Nee,

ik heb uitgebreidt getest en in de praktijk is cubase 4.1 en een creamware kaart niet werkbaar. het is een beetje werkbaar op 44 khz, maar zodra je in je routing aan de slag gaat (zoals bijvoorbeeld een mono kanaal) of wat routing tussen je asio sporen gaat doen crashed cubase , en vervolgens reset je pc ook nog eens automatisch.

updaten naar cubase 4.1 heeft naar mijn mening dus geen enkele zin met een creamware kaart.

ik zit nu in twijfel, of een nieuwe geluidskaart kopen met bijbehorende plugins kopen of afwachten of cubase 4.1 uiteindelijk wel gaat werken met een patch. Het schijnt dat ze het probleem bij sonic core hebben neergelegd, maar goed, dan weet je ook dat dat niks gaat worden. Ik blijf erbij dat dit in het drivermodel van cubase opgelost moet worden en niet afgeschoven moet worden op zogenaamde oude drivers zoals ze nu doen in threads op cubase.net.

mijn vertrouwen is na 10 jaar in ieder geval behoorlijk beschadigd in cubase. Zeker aangezien er meer geluidskaarten problemen hebben in 4.1. Een nieuwe geluidskaart met plugins vergelijkbaar met wat ik nu heb gaat ook al snel richting 1500 euro en daar wordt ik niet echt vrolijk van aangezien je dan nog geen zekerheid hebt dat die geluidskaart wel foutloos werkt.

voor nu ben ik maar teruggegaan naar cubase 4.03. Die werkt tenminste wel goed.

Quifster, bedankt voor je reactie en voor het rot werk om dit uit te zoeken,het lijkt me erg frustrerend!
Nou maar hopen dat steinberg het alsnog oplost.Als er zoveel geluidskaarten problemen hebben moeten ze wel,zou je zeggen,
maar bij steinberg weet je het nooit.
Ik vind het idioot van steinberg,asio is toch asio?
Zonder 4.1 kan je dus nog steeds die sidechain plugs niet gebruiken.Ach,we hebben toch jaren moeten wachten op sidechain
standaard in Cubase,dus die paar jaar extra maken nu ook niet meer uit,toch?

Mischien dan maar voor een mbox of 003 gaan sparen,als cubase dan niet wil werken heb je altijd nog Protools.

Er komt deze maand een hotfix uit maar die verhelpt 2 andere bugs. Volgens Steinberg komt er begin volgend jaar nog een update uit maar het is natuurlijk volstrekt onduidelijk of ze dit probleem nou weten te fixen of niet.

Wat dat betreft is het ook altijd hetzelfde met Steinberg: je wacht maanden op een patch om een oude bug op te lossen en als onverwacht extraatje krijg je er een nieuwe bug voor terug. Je vraagt je soms wel 'ns af wat voor betatesters ze daar hebben, want het is altijd feest op het Cubase-forum na enn update.

Steinberg is vanaf Cubase op de Atari al slordig geweest met het programmeren. Toen was de gekraakte versie zelfs stabieler dan het orgineel. En dat is 20? jaar geleden?

De muur mag inmiddels gevallen zijn, maar sommige dingen blijven zoals ze zijn.

Hier werkt het ook allemaal prima...maar er gebeuren af en toe eens rare dingen...zo was de ABL Pro plug-in ineens verdwenen,kon ik niet meer openen,dankzij supersnel support van Audiorealism was dat gelukkig snel opgelost...
En de Fabfilter Simplon opende ineens een internet pagina,waardoor Cubase vastliep (geen internet op audio pc)...ik weet nog steeds niet waardoor dat kwam,of dat door Cubase werd veroorzaakt of niet...

Voor de rest is 4.1 weer een stukje overzichtelijker en gebruiksvriendelijker geworden....maar ja,ook RME :D

Hallo,

Onze Q&A heeft de geluidskaarten die in de verschillende topics op Cubase.net naar boven kwamen drijven uitgebreid getest. In "alle" gevallen hat het te maken met de driver van de geluidskaart die niet 100% volgens de ASIO specs geprogrammeerd is. De desbetreffende fabrikanten hebben van ons bericht gehad dat er een probleem is met hun driver.

Wat de Scope kaart betreft is het precies hetzelfde. Vele andere Creamware kaarten geven geen problemen. Dit hebben wij zeer goed kunnen testen omdat 1 van de programmeurs nu bij ons werkt.

Dat er bij een update een nieuwe bug komt is natuurlijk vervelend. Voor de gebruiker en natuurlijk voor ons. Maar ik kan jullie verzekeren dat er uitgebreidt getest wordt door ons en onze beta testers. De meeste bugs die gevonden worden na een release zijn bij ons meestal al bekent en wordt er al aan gewerkt volgens een "prio" lijst. Prio 1= crash Prio 2= een functie werkt niet en er is geen work around etc.

Er wordt al sinds de 4.1 release alweer hard gewerkt aan de 4.1.2 die begin 2008 zal komen voor Nuendo 4/Cubase 4/Cubase Studio 4. Helaas niet eerder vanwege de kerstdagen, maar dat heeft weer als voordeel dat de beta testers langer de tijd hebben :)

Verder zijn er voor de Mac Leopard gebruikers die een Sequel, Cubase (Studio) 4.0.0 versie hebben installers geplaats op onze download pagina's.

Mochten er nog vragen zijn, dan stel ze gerust

Gr,

Chris

Ik snap de opmerking "Wat de Scope kaart betreft is het precies hetzelfde. Vele andere Creamware kaarten geven geen problemen." niet helemaal, want alle Creamware Pulsar kaarten zijn ook Scope-kaarten. Zelfde kaart, iets andere naam maar met precies dezelfde drivers die al in meer dan vijf jaar niet meer vernieuwd zijn omdat de producent op zijn gat ligt en geen driver-updates meer produceert.

Hoe kan het dan dat die drivers opeens niet meer werken? Gaat Steinberg hier dmv de 4.1.2-patch een workaround voor maken of is het "Jammer maar helaas. Had je maar een andere kaart moeten kopen"?

Nee,

updaten naar cubase 4.1 heeft naar mijn mening dus geen enkele zin met een creamware kaart.

ik zit nu in twijfel, of een nieuwe geluidskaart kopen met bijbehorende plugins kopen of afwachten of cubase 4.1 uiteindelijk wel gaat werken met een patch. Het schijnt dat ze het probleem bij sonic core hebben neergelegd, maar goed, dan weet je ook dat dat niks gaat worden. Ik blijf erbij dat dit in het drivermodel van cubase opgelost moet worden en niet afgeschoven moet worden op zogenaamde oude drivers zoals ze nu doen in threads op cubase.net.

mijn vertrouwen is na 10 jaar in ieder geval behoorlijk beschadigd in cubase. Zeker aangezien er meer geluidskaarten problemen hebben in 4.1. Een nieuwe geluidskaart met plugins vergelijkbaar met wat ik nu heb gaat ook al snel richting 1500 euro en daar wordt ik niet echt vrolijk van aangezien je dan nog geen zekerheid hebt dat die geluidskaart wel foutloos werkt.

voor nu ben ik maar teruggegaan naar cubase 4.03. Die werkt tenminste wel goed.

check de sonic-core site. er schijnt (eindelijk) een echt nieuwe driver aan te komen. versie 5. die ook op vista gaat werken...

als die driver update alle problemen die er nu zijn oplost, dan zijn die creamware kaarten het geld wat ze NU kosten (1300 voor een scope pro bij peter verspuij) zeker waard.

Hallo,

Onze Q&A heeft de geluidskaarten die in de verschillende topics op Cubase.net naar boven kwamen drijven uitgebreid getest. In "alle" gevallen hat het te maken met de driver van de geluidskaart die niet 100% volgens de ASIO specs geprogrammeerd is. De desbetreffende fabrikanten hebben van ons bericht gehad dat er een probleem is met hun driver.

Wat de Scope kaart betreft is het precies hetzelfde. Vele andere Creamware kaarten geven geen problemen. Dit hebben wij zeer goed kunnen testen omdat 1 van de programmeurs nu bij ons werkt.

Dat er bij een update een nieuwe bug komt is natuurlijk vervelend. Voor de gebruiker en natuurlijk voor ons. Maar ik kan jullie verzekeren dat er uitgebreidt getest wordt door ons en onze beta testers. De meeste bugs die gevonden worden na een release zijn bij ons meestal al bekent en wordt er al aan gewerkt volgens een "prio" lijst. Prio 1= crash Prio 2= een functie werkt niet en er is geen work around etc.

Er wordt al sinds de 4.1 release alweer hard gewerkt aan de 4.1.2 die begin 2008 zal komen voor Nuendo 4/Cubase 4/Cubase Studio 4. Helaas niet eerder vanwege de kerstdagen, maar dat heeft weer als voordeel dat de beta testers langer de tijd hebben :)

Verder zijn er voor de Mac Leopard gebruikers die een Sequel, Cubase (Studio) 4.0.0 versie hebben installers geplaats op onze download pagina's.

Mochten er nog vragen zijn, dan stel ze gerust

Gr,

Chris

met alle respect Chris, maar dit komt als een zoethoudertje over. Feit is simpelweg dat van 4.03 naar 4.1 mijn kaart van 2800 euro naar de vuilnisbak kan. Dat fixen hoort gewoon een prio 1 te zijn bij jullie. alle mensen met creamware kaarten (en andere probleemkaarten, want die zijn er ook) staan nu in de kou. Afschuiven op driver van een fabrikant is leuk, maar daar hebben wij als die hard supporters van steinberg helemaal niets aan. Dat verhaal met verschillende creamware kaarten en testen daarvan is onzin (ze gebruiken allemaal dezelfde driver ook). Alle creamware kaarten zijn hetzelfde, enige verschil is het aantal dsps. Dat had jullie creamware programmeur moeten weten.

dan zie ik vervolgens een hot fix verschijnen voor een plugin die niet in de setup van 4.0 zat plus een fix voor de nieuwe midi loop functie. Hou kan zoiets nou dan een prio 1 fix krijgen bij jullie terwijl andere gebruikers het pakket niet eens kunnen gebruiken. De prioriteits bepaling bij jullie zet ik persoonlijk grote vraagtekens bij.

het mag wel duidelijk zijn dat ik zwaar geirriteerd ben over wat er nu gebeurd, het was in het verleden ook niet altijd geweldig (sx3 release) maar toen hadden we in ieder geval nog wel de indruk dat we serieus genomen werden. Dat gevoel ben ik nu in ieder geval kwijt.

En ja, ik zal heus wel weer volgend jaar een nieuwe geluidskaart (RME Madi) systeem gaan kopen om cubase te kunnen blijven gebruiken, maar de angst dat er daarna weer zoiets gaat gebeuren is inmiddels hoog aanwezig, want dat houdt dan in dat ik weer 2500 euro over de balk smijt (en dat alleen om cubase te kunnen blijven gebruiken)

het is gewoon een grote schande, en ik erger me er dood aan dat jullie het zo baggataliseren.

Mooi gezegd. Ben het er helemaal mee eens.

Steinberg heeft zelf ASIO verzonnen en als de drivers van hardware hier niet netjes mee om kunnen gaan dan kun je met een update niet zomaar zeggen van 'vette pech, had je het maar goed moeten bouwen'.
Steinberg kan ook niet van iedereen controleren dat ze het wel netjes doen maar er zit wel een gezamelijk belang in dat gebruikers wel hun spullen kunnen blijven gebruiken anders stappen die over naar bijv. Sonar of Logic.

Back