Step sequencer in Synthedit

meesha74

Muzikant
In navolging van deze thread wil ik proberen een stepsequencer te bouwen in synthedit. Aangezien ik daar nog niet veel mee gewerkt heb (vandaag geïnstalleerd) kan ik wel wat hulp gebruiken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met synthedit die een idee hebben hoe ik dit kan bouwen? Ik wil het uiteindelijk proberen om het als MIDI step sequencer te maken maar als dat niet gaat wil ik het ook met een geluidsbron in synthedit zelf proberen.

Mijn idee tot dusver was dat ik (bijv) 8 sliders (8 steps) maak die om de beurt de pitch van een oscillator aansturen. De truuk is nu alleen om deze 8 sliders achter elkaar te laten schakelen. Ik wilde dit doen met een switch (many->1) en de output daarvan naar de pitch input van de oscillator. Echter is het niet mogelijk om de switch mbv. een clock aan te sturen zodat deze schakelt tussen de 8 inputs.

Het is een beginnetje maar dit was de eerste manier waarop ik dacht dit te kunnen doen. Zijn er mensen die een idee hebben hoe ik dit kan maken?

Dank!

Je moet de Special>BPM Clock aansluiten op de Logic>Step Counter 2 (pulse out op clock en bar start op reset).
En vanaf daar 8 0f 16 lijntjes naar iets van een adsr ofzo..(of een one2many uit/aan)...
En vanaf daar wat experimenteren ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
many-2-one is de meest universele oplossing; je kan het qua aantal stappen net zo gek of zo simpel maken als je zelf wilt...

Maar hoe kan ik die many-2-one dan laten schakelen? Ik begrijp dat ik een clock kan maken maar kan ik die op de choice input aansluiten van de many2one?

Ik heb ff een voorbeeldideetje in elkaar gezet...8)

Attachments

• stepsequencer.zip
    6,6 KB · Bekeken: 152
Origineel geplaatst door 6 trak
many-2-one is de meest universele oplossing; je kan het qua aantal stappen net zo gek of zo simpel maken als je zelf wilt...
vervolgens neem je dan de CV-2-MIDI module die verbonden word met de MIDI out...

Ben al aardig op weg met m'n project. (binnenkort de eerste versie) Ik kan alleen nergens een cv 2 midi vinden??? wel andersom..

Hoe kan ik de toonhoogte (pitch) van de stepsequence koppelen aan
binnenkomende midi noten? Het is de bedoeling dat de sequencer afhankelijk
is van het nootnumer dat via midi binnenkomt. Oftewel, druk ik een C3 in op
mijn klavier dan moet de uiteindelijke sequence ook vanuit die C3 komen.
Druk ik vervolgens een G3 in dan gaat de hele sequence omhoog.

Op dit moment kan ik wel midi noot nummers vanuit de stepsequencer naar een midi uitgang sturen,
maar deze zijn niet afhankelijk van binnenkomende midi noten. Enige tips?

ik zat zelf te denken aan een module die een inkomend voltage (pitch, oftewel het nootnummer) vasthoud totdat er een ander voltage (ander nootnummer) binnenkomt. Kan dit met een sample and hold functie? (ik ben nog redelijk nieuw in Synthedit...)

Ik maak hem op dit moment ook zo dat er een ingebouwde synth in zit zodat de
gebruiker kan kiezen tussen MIDI out of Internal Synth. Zal binnenkort mijn eerste versie online zetten.

Origineel geplaatst door meesha74
Ik kan alleen nergens een cv 2 midi vinden??? wel andersom..
deesch, helemaal onderin het MIDI menu (t'iz wel een wat incomplete/verwarrende benaming idd):

Attachments

• triggmidi.jpg
    triggmidi.jpg
    4,7 KB · Bekeken: 127
ik zat zelf te denken aan een module die een inkomend voltage (pitch, oftewel het nootnummer) vasthoud totdat er een ander voltage (ander nootnummer) binnenkomt. Kan dit met een sample and hold functie?
welnee, welnee... te ver zoekende en totaal niet nodig...

Hoe kan ik de toonhoogte (pitch) van de stepsequence koppelen aan
binnenkomende midi noten? Het is de bedoeling dat de sequencer afhankelijk
is van het nootnumer dat via midi binnenkomt. Oftewel, druk ik een C3 in op
mijn klavier dan moet de uiteindelijke sequence ook vanuit die C3 komen.
Druk ik vervolgens een G3 in dan gaat de hele sequence omhoog.
de 'officiele benaming' voor dit fenomeen zegt het eigenlijk al: Key-Add...

de uiteindelijke 'CV spanning' die de OSC aanstuurt word zowel opgebouwt uit externe data (het keyboard)
als interne (de seq.)... deze 2 CV lijnen knoop je gewoon samen op de OSC-Pitch ingang en Trigger to MIDI module.

zoals je ziet is het dus niet zo dat de inkomende data de seq. direct transponeerd maar dit word dus achteraf gedaan...
uiteraard voor het gevoel lijkt het wel alsof de sequencer word verhoogt of verlaagt qua basis pitch... :)

Laatst gewijzigd:
welnee, welnee... te ver zoekende en totaal niet nodig...

de 'officiele benaming' voor dit fenomeen zegt het eigenlijk al: Key-Add...

de uiteindelijke 'CV spanning' die de OSC aanstuurt word zowel opgebouwt uit externe data (het keyboard)
als interne (de seq.)... deze 2 CV lijnen knoop je gewoon samen op de OSC-Pitch ingang en Trigger to MIDI module.

zoals je ziet is het dus niet zo dat de inkomende data de seq. direct transponeerd maar dit word dus achteraf gedaan...
uiteraard voor het gevoel lijkt het wel alsof de sequencer word verhoogt of verlaagt qua basis pitch... :)

Dit werkt dus niet goed. Als ik het op deze manier opbouw krijg ik twee tonen door elkaar heen: Degene die wordt gegenereerd door de GATE van de Clock (BPM clock2 Pulse out -> OSC Gate in) Deze genereerd van zichzelf een pitch namelijk C1 (volgens de midi monitor) , én dezelfde toon maar dan inderdaad afhankelijk van de op het keyboard gespeelde noot. Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen de noten (pitch) worden weergegeven die ik op het keyboard speel?

Dit werkt dus niet goed. Als ik het op deze manier opbouw krijg ik twee tonen door elkaar heen
het is nog geen toon, slechts alleen 2x een CV signaal en die kun je in synthedit (ondanks dat het in andere programma's zoals Reaktor niet toegestaan is) gewoon aan elkaar knopen.

bijv: 3+3 = 6, de uiteindelijke noot is dus 6, niet 2 noten van 3.

Misschien een domme vraag (ben nog steeds aan het ontdekken in Synthedit):

Bestaat er in Synthedit ook zoiets simpels als een gewone aan / uit schakelaar? (doorlaat schakelaar). Ik bedoel daarmee een schakelaar die alsvolgt werkt:

Je sluit een signaal aan op de input. Wanneer via de "choice" input (of iets dergelijks) een signaal van 10v staat komt het signaal er weer uit via de output.

OP dit moment doe ik dit met een many->1 schakelaar, alleen moet ik dan altijd twee input signalen hebben. Ik wil er in dit geval maar ééntje hebben. Iemand die weet hoe dit moet?

Laat maar, heb het al ontdekt. Dit kan via de Level adjust module.
maar dat is niet een schakelaar die je in je 1 na laatste post beschreef.
wat je nu doet is ALTIJD doorlatend en dus niet schakelbaar.

OP dit moment doe ik dit met een many->1 schakelaar, alleen moet ik dan altijd twee input signalen hebben. Ik wil er in dit geval maar ééntje hebben. Iemand die weet hoe dit moet?
dan sluit je op de ene input van de Many->1 een FIXED VALUE aan met een 0 waarde en op de andere je signaal wat je, als je de button aan hebt staan, wil doorlaten.

anders post je ff een screenshot...

Laatst gewijzigd:
Thanks. Dat bedoelde ik inderdaad.

Mijn project begint al aardig te vorderen. Zal binnekort een screenshot posten van mijn synth, de "gemini". (als hij zo'n beetje af is zal ik hem hier ter download plaatsen om hem door jullie te laten testen.)

Het is een (op zich) eenvoudige monofone analog style synth met 2 oscillators, 2 (synchroniseerbare) lfo's en een 8 noten stepsequencer mét midi output! Er moet nog wat aan gesleuteld worden maar voor een eerste poging ben ik tot nu toe al erg tevreden.

Alvast dank voor alle tips!

Back