Reutel uit mn pc

Ik heb na wat driver-gegoochel mn Behringer UCA202 aan de praat gekregen in mn DAW. Opnemen gaat uitstekend, veel minder ruis/noise dan de onboard kaart, ook de latency is toch nog nét iets lager.

De stereo uitgang van de interface zit met een korte kabel naar twee mono kanalen (hard links rechts gepant) van mn mixer om alles af te luisteren of samples af te spelen. Ik merkte een lichte zoem in mn boxen die er nog niet was, en de onderste leds op mn VU meter van mn mixer lichten ook plots altijd op, dus daar zit een serieuse zoem in. Nu, als ik het volume opendraai merk ik dat het eigenlijk meer is dan dat. Het is een soort reutel, thsktshktshktshk..., of tiktktktktktktktktkt, heel snel. Klinkt heel irritant en ik vraag me af of dit 'normale' ruis/zoem is of dat er wel degelijk iets mis is met de interface (dan moet ik dat snel weten ivm garantie/terugsturen. Ik heb geen referentie dus het kan evengoed normaal zijn dat je op hoge volumes dergelijke dingen gaat horen ...

Hier een stuk reutel

muis

muis

En als je je muis beweegt, wordt het dan erger? Zou met aarding te maken kunnen hebben?

Patrick.

Re: muis

Re: muis

Origineel geplaatst door pt.
En als je je muis beweegt, wordt het dan erger? Zou met aarding te maken kunnen hebben?

Patrick.

Neen. Het is natuurlijk enkel bij extreem hoge volumes. Maar evenwel is het een soort ruis/kraak die toch volgens mij niet hoort. Een wat lagere brom ofzo, daar kan ik mee leven en is (dacht ik) nogal onvermijdelijk bij ongebalanceerde aansluitingen. Ik wil dat geluid niet mee in mijn audio signaal opnemen, als ik bv een track vanop pc opnieuw wil opnemen via de mixer (met een effect op of compressor of dergelijke).

Als ik trouwens de 'monitoring' knop op de UCA 202 aanzet (dan gaat de line in van de interface rechtstreeks naar de phones uitgang) dan verergert het. Bovendien klikt/plopt het wel als ik aan de instellingen van mn devices en drivers pruts, maar niet in de zin dat het vermindert. Het valt dan als het ware een fractie van een seconde even weg met een hoorbare klik...

Ik kocht deze interface om zo goed als ruisloos te kunnen werken, maar dit is best vervelend. tKan iets stom zijn, maar kheb geen idee wat.

heb je alles ge-aard?

trek je kabels eens uit je pc (van je mixer naar je line in van pc), wordt t dan minder?

Ik heb alles al eens uitgezet, interfae op ander kanaal, op een stereo kanaal, op twee mono kanalen, op een aux return, ... reutel blijft.

Even gekopiëerd van een ander forum...

In bijlage een foto. Interface komt de mixer binnen op stereokanaal 19/20. Wat ik gedaan heb is de gain helemaal open, de volumeschuif helemaal open. Masterfader op maximum en vooral de boxen af. You get the idea. De leds geven ergens wel een indicatie dat er ERG veel ruis, zoem, hum en gereutel is. Het rare is, zoals je ziet en eerder vermeld er rechts meer lawaai is dan links. Wel als ik de kabels omdraai, zodat rechts uit, naar links in gaat, en vice versa... dan zou je verwachten dat het links is dat er meer lawaai is. Wel dit is dus niet zo. Hoe ik de kabels ook steek, het is altijd rechts meest lawaai. Niet logisch. Maar mss voor iemand een indicatie om te weten waar het probleem ligt. Bovendien is er een knopje voor headphone monitoring op de interface. Zet ik het op off/on dan veranderd het lawaai van de scherpe reutel naar een diepere hum met nog wat reutel op de achtergrond.

Allright, mijn mixer heeft best wel wat ruis van zichzelf, maar daar kan ik mee leven. Van dit lawaai word ik gaar.

337d1193579110-img_0028.jpg
.

en ipv dat je die kabels omwisselt, doe het nu eens met 1 kabel tegelijk ..

als je beide kabels gebruikt geeft je meter stereo aan op dat kanaal ..

dus niet 19/20 stereo testen maar eerst alleen 19 en dan 20 mono, op deze manier kun je veel sneller achterhalen waar een probleem zit, en welk kanaal er misschien niet goed is

staan je instellingen op je interface ook allemaal gelijk qua panning en volume?

en wat als je andere kanalen gebruikt ipv 19/20 ?

Origineel geplaatst door resonance
en ipv dat je die kabels omwisselt, doe het nu eens met 1 kabel tegelijk ..

als je beide kabels gebruikt geeft je meter stereo aan op dat kanaal ..

dus niet 19/20 stereo testen maar eerst alleen 19 en dan 20 mono, op deze manier kun je veel sneller achterhalen waar een probleem zit, en welk kanaal er misschien niet goed is

staan je instellingen op je interface ook allemaal gelijk qua panning en volume?

Helaas , dit zijnde ook een Behringer, de kleine goedkope UCA202... geen instellingen op het apparaat mogelijk. Het ligt er trouwens niet aan welk kanaal ik gebruik, of ik enkel links of rechts aansluit. De zoem/ruis is er altijd. Het ligt dus niet aan de mixer. Op de onboard aansluiting is de reutel/ruis/zoem immers niet aanwezig. Maar daar is wel een lichte ruis op de line in, zelfs als daar geen kabel inzit. Daarom dus dat ik een externe interface wilde gaan gebruiken...

het ging me nu ff niet om de ruis maar om die links/rechts verschillen ..

om nog ff terug te komen op dat gebrom/gereutel .. heb je je spullen geaard? en dat met die kabels van mixer naar pc al geprobeerd?

ik bedacht me trouwens net iets ...

toen ik mn behringer mixer verkocht vroeg de koper of mn mixer ook problemen had met de voeding .. hij had t erover dat bij sommige gevallen de voeding in de mixer te horen was...

hoe dat zou moeten klinken weet ik niet.. maar misschien iets om rekening mee te houden

Het links rechts verschil... kheb het al op elke manier geprobeert. Zelfs als ik de L-R kanten omwissel (de kabels ga kruisen dus) BLIJFT het rechtse lawaai/gereutel luidst. In tegenstelling tot wat je zou denken dus. Dit is dus volgens mij niet echt iets dat 'uit' mijn pc komt of zelfs uit mn interface, maar iets dat ontstaat tussen de interface en de mixer, en altijd meest op het rechtse signaal (het signaal dat langs rechts binnengaat in de mixer dus). Heel vreemd vind ik het dus.

Mijn toestellen aarden, voor zover ik weet is er een stekker met aarding of een stekker zonder aarding..... Ik heb alles op één stekkerdoos zitten die in een ge-aard stopcontact zit. Als de stekkers van mijn toestellen niet ge-aard zijn, kan ik ook geen aarding toveren. Zo is mijn Korg een gewone stekker met twee pinnen (geen derde aarding pin dus), versterker gewone stekker, zelfs mn mixer heeft een gewone stekker...

Nogmaals heel vreemd dat ik minder ruis had op mn onboard kaart dan op deze externe interface.

De voeding is het denk ik ook niet. Dan zou het op élk kanaal zijn, ook op de kanalen waar synths op zitten denk ik.

Het is trouwens enkel als de interface geactiveerd wordt in een DAW en dergelijke (in windows werkt de interface momenteel niet, kheb iets misgedaan in mijn drivers ofzo). Dus das dan ook weer vreemd...

Origineel geplaatst door se7en
Nogmaals heel vreemd dat ik minder ruis had op mn onboard kaart dan op deze externe interface.

opzich weer niet vreemd als je nagaat dat je er nu 1 of ander behringer bakkie van 35 euro aan heb gehangen..

heb ff opgezocht wat je nu eigenlijk precies heb, maar dat lijkt me niet veel soeps.. ik denk dat je beter af bent als je gewoon een normale geluidskaart koopt, emu 1212m of iets dergelijks (zie je erg vaak voorbij komen op t forum en kost weinig) of als je wat meer geld te besteden heb een externe firewire of usb kaart maar dan niet zo'n usb bakkie van behringer voor 35 euro..

Origineel geplaatst door Roel
klinkt als een slecht afgeschermde kabel die onder een crt monitor of naast een voedingsadapter ligt.

Inderdaad... als ik met mijn electrische gitaar te dicht bij mijn crt scherm kom is er altijd gelijkaardig geluid. Maar de kabel ligt op zijn minst een halve meter ervandaan, en een meter van elke adapter. Is dit nog steeds veel te dicht dan?

En de zoem/ruis is ook best hoorbaar op normale gain levels hoor. Is echt storend zelfs op normaal volume....

Origineel geplaatst door Resonance
opzich weer niet vreemd als je nagaat dat je er nu 1 of ander behringer bakkie van 35 euro aan heb gehangen..

ik las goede reviews over dit bakje, bovendien over de geruisloosheid ervan. En zeker en vast is de opnamekwaliteit beter dan de onboard kaart. Het enige (en best wel grote) probleem is de output, of iets dat gebeurt tussen de output van de interface en de ingang van mijn mixer...

Ik merk ook dat d emeeste audio interfaces gemaakt zijn om MICS rechtstreeks op aan te sluiten, mogelijks nog met extra line ingangen en dergelijke... ik heb enkel iets nodig om tussen mn mixer en pc te hangen, dan is dat dus wel overkill. En de Edirol versie waar de behringer UCA van afgekeken is is toch snel 50 euro duurder, dus voor die prijs probeer je toch even met de goedkopere versie die geen drol kost...

't Klinkt als een klassiek gevalletje aardlus.

Dus nogmaals: is de PC geaard?
Is de voeding van de mengtafel geaard?
Is er andere apparatuur op de pc of mengtafel aangesloten die geaard is?

Als je 1 van deze vragen met ja kunt beantwoorden heb je zeer waarschijnlijk een aardlus.

Wat ook nog kan is dat de boel juist niet geaard is. Met name bij PC-voedingen levert dat brom- en reutelproblemen op, en tevens het verschijnsel dat je wel eens een stroomtikje voelt als je het 1 en het ander tegelijk vastpakt (potentiaalverschil).

Of wat ook nog kan is dat je geaarde verdeeldozen gebruikt maar een niet-geaarde contactdoos als aanvoer. Enz...

Vertel hoe het zit en ik kan je ws. vertellen waar je probleem zit.

Als je in het bezit bent van DI-boxen met een ground-lift-functie: zet die maar eens tussen PC en mengtafel en lift de ground. Probleem minder? Rest van je setup ook nalopen op aardlussen.
Probleem opgelost? Klaar.

Alle apparatuur zit op een geaarde stekkerdoos, naar een (normaal gezien) geaarde stekker (morgen als't licht is ga ik even chekken of de aarding wel aangesloten is, maar tot ander order is die dus in orde).

Mengtafel heeft geen aarding.
Groovebox heeft geen aarding.
Korg heeft geen aarding.
Masterkeyboard heeft geen aarding.
Versterker heeft geen aarding.

Nova heeft wél een aarding.
PC en CRT monitor hebben elk een stekker mét aarding.

Volledigheidshalve...

Alle instrumenten zitten met jack kabels (ongebalanceerde kabels omdat de apparatuur zelf ongebalanceerde signalen uitzend) in de mixer.
PC zit via de USB audio-interface met twee paar RCA (stereo in en stereo uit) kabels naar de mixer.
Midi interface zit ook verbonden met alle instrumenten, en er zitten er ook enkele in daisy chan via midi thru...
Amp zit via CTRL room out verbonden met de mixer.

Bij de onboard kaart eigenlijk nooit brom gehad... vreemd dat het nu opeens wel is.

Origineel geplaatst door se7en
Bij de onboard kaart eigenlijk nooit brom gehad... vreemd dat het nu opeens wel is. [/B]

Ja, dat geeft wel te denken.

Verdwijnt de reutel als je de netstekker van de nova uittrekt? (in dat geval: verloopje van geaard naar ongeaard er tussen en altijd aangesloten laten, of een scheidingstrafo in de audiolijn)

Verdwijnt de reutel als je (tijdelijk) de tulppluggen op de interface er zo ver uittrekt dat de afscherming geen contact meer maakt? En heb je dan nog geluid? (=indicatie aardlus)

Wat verandert er als je zelf een aarddraad trekt tussen PC-kast (PC absoluut op een geaard stopcontact aangesloten laten!) en mengtafel? (ik gok niks...)

Eigenlijk moet je het probleem eerst even isoleren door alleen pc, interface en mengtafel aangesloten te laten en de rest ff uit de mengtafel te trekken, dat zoekt een stuk makkelijker. Daarna zaken 1 voor 1 weer inprikken en kijken waar het erger wordt, en beredeneren hoe signaal, massaverbindingen en aarde lopen. Of teken op een stuk papier ff voor jezelf uit wat er allemaal aan aarde hangt en hoe de connecties lopen. Da's vaak schrikken, en dingen komen vaak via massa (die inderdaad zelfs via midikabels kan lopen, en die ook via de afscherming van jack- en tulpkabels loopt) ook aan aarde te liggen.

PC-voedingen zijn vaak zodanig ontworpen dat ze via een stel varistors beide polen van de netspanning aan aarde te knopen. Dat geeft een klein potentiaal op je aarde, en geeft ook het nare reuteltje wat je hoort, wat vervolgens wordt opgepikt door de spoel die een aardlus eigenlijk vormt.

Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad met een M-audio USB-interface. Nu opgelost met een stereo scheidingstransformatortje met al tulpplugjes aan weerskanten, kostte maar een paar euro bij de elektronicazaak en beinvloedt 't geluid niet eens noemenswaardig (was ik wel bang voor...)

Laatst gewijzigd:
Het is trouwens enkel als de interface geactiveerd wordt in een DAW en dergelijke (in windows werkt de interface momenteel niet, kheb iets misgedaan in mijn drivers ofzo). Dus das dan ook weer vreemd... [/B]

Da's ook wel erg vreemd. Misschien is t gewoon geen beste interface of komt er een hoogfrequent signaal van de uitgangen (restproduct van kloksignaal), dat geeft ook de meest vage reutels, uitlezingen op meters en andere maffe verschijnselen.

Temeer daar je met je vorige interface geen klachten had en de aardsituatie niet echt veranderd is (gok ik?) zou dit het probleem wel eens kunnen zijn. Nog steeds op te lossen met een scheidingstrafootje of een lpf... of een betere interface...?

kHeb alles van de pc gesmeten, geformatteerd, en bij herinstallatie enkel de drivers voor de USB device geïnstalleerd. En nu werkt het wel vanuit windows.
Na het openen van mn DAW was er wél weer een reutel, maar dan heb ik daar de drivers geselecteerd die ik had gedownload... reutel ook weg.

Vreemd dat het dus uiteindelijk allemaal aal een computerfout lag, want ik had voor herformattering ook al de juiste drivers geïnstalleerd en ge-activeerd...

Bedankt allemaal.

Dit klinkt exact als het gereutel dat uit mijn Trust 5.1 geluidskaartje komt uit de analoge uitgang, als deze op dat moment een 5.1 AC3 signaal via de digitale SPDIF uitgang uitstuurt!

Back