computer in geluidsdichte kast bouwen

Heinz Graaf

Stamgast
Ik ga binnekort mn computer inbouwen in een kleine kast met een deurtje oid die volledig geluidsdicht is. Maar hoe en met welk materiaal begin ik hieraan? Heeft iemand tips? Wat doe je bv met de kabels die door een gaatje moeten waar dan ook geluid door komt..?

Hoi, Dat heb ik ook gedaan. Gewoon van spaanplaat.

De meeste herrie van een computer ligt toch in het middenfrequent gebied wat vrij makkelijk te dempen is. De kabels lopen via een soort meander sluis aan de achterkant naar buiten.

Let wel op, doordat de kast gesloten is, is je ventilatie van je computer niet erg optimaal. Bij mij is het zo op een wat warme dag na een uurtje dat het hele zooitje zo heet is wordt dat de computer er mee stopt, en ik de kast dus ook open moet zetten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Attachments

• computer_kast.pdf
    1,8 KB · Bekeken: 115
Re: computer in geluidsdichte kast bouwen

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
Ik ga binnekort mn computer inbouwen in een kleine kast met een deurtje oid die volledig geluidsdicht is. Maar hoe en met welk materiaal begin ik hieraan? Heeft iemand tips? Wat doe je bv met de kabels die door een gaatje moeten waar dan ook geluid door komt..?

Als het mogelijk is zou k er altijd voor kiezen om de kast in een andere ruimte te plaatsen. Computers en zeker een DAW moet goede koeling hebben. Better investeren in langere kabels dan dat je moederbord of CPU het begeeft!

Mijn 2 centen 8)

gaatje in de muur om kabels van toetsenbord, muis en monitor etc. door te halen.
dan gewoon de ruisbak zelf in de gang zetten, is het beste voor ventilatie en al

Ik wil hem stil maken omdat ik anders mn akoustische instrumenten niet naar behoren kan opnemen. Dus die kast met dat deurtje is handig zodat als ik niets opneem, het kastdeurtje open zet zodat de pc kan koelen. Terug opnemen? Kastje toe :) Zo ontzettend veel zal ik niet opnemen. Momenteel heb ik een laptop gekoppeld aan een Multiface II. Dus nu zet ik steeds de laptop in de gang naast me studio als ik wil opnemen. Ik wil nu een rme multiface pci kaartje voor mn tower pc die stil moet. Dit lijkt me de beste optie.
Nu heb ik wel een cardbus te veel, ik hoop dat RME die wil inruilen voor de pci versie :maffia: Straks de heren ff mailen.
Bedankt voor allle hulp, ik ga die links op me gemak eens bekijken

In plaats van de kast waar je computer in staat geluiddicht / arm te maken zou je ook kunnen kijken naar het stiller maken van de computer zelf.
Ik heb net 3 maanden terug een quad core aangeschaft welke vele malen stiller is dan mijn P4.

Hoe krijg je een stillere PC:
De voornaamste oorzaak van herrie zijn ventilators/ luchtstroom in je kast.
In mindere mate kan de harde schijf herrie veroorzaken.

* Neem een videokaart met pasieve koeling. (Op m'n P4 een pasieve koeler op de videokaart gezet nadat de fan van de Nvidia kaart begon te gieren...)
Bij een DAW gebruik je niet de 3d mogelijkheden van de kaart en dus zal ie ook niet gloeiend heet worden.

* Overweeg om pasieve koeling op je cpu te zetten of ga informeren naar geluidsarme cpu koelers...
Als je een dure oplossing wilt dan neem je waterkoeling, komt er een 'mooie' koeltoren naast je pc te staan.

* Harde schijf. Kijk bij de specs van een harde schijf eens naar de noise levels welke ze produceren.

De manieren die ik hier noem zorgen dus voor een stillere pc zonder dat dit voor warmte problemen gaat zorgen.
Als je pc uitschakkelt omdat ie te warm is dan kost dit je op den duur je pc...
Het uitschakelen is een beveiliging om de schade van te warm worden te beperken.

Als het je te doen is om acoustische instrumenten op te nemen kan je denk ik beter een apparte opname cabine maken.

Kheb 1 van de 2 coolers uitgetrokken. PC in de kast gezet, wat kussens eromheen. De kast toe. en khoor niets meer. Ben nu aan het testen hoe lang het duurt voor die heet wordt door die kussens. De kast is redelijk ruim dus dat valt wel mee. Nee het komt wel goed ;) Nu nog verlengstukken voor vga, dvi, ps/2 en usb kabels. Hoe lang mogen deze dingen dan wel zijn? De kabel vd RME multiface geraakt er net. Deze is 4 en een halve meter.

ja idd. Ik had ook ff niet door dat de laptop ook in diezelfde kast past :stupid DOH! :D Dus dan hoef ik helemaal niets te veranderen. Koop ik gewoon wat verlengkabels en blijft mn opname materiaal draagbaar. heb ook mn tower pc wat uitgekuist. Koelingselement en fan zat nl propvol stof en plushkes. Is terug wat stiller nu maar bijlange nog niet wat het moet zijn. De volgende pc bouw ik opnieuw zelf maar deze keer net iets meer investeren in een geluidsdichte case en koelsysteem. Zijn er tips voor stille hard drives?

Samsung en Seagate.

Maar een beter idee: monteer je harddrive in een bracket met rubberen bevestigingsringetjes of in een soort hangmat met elastiek. Trillingen worden zo gedempt en zo kom je van je herrie af. De ringetjes zijn ook nog eens goed voor je fans, want die trillen ook. Kabels haal je door iets wat lijkt op waar ze in de McDonalds de rietjes indoen bij een milkshake - een stervorminge opening met een aantal flappen waar de kabel altijd doorpast.

Overigens ook een goed idee om hier eens te kijken: http://www.silentpc.nl/

Belangrijk:

- stop trillingen met rubberringetjes/flexibele ophanging.
- voldoende koeling met grote ventilators op lage toerentallen
- heatpipes / passieve blokken (voor bijv. de grafische kaart)
- geen overbodig dikke onderdelen - je maakt muziek maar speelt geen games.
- bezuinig niet op een goede voeding
- kast moet ruim genoeg zijn zodat er voldoende lucht is om te koelen
- denk goed over de aanvoer van koude lucht en plaatsing van onderdelen
- gebruik eventueel geluidsdempende panelen - "matten" voor in de kast
- zet je harddisks ergens anders neer; in een andere kamer een PC met een paar schijfjes en die dan gebruiken als netwerk opslag.

Er zijn ook oplossingen om via netwerk je computer aan te kunnen sluiten of wat bijv matrox heeft (en mee op de Messe stond) en het kost dan net wel zoveel als een nieuwe computer maar het werkt als een tiet.

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
Kheb 1 van de 2 coolers uitgetrokken. PC in de kast gezet, wat kussens eromheen. De kast toe. en khoor niets meer. Ben nu aan het testen hoe lang het duurt voor die heet wordt door die kussens. ..........

:confused: :confused:
Waarom zitten servers vaak in speciaal gekoelde ruimtes?????
Waarom zitten coolers in een pc????
Waarom zit er een radiator in de auto????

OM DE LEVENSDUUR VAN JE PC(AUTO) TE WAARBORGEN!

Koop liever spcifiek spul om de pc stil te houden dan zelf te experimenteren.
Straks is je hele moederbord/chipset en CPU kapot en dan ben je nog verder van huis.

Is maar een tip hoor
:smeris:

Origineel geplaatst door BrayneWave
:confused: :confused:
Waarom zitten servers vaak in speciaal gekoelde ruimtes?????
Waarom zitten coolers in een pc????
Waarom zit er een radiator in de auto????

OM DE LEVENSDUUR VAN JE PC(AUTO) TE WAARBORGEN!

Koop liever spcifiek spul om de pc stil te houden dan zelf te experimenteren.
Straks is je hele moederbord/chipset en CPU kapot en dan ben je nog verder van huis.

Is maar een tip hoor
:smeris:

-coolers eruit kap eraf :okdan:

externe kast en buiten de studio plaatsen :)

Attachments

• kast1.jpg
    kast1.jpg
    100,9 KB · Bekeken: 113
heb weleens gezien dat oa Craig David zijn apple toren in een speciale kast had zitten
een kast om je pc-kast heen zeg maar

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik heb zelf de CPU en GPU watergekoeld en een voeding met passieve koeling. Ik hoor dus niks, alleen als je heel goed luistert het waterpompje.

De Zalman reserator (y) en ziet er nog strak uit ook :D

hoor je dan het waterpompje ? en heb je dan nooit de aandrang om naar de WC te gaan :)

Back