Breed geluid!

MaartenJan

Ingeburgerd
Hoe komt het dat mijn MONO Jupiter-8 breder klinkt dan bv een STEREO Juno-2?
Kan iemand dat uitleggen?

Tja, welke synthesizer klinkt eigenlijk het breedst? :D

Ik heb heel vaak dat als ik iets door een (mono) phaser heen haal het ontzettend 3D begint te klinken. En ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat bepaalde frequenties en bewegingen daar in iets met je akoestiek doen.

Breed geluid krijg je als het signaal links en rechts van elkaar verschillen. Dit kun je dus krijgen door stereo effecten zoals stereo-delay, chorus en reverb. Op de Evolver kun je dit heel extreem doen door een oscillator helemaal links en een helemaal rechts te pannen. Erg breed, erg dik 8~

Die chorus van de Alpha Juno 2 maakt het geluid breder maar ook dunner vind ik. Ik gebruik hem daarom eigenlijk nooit. Wat wel goed werkt is bv (in mijn geval) een Alpha Juno 2 en een MKS50, van beide maar 1 kanaal gebruiken maar wel links/rechts gepand. Dan wordt het echt stereo!

Origineel geplaatst door bikkel
Ik heb heel vaak dat als ik iets door een (mono) phaser heen haal het ontzettend 3D begint te klinken. En ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat bepaalde frequenties en bewegingen daar in iets met je akoestiek doen.

Dat komt omdat de HRTF een soort allpass/kam filter is. Een phaser is een allpass/kam filter met veranderende cutoff. Het lijkt daardoor dat het geluid rond gaat draaien, ook bij mono geluiden.

Origineel geplaatst door Patat Met
Dat komt omdat de HRTF een soort allpass/kam filter is. Een phaser is een allpass/kam filter met veranderende cutoff. Het lijkt daardoor dat het geluid rond gaat draaien, ook bij mono geluiden.

volgens mij is het gewoon fase draaien .. haal er maar een fasemeter bij ..

breed geluid is geluid met verschil in weergave van verschillende freqenties op verschillende tijden:confused:

breed geluid is geluid met verschil in weergave van verschillende freqenties op verschillende tijden:confused:

Klopt, plus het geluid breed trekken in het spectrum. Combi van frequenties + verdeling over spectrum.

Vergeet ook niet dat het geluid wat je oren oppikken ook nog wordt geinterpreteerd door je hersenen. Daarom werkt surround sound voor stereo ook omdat je gehoor eigenlijk voor de gek wordt gehouden.

Back