Wat betekent 12db of 24db filter

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Ik zie vaak de benaming 12db filter of 24db filter.

Kan en wil iemand mij eens uitleggen wat ermee bedoeld wordt.

Dank,
Audiomoebe

Kijk anders even op wiki. Of google even. Want dit is wel een hele simpele vraag.

(Goh het is weer herfstvakantie)

Da's waar. Maar even zeggen dat het de stijlheid van het filter betreft lijkt me evenveel moeite :P

Dus per octaaf wordt er 12 of 24 dB meer afgesneden. Als bijvoorbeeld 1 kHz -12 dB is, zou op 2 kHz -24 dB worden bij een 12 dB/oct LPF filter.

Dat even als basis. Voor meer info kun je inderdaad genoeg op het net vinden hierover :)

Ja,excuus voor deze hele simpele vraag.
Ik zal het nooooit meer doen!

Evengoed wil ik jullie toch hartelijk bedanken voor de genomen moeite.

edit: Van de Synthwiki wist ik niet dat die bestond.Stupid me!:o:

Mag ik nog wel vragen welke het meest gebruikt wordt of heeft dat met voorkeur te maken?
een 24db kan je dus het flexibelst inzetten als ik het goed begrijp.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Audiomoebe
Mag ik nog wel vragen welke het meest gebruikt wordt of heeft dat met voorkeur te maken?
een 24db kan je dus het flexibelst inzetten als ik het goed begrijp.
Het is zeker niet zo dat een 24dB filter beter is dan een 12dB filter.
Het is puur voorkeur of wat het geluid op dat ogenblik nodig heeft.

Origineel geplaatst door Patat Met
Het is zeker niet zo dat een 24dB filter beter is dan een 12dB filter.
Het is puur voorkeur of wat het geluid op dat ogenblik nodig heeft.

Er zijn inderdaad genoeg mensen die het redden met een 18dB filter in een grijs plastic kastje...

Dus meestal heb je een aantal filters tot je beschikkeing in verschillende db-klassen.

En het zijn vaste waarden.het is niet zo dat je met een 24db filter ook 12 db kan filteren.

Dus meestal heb je een aantal filters tot je beschikkeing in verschillende db-klassen.

Yep, of een filter met meerdere uitgangen. Ik heb er zelf ook eentje waar 6, 12, 18 en 24dB op zit bijvoorbeeld, naast diverse 12 en 24dB filters.

Oke,het is mij voorlopig duidelijk.

Als ik weer een moeilijkere vraag verzin,zal ik hem wel weer stellen. :)

Hier een nogal statisch plaatje van de verschillen tussen 12 en 24db per octaaf:
104168_4lo.jpg

het is niet zo dat je met een 24db filter ook 12 db kan filteren.

Dat kan wel, maar dan moet je meer modules (oa een mixer en ringmodulator) erbij patchen. En dat is iets voor de zeer ervaren gebruikers. Ik weet niet uit m'n hoofd hoe dat presies moet, maar kan het wel effe opzoeken.

Neenee,dat hoeft niet.het ging mij er alleen om hoe ik dat db-verhaal moet zien.

Op de site van MFOS staan een paar filtertjes en ik vroeg mij af wat het verschil is ,zodat ik een keus kan maken als ik eenmaal zover ben.

Origineel geplaatst door djrazor
Ik ben toch wel erg benieuwd wat het verband met die ringmodulator is....??

De truuk is om het signaal in het feedback pad van het filter te vermenigvuldigen met zichzelf (dat doet de ringmodulator) en dit bij zichzelf op of af te trekken.
Begin je met een 24dB filter, dan trek je het vermenigvuldigde signaal af en krijg je een 12dB filter. Begin je met 12dB dan tel je op.
De details weet ik niet uit m'n hoofd.
Ik zal effe op zoek gaan naar de patch.

Origineel geplaatst door Acidfever
Hier een nogal statisch plaatje van de verschillen tussen 12 en 24db per octaaf:
104168_4lo.jpg

Even duiden op het feit dat een filter ook high pass (laat de hogere frequencies door en blokkeer de lagere -> ielere klanken) of low pass (blokkeer de hogere en laat de lagere door -> cfr doffere klank) kan zijn. De responscurve die hier getoond wordt is zo'n HPF.
Daarnaast bestaan er nog band pass filters die een deel laag en een deel hoog tegelijkertijd filteren. Of wat te denken van band reject filters die juist het tegenovergestelde doen: laag en hoog doorlaten en het midden afzwakken. Buiten deze bestaan er nog veel meer filters, maar ik denk dat dit zo wat de meest voorkomende types zijn.

Laat je dus niet alleen leiden door de slope (6/12/24 dB), maar ook het type.

Ik hoop dat je hier wat mee bent.

:doei:

Op de site van MFOS staan een paar filtertjes en ik vroeg mij af wat het verschil is ,zodat ik een keus kan maken als ik eenmaal zover ben.

Pak er 2 van 12 en stuur die tegelijk aan :). Geeft niet het exact juiste resultaat, maar je kunt er wel mee vooruit - en er is meer mee mogelijk dan met 1 enkele van 24.

Back