Wat betekent 12db of 24db filter

Origineel geplaatst door Audiomoebe
Oke,het is mij voorlopig duidelijk.

Als ik weer een moeilijkere vraag verzin,zal ik hem wel weer stellen. :)

Maak je niet druk om de notoire azijnzeikers die hier het liefst een hek en een pasjessysteem zouden zien worden ingevoerd. Ze zullen altijd de moeite nemen om je proberen te ontmoedigen; negeren is lastig, maar meestal redelijk effectief. Gelukkig zijn er ook al weer een aantal reacties geplaatst waar een hoop mensen wel weer iets van kunnen opsteken. Ik ook!

Bedankt voor het stellen van de vraag dus!

Origineel geplaatst door djrazor
Da's waar. Maar even zeggen dat het de stijlheid van het filter betreft lijkt me evenveel moeite :P
Dus per octaaf wordt er 12 of 24 dB meer afgesneden. Als bijvoorbeeld 1 kHz -12 dB is, zou op 2 kHz -24 dB worden bij een 12 dB/oct LPF filter. Dat even als basis. Voor meer info kun je inderdaad genoeg op het net vinden hierover :)

Het theoretische gedeelte is mij bekend, maar de toepassing is mij een raadsel, ik gebruik te pas maar waarschijnlijk veel vaker te onpas 1 van de 2. Kan iemand mij uitleggen wanneer je nu beter een 12db of 24db filter kan gebruiken?

Ik merk dat ik vaak de theorie achter een bepaald apparaat of gedeelte daarvan wel weet, maar de toepassing in de studio is een ander verhaal. Ik had op dit topic ook stoer kunnen antwoorden dat je de stijlheid van filter ermee insteld want dat weet ik, maar wat die stijlheid precies inhoud en wat ik er mee kan weet ik niet, ik vraag me dan ook af of de topicstarter wél geholpen is met deze antwoorden, ik denk het namelijk niet.

Ik houd zelf vaak aan - 12db voor pads, strings, etc, en 24db voor leads en bas. Dit is geen verplichting en het hangt er erg van af wat de filter doet. Wil je zo'n zwiepend geluid met een LFO op de filter, dan is 24db wat interessanter omdat het effect extremer is; wil je een trance-arpeggio'tje (ADSR = 0 5 0 0), dan is 12db beter omdat die dan niet zo snel dichtklapt.

Origineel geplaatst door conso
Ze zullen altijd de moeite nemen om je proberen te ontmoedigen; negeren is lastig, maar meestal redelijk effectief.
Verdraaien is ook een kunst. De 'azijnzeikers' hebben de vraag al tientallen keren gelezen en in het begin een paar keer hun antwoord gegeven. En dan vragen ze zich af of ze toen al die moeite voor de kat z'n viool hebben gedaan.

Natuurlijk mogen de mensen alles vragen wat ze willen. En ze zouden ook niet bang moeten zijn van 'azijnzeikers' of 'n00b-haters'. Het is alleen zonde om die fokking grote verzameling van aanwezige kennis die hier rondzweeft niet te gebruiken.

Brass, pads : 12dB
24dB voor uitgesproken resonante geluiden en FX, of bij het benadrukken van een specifieke frequentie.

Begrijp ik het goed dat een 12db dus meer geluid doorlaat ten opzichte van een 24db?

Origineel geplaatst door spdk
Begrijp ik het goed dat een 12db dus meer geluid doorlaat ten opzichte van een 24db?

Ja, in principe wel ja, want bij een 24db wordt er per octaaf 24 dB afgesneden en bij een 12db filter dus 12 per octaaf.

Even een kleine aanvulling: Het is gebruikelijk dat de frequentie waar de cutoff op is ingesteld al met 3 dB wordt verzwakt. De cutoff-frequentie is dus niet de frequentie waarop het filter begint te werken.

Ja. Zie het plaatje dat Acidfever hogerop in deze thread heeft gezet. Het is een highpass filter waarbij de 12db (second-order) de frequenties vanaf 15 hz en hoger weergeeft, terwijl de 24db (fourth-order) de frequenties vanaf 30 Hz en hoger doorlaat. Kijk ook eens wat er rond het cutoff-point gevbeurt. Als je dit plaatje spiegelt heb je een lowpass filter.

@FUSE: Je hebt idd gelijk als je vindt dat de zoekfunctie en de wiki vaker geraadpleegd moeten worden en dat heb ik ook gedaan (los van de wiki want die kende ik niet),maarrrr....Als ik een term intik wil dat niet zeggen dat ik er ook een thread over vind en als ik die wel vind dan is het maar de vraag waar in de soms lange threads het gevraagde ook ter sprake komt.Dan vraag ik liever iets in mijn eigen woorden en kom dan weer verder.
Zo'n tip dat je beter een 24db achter je LFO kan zetten voor een extremer effect ,dat zegt mij wat.Ik ben meer iemand van de voorbeelden en populair aanschouwelijke benadering.

Ik zie jullie niet als azijnzeikers of ontmoedigers en snap jullie wrevel.
Alleen vind ik het wél jammer dat je het gooit op vakantie-verveling.Het was een oprechte vraag van iemand die niet kon vinden wat ie zocht.(Ik dus).
Ik vind eigenlijk dat als het je zo stoort je de antwoorden over moet laten aan iemand die nog wel genegen is en het leuk vind om datgene uit te leggen of te vertellen waar die info gevonden kan worden.

Ik heb geleerd:
- Filters zijn losse modules in vaste db-klassen (Als je meer db wil dan zet jeer meerdere achter elkaar)
- Een filter van 24 db haalt 1x meer geluid weg dan een 12 db
- Een filter van 24 db is cooler achter een LFO dan een 12db
- Je kan beter twee filters van 12db hebben,dan ben je flexibeler (Daar kan je dus 24db van maken)
- Het hangt van de muziek of toepassing af hoeveel db je wilt filteren
- Je kan ook een ringmodulator achter een filter zetten om nog meer te filteren
- Dat mijn vraag niet zo vreemd was als deed vermoeden
- Ze zijn er ook in oranje

Verder ben ik nog bezig met de tutorial die gepost is. Ik ben voorlopig voorzien in mijn vraag.
Mijn dank

Audiomoebe

Back