je kunt nog zulke goede monitoren en versterkers hebben maar het belangrijkste instrument zijn je oren.
Als jij precies weet hoe iets hoort te klinken op je hema speakers en yoko versterker kun je daar perfect op af mixen, luisteren, dat is veel belangrijker dan de beste monitoren....
Wat ik zelf altijd aanraad is gewoon kijken welke speakers bij je passen wat sound betreft, die dingen neerzetten en voordat je uberhaupt muziek erop gaat afmixen gewoon een paar weken of een maand je favo muziek die goed is afgemixt luisteren op die set.
Als je na die tijd een beetje gewend bent aan je setup kun je pas is een beetje gaan afmixen, niet eerder.....
Je oren zijn de belangrijkste 2 instrumenten in je studio... het gaat tenslotte om het geluid... en dat word verwerkt door je oren...
Oftwel.... zorg eerst is dat je een goede set met oren krijgt voordat je een kapitaal gaat uitgeven aan monitoren en versterkers.
Ikzelf heb een setje spirit absolute zero in me studio staan (waren toen net uit en ik had er toen geeneens van gehoord) en begon gewoon naar mijn apparatuur dealer gegaan en ben gaan luisteren en heb niet naar de prijs gekeken..
Ik vond die spirits destijds goed klinken en heb die genomen en zweeer er nog steeds bij en het waren nog de goedkoopste speakers ook...
Ow.... en over hema speakers gesproken...ik heb serieus waar een setjke van die kleine hema speakers staan om te vergelijken en heb de output van mijn studio doorgelust naar mijn woonkamer zodat als ik dat wil ook kan luisteren op een setje JBL's (zitten aan mijn draaisetje) en op een set wharfdale's (hangen aan mijn dolby surround setje)
heb je meteen een goed vergelijk.. die speakers in de woonkamer en de ruimte waar ze instaan ken ik ook door en door...
nog wat.. probeer je speakers altijd op een en dezelfde plek te houden als je eenmaal tevreden bent over je geluid... verplaatsen geeft meestal al een heel ander beeld van je geluid en dat betekend weer opnieuw er aan wennen..
Nogmaals... train eerst je oren... en draai ook niet te hard in je studio.. werkt ten eerste vermoeiend en je hoort minder wat je doet en je maakt er je buren ook nog is blijer mee...
gegroet Jeffrey
www.dagoose.nl