cubase

kareldejong

Nieuwkomer
k heb een vraag over Cubase SX III of verder. Ik gebruik nu Cubase II en erg stabiel is dat niet. Ook bij een vriend van mijn (de officiele versie) is het onstabiel.
Voordat ik het daadwerkelijk ga kopen; is Cubase nou echt zo instabiel? Of ligt het aan het feit dat ik op PC werk. En mocht ik bijv. met ProTools willen gaan werken; kun je in ProTools net zo gemakkelijk virtual instruments gebruiken zoals Halion bij Steinberg?

Dank voor reacties

Cubase 4 en Cubase 4 zijn redelijk stabiel. Maar dat hangt natuurlijk ook van je systeem af.
Als je van een Rolls de olie niet ververst op tijd loopt de motor ook vast.

Re: cubase

Origineel geplaatst door kdejong
k heb een vraag over Cubase SX III of verder. Ik gebruik nu Cubase II en erg stabiel is dat niet. Ook bij een vriend van mijn (de officiele versie) is het onstabiel.
Voordat ik het daadwerkelijk ga kopen; is Cubase nou echt zo instabiel? Of ligt het aan het feit dat ik op PC werk. En mocht ik bijv. met ProTools willen gaan werken; kun je in ProTools net zo gemakkelijk virtual instruments gebruiken zoals Halion bij Steinberg?

Dank voor reacties

Klinkt erg random. Op mijn vorige systemen werkte SX2 als een klok net als 3 trouwens. Het is maar net wat voor systeem je hebt en wat je er nog meer mee doet naast Cubase. Ik heb altijd dedicated DAW's gehad doe 100% rocksolid waren. ;)

Ik zal het iets specificeren. Ik heb een vrij goed systeem; Asus P4C800 E Deluxe, PIV 3,0 Ghz, 2 Gb werkgeheugen en snelle SATA schijven. Deze computer heb ik aanvankelijk gemaakt voor videomontage met Matrox RTX100 en het systeem werkte op zich goed.
Om de zo veel tijd zet ik een Image terug van een 'fris' systeem (dit wat betreft het olie verversen verhaal)

Ik werkte eerst met een M Audio Audiophile USB kaart en vermoedde dat de instabiliteit hierdoor kwam. Nu werk ik met een EMU1616m. Mijn ervaring is dat Cubase vreemde dingen doet zoals plotselinge 'opstoppingen' van midi-noten tijdens opnemen. Of spetteren van het audio geluid terwijl de latency niet extreem laag staat (bijv 7ms) en zonder gebruik van Plug-ins. Vrij onverklaarbaar allemaal.

Nu vind ik PC's al niet het toonbeeld van stabiliteit maar daarbij komt volgens mij het probleem van de communicatie tussen software en hardware drivers in dit geval de EMU drivers. (hetzelfde zie je vaak bij videobewerkingsprogramma's die gebruik maken van hardware capture/render kaarten.
Volgens mij is dat dus een voordeel van Macs, (bijna) alle hardware wordt in dezelfde fabriek gemaakt als de software en bij Digidesign idem dito; dezelfde makers van de hardware maken ook de software. Maar ja, kun je met ProTools ook gemakkelijk veel virtuele instrumenten gebruiken?

Een vriend van mij werkte eerst met ProTools op een PC en had nooit problemen. Nu werkt hij op dezelfde PC met Cubase en een EMU 1212 en hij heeft regelmatig vastlopers.

Geeft dit iets meer duidelijkheid. Ik probeer gewoon een goed beeld te vormen.

ik gebruik studio 4 nu ongeveer een jaar, op een dual core 2700 mhz pc, 2gb....draait soepel. Ik kan niet ontkennen dat het nooit is vastgelopen maar die keren kan ik op een hand tellen. al met al zeer stabiel.

zoals plotselinge 'opstoppingen' van midi-noten tijdens opnemen.

Dit heb ik zelf ook gehad; je begint met spelen en het lijkt alsof je dan met een bus met knikkers gaat schudden - alles landt tegelijkertijd. Herinstalleren lost 't misschien op, maar als je dat al elke keer doet... Ik heb het gebruikt met een Midex en een E-mu 1212m.

De PT route: PT heeft z'n sterktes meer bij audio liggen dan bij MIDI, al is hier wel een inhaalslag mee geweest. VST plugins kun je niet zomaar draaien, maar er is een stuk software dat als "wrapper" fungeert. Grotere bedrijven (Arturia, Native Instruments) hebben al gewoon RTAS-versies van de plugins.

Een andere belangrijke verandering is de workflow; je mag 't programma helemaal opnieuw aanleren.

Misschien toch maar eens kijken naar een Mac Mini met Logic of zo? Gebruik je de PC gewoon als VST host en stuur je die aan met de Mini en een AMT8 of zo :). Niet omdat een beter is als de ander maar Logic is relatief goedkoop en nog erg MIDI-centric; de rest van de softsequencers (op Digital Perfomer, ook Mac-only) niet echt meer (correct me if I'm wrong).

Ik zeg altijd maar zo. Een PC is net zo onstabiel als een Mac :D

Ik met Protools HD systemen op Mac's heb ik vastlopers gehad net als HD op PC.

Ik heb zelf geen ervaringen met Emu kaarten, maar ik neem aan dat je de laatste drivers hebt enzo?
Probeer anders toch meer info te vinden op cubase.net
Daar kun je vaker wat meer gericht antwoord vinden op je vraag.
Misschien wordt deze thread opgepikt door Chris Beuermann van Steinberg. Die hangt hier ook wel eens rond. Maar nogmaals de beste kans maak je op cubase.net

Succes :D

Volgens mij is dat dus een voordeel van Macs, (bijna) alle hardware wordt in dezelfde fabriek gemaakt als de software en bij Digidesign idem dito; dezelfde makers van de hardware maken ook de software.
Dit was vroeger zo toen ze nog motorola CPU's gebruikten maar nu met de Intel's kopen ze ook gewoon in bulk PC onderdelen in waarbij je per serie verschillende configuraties krijgt. Nog altijd veel minder varieteit dan PC's en vaak ook A-merk. De huidige Apple's zijn gewoon A-merk PC's met een designer jasje. En die hebben ook wel eens gedonder.

Probleem van veel instabiele PC's zijn vaak drivers van goedkope taiwanese rotzooi en/of mensen die maar wat aanklooien. Probleem ligt vaak niet eens aan cubase want ook al heeft die z'n eigen nukken is het ook afhankelijk van externe factoren. Naast drivers kunnen ook buggy plugins roet in het eten gooien.

Wat zegt windows taakbeheer wanneer er zo'n opstopping plaatsvind? 'k heb zelf een hoop ellende gehad van allerlei meuk die op de achtergrond draaide. Even MSConfig bekijken wat er zoal gestart wordt misschien ?

Even een positieve ervaring:
Ik draai nu al best wel een tijdje cubase SL3 icm een Audiophile USB op mn laptop, en eigenlijk gaat dat prima. Wanneer ik veel vst's draai tegelijk (en de cpu-load boven de 75% komt) dan gaat t wat kraken af en toe, maar buiten dat draait t als n zonnetje.

Ik draai al SX van versie 2 en inmiddels al geruime tijd hun vlaggenschip Cubase 4. Er zijn wel wat strubbelingen geweest in het verleden, maar deze waren 9 v/d 10x te wijten aan hardware matige problemen met mijn PC.

Wel moet ik erbij zeggen dat ik tegenwoordig alleen nog maar originele software draai, zowel XP, als C4, als al mijn VST's. Ik ben begonnen met een crack van SX2, maar die was zo buggy en onstabiel dat ik reeds na 1 week (vol verloren data, ergernis en andere misère) richting MusicHouse gereden ben en daar keurig een officiële versie aangeschaft heb. :okdan:

Verder is mijn DAW ook écht dedicated, geen internet, geen virus/spam scanners, geen firewall. Verder; alles wat niet relevant is aan services staat uit (zoek even op forum hoe en wat) en echt alleen de hoogstnodige free-/shareware plugins staan erop. Verder heb ik geprobeerd zo weinig mogelijk IRQ's te laten delen, alles wat ik niet gebruik aan bv. com poorten staat uit in de bios. Er is een heleboel over te vinden met Google.

Over je PT vragen; over PT zijn de meningen ook verdeeld qua stabiliteit zowel op Mac als PC. Je kan je VST's op PT draaien, mits deze een RTAS versie op de markt hebben.

Nadeel : VST's zijn stukken duurder dan voor PC.
Voordeel : goede uitwisseling met andere studio's

Zelf ben ik van plan het komende jaar een DIGI002 systeem met PT LE (meegeleverd) erbij gaan nemen op mijn huidige P4 PC, mijn productie PC wordt dan de nog te bestellen C2Q.

Ik heb nooit problemen gehad met Cubase SL2 en nu SL3. Wel even naar de laatste versie updaten natuurlijk.

Het is ook helemaal niet niet zeker dat de onstabiliteit van jouw cubase en die van je vriend met elkaar verband houden. Jij draait een illegale versie en misschien heeft je vriend wel een brak systeem....

ik wou eerst zeggen post een op cubase.net forum maar daar kun je alleen terecht met een legale versie van Cubase...

in elk geval draaien vele mensen gewoon stabiel met Cubase dus ga er maar van uit dat er ergens problemen elders in je pc zijn.

Hoi, Ik ben zelf een Pro Tools gebruiker en moet zeggen dat ook Pro Tools niet het meest easy going software pakket ter wereld is. Als eerste zal je de juiste hardware moeten aanschaffen en ten tweede wil PT met bepaalde merken moederboarden, HD, Geheugen en chipsets lopen kloten...

Het loopt bij mij trouwens nu als een zonnetje. Eigenlijk nooit crashes, werk alleen nog met single core system en vind dat qua workflow niet echt snel werken. Een dual core systeem maakt bij PT een wereld van verschil.

Back