Geschikte laptop voor optreden en om mee te produceren

Size

Nieuwkomer
Ik ben op zoek naar een laptop van rond de 1000.- euro om zonder problemen mee op te kunnen treden en mee te produceren. Ik hoor graag wat jullie mij aanraden!

Alvast dank!

Hans

Apple MacBook...

Apple MacBook...

:) Die had ik wel verwacht, maar heb je ook tips op gebied van windows laptops? Of zweer je toch echt bij de macbook?!

Ff denken, persoonlijk zweer ik bij Apple, als je toch voor een Windows based systeem wilt gaan, dan zou ik voor een Sony Vaio kiezen, omdat die veruit het meest geschikt zijn voor multimedia doeleinden.

Had je al gezocht naar soortgelijke topics?
(Of is het zoeken niet gelukt?)

Size, je hebt een PM ;)

als je een windows laptop kiest voor stabielste en snelste wel opletten dat je intel processor hebt en intel chipset op je moederbord!
blijft toch gewoon de stabielste en snelste combinatie!

Het hangt ook af van de geluidskaart die je wilt kopen(of al hebt..)

Firewire is heel specifiek waar het wel/niet mee werkt qua chipset, bij Dell bv is de firewire-poort niet bruikbaar voor een geluidskaart en kan je dus enkel een usb-kaart gebruiken...

MacBook werkt altijd, daarom altijd de tip koop een Macbook...

Voor 1000 euro heb je wel een goeie laptop. Zelfs voor een paar honder euro minder. Het extra geld kan je dan besteden aan een goeie geluidskaart. Denk dat de meeste A-merken laptops wel redelijk zijn.
Dus bijv HP/Dell/Toshiba.

Laatst gewijzigd:
ik heb zelf pas geleden een IBM/Lenovo Thinkpad R61 gekocht. Kosste iets van 1100 euro. Het is niet de allersnelste laptop (maar ook niet slecht: 1800 Mhz Core 2 Duo) maar de Thinkpads worden alom geprezen om hun bouwkwaliteit. Hij voelt dan ook zeer solide aan. Het doorslaggevende kenmerk van deze was de beeldresolutie van 1680 x 1050. Dit is echt zeer relaxt om op te werken. Dit vind je bij de macbooks ook alleen maar in de veel duurdere modellen volgens mij.
Hij heeft ook een dedicated grafische chip (nVIDIA Quadro NVS 140M) waar je ook nog eens een spelletje mee kunt spelen. Misschien niet op de hoogste settings, maar ik kon toch Company of Heroes nog aardig draaien als ik de grafische toeters en bellen had uitgeschakeld.
Verder zitten er nog handige zaken op zoals een fingerprint reader en een card reader.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet echt ervaring heb met hoe het ding werkt voor audio aangezien ik er nog een audiointerface bij moet kopen, maar goed qua specs is het gewoon meer dan voldoende. Je kunt er altijd ook nog voor een paar tientjes een gig RAM bij stoppen. Ik heb er wel even Ableton Live op gedraaid en dat ging prima, maar met de ingebouwde geluidskaart kom je natuurlijk niet erg ver w.b. latency.

Oh ja, het toetsenbord, de trackpad en de muisknoppen voelen ook heel goed aan, beter dan op alle andere laptops die ik tegenkom, including macbooks.
Je moet trouwens wel een beetje van de matzwarte industriele minimal look houden. Ik vind zelf die glimmende dingen maar niks dus dat kwam weer mooi uit :)

Alles bijelkaar heb ik na een paar maanden gebruik eigenlijk nog geen enkele slechte eigenschap van deze laptop kunnen ontdekken. Zeker een aanrader dus.

Thanks voor jullie berichten!

Ik denk dan toch dat ik voor de mac moet gaan. Er staat me zoiets bij dat je er ook windows op kan laten lopen, klopt dat?!

Als je een intel based cpu hebt is dit mogelijk. In alle apple's die nu te koop zijn is dit het geval. Bootcamp werkt btw prima.

Het hangt ook af van de geluidskaart die je wilt kopen(of al hebt..)

Firewire is heel specifiek waar het wel/niet mee werkt qua chipset, bij Dell bv is de firewire-poort niet bruikbaar voor een geluidskaart en kan je dus enkel een usb-kaart gebruiken...

MacBook werkt altijd, daarom altijd de tip koop een Macbook...

Jij geeft dus liever veel meer euro's uit omdat je weet dat een firewirepoort werkt, dat dat je een avondje gaat google-en en even uitvogelt welke pc's die je eventueel wilt hebben een TI firewire chipset hebben (dat zijn er nl aardig wat)??? Met een Texas Instruments chipset is je laptop perfect geschikt voor alle firewire/audio doeleinden.

Samen met de topicstarter weer zo'n verloren zieltje die zich laat inpalmen door het agressieve forum gedrag van Steve Jobs discipelen...

Waarom laten mensen zich toch altijd wijsmaken dat ze een mac MOETEN kopen? Anders ben je verdoemd, breekt WO III uit en kan je noooooit meer muziek maken. En mensen trappen er ook nog in ook :confused:

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen mac. Fijne computers, werk er geregeld met veel plezier mee. Maar iedereen die claimt dat een mac op wat voor manier dan ook "beter" is :dubbel:

Je betaalt bij mac voor dezelfde specificaties het dubbele geld. En zodra je je sequencer hebt opgestart, werk je feitelijk achter "dezelfde" computer. Allemaal fijn dat OS X, maar zodra ik Protools heb opgestart maakt het echt geen donder meer uit. Maar vertel dat niet aan de kritiekloze, zombified mac discipelen. "Mac is gewoon beter!" "Hallelujah, praise Steve Jobs!"

Maar goed, doe vooral waar je zelf gelukkig van wordt.

Mavn reageer wel een beetje over. Maar het is onnodig om de persoon die dit vraagt proberen op te zadelen met iets wat hij helemaal niet wil. Het zijn zijn +/-1000 euries.

nou, ik bedoelde iig niet dat Mac perse beter is, maar ik vind het persoonlijk gewoon een stuk fijner werken.

En mijn persoonlijke ervaringen met windows en mac computers is dat bij mijzelf macs altijd stabieler waren.

Als je idd een goede op windows gebaseerde laptop koopt en je optimaliseert hem helemaal voor muziek (geen nutteloze software zoals virusscanners enzo erop), dan draait ie zeer waarschijnlijk ook wel gewoon stabiel.
Punt is dat ik in live situaties al vele windows laptops heb zien crashen, en dat mijn eigen mac laptop in 6.5 jaar nog nooit 1 keer gecrashed is of gehaperd heeft.

Nogmaals, dit is alleen over wat ik zelf om me heen gezien heb.

Verder zal je van mij nooit horen dat mensen een mac moetten kopen, ik leg hier alleen maar ff, ter advies, mijn persoonlijke ervaringen uit, en als ze toch een pc willen kopen, dan vind ik dat prima en wens ze daar dan ook alle succes mee.

En als ik zeg dat ik bij Apple zweer, dan wil dat toch niet zeggen dat ik Steve Jobs' hielen lik of helemaal anti pc ben?
Ik spreek toch alleen maar over mn eigen ervaringen?

Dus vanwaar is mijn forum gedrag hier dan agressief?

Volgens mij is 't belangrijk welk programma je wilt gebruiken met je laptop op't podium.
Volgens mij is er maar één setup: een iBook + logic (of ableton of zo) die deze kwaliteit en garantie kan verwezenlijken.

Maar: je moet een imac wel gebruiken zoals de steve Jobs of zo het heeft verzonnen, en daar heb ik nu net problemen mee.
Ik kom van amiga , ga nu wel ni op een podium staan, en ik gebruik nu 6 jaar een PC laptop, maar het aantal keer dat m'n XP setup een fout gaf is toch niet meer te tellen hoor de afgelopen 4 jaar. En met Vista is't al ni beter denk 'k?

Volgens mij kan je niet beter zijn dan met een volledig 'geintegreerd' systeem a la Ibook, atari of Amiga, zeker als je niet wil uitvallen met een computer probleem op 't podium.

Nou, het is in een live situatie natuurlijk zo dat ie niet alleen niet mag crashen, maar ook geen moment mag haperen.
Ik heb weleens ergens een 2 uurs liveset gedaan met mijn laptop met ableton (en een hoop randapparatuur), en dan ben je wel blij als je een stabiel system hebt idd.
Dus naar mijn idee, Mac of PC, stabiliteit is het belangrijkst.

http://www.btonotebooks.nl/

mischien handig. Kun je je eigen laptops "samenstellen". Toch net iets meer mogelijkheden dan je normaal hebt.

Back