ik heb zelf pas geleden een
IBM/Lenovo Thinkpad R61 gekocht. Kosste iets van 1100 euro. Het is niet de allersnelste laptop (maar ook niet slecht: 1800 Mhz Core 2 Duo) maar de Thinkpads worden alom geprezen om hun bouwkwaliteit. Hij voelt dan ook zeer solide aan. Het doorslaggevende kenmerk van deze was de beeldresolutie van 1680 x 1050. Dit is echt zeer relaxt om op te werken. Dit vind je bij de macbooks ook alleen maar in de veel duurdere modellen volgens mij.
Hij heeft ook een dedicated grafische chip (nVIDIA Quadro NVS 140M) waar je ook nog eens een spelletje mee kunt spelen. Misschien niet op de hoogste settings, maar ik kon toch Company of Heroes nog aardig draaien als ik de grafische toeters en bellen had uitgeschakeld.
Verder zitten er nog handige zaken op zoals een fingerprint reader en een card reader.
Ik moet wel zeggen dat ik nog niet echt ervaring heb met hoe het ding werkt voor audio aangezien ik er nog een audiointerface bij moet kopen, maar goed qua specs is het gewoon meer dan voldoende. Je kunt er altijd ook nog voor een paar tientjes een gig RAM bij stoppen. Ik heb er wel even Ableton Live op gedraaid en dat ging prima, maar met de ingebouwde geluidskaart kom je natuurlijk niet erg ver w.b. latency.
Oh ja, het toetsenbord, de trackpad en de muisknoppen voelen ook heel goed aan, beter dan op alle andere laptops die ik tegenkom, including macbooks.
Je moet trouwens wel een beetje van de matzwarte industriele minimal look houden. Ik vind zelf die glimmende dingen maar niks dus dat kwam weer mooi uit
Alles bijelkaar heb ik na een paar maanden gebruik eigenlijk nog geen enkele slechte eigenschap van deze laptop kunnen ontdekken. Zeker een aanrader dus.