Yamaha NS-10 Studio Monitors... YUCK!!

Milano

Stamgast
Ik zag deze mooie monitors te koop staan op marktplaats voor Euro 400,- Best wel een mooie prijsje.

Alleen bij het zoeken van reviews op het net kwam ik onderstaande tegen.
Dit wilde ik even met jullie sharen voor degene die van plan is dit aan te schaffen.

Zie artikel:

By Brandon Drury | Published 05/22/2006
A good friend of mine is working with a big producer dude.? They mixed their project on an SSL 9000 which is about as high end of a console that you are going to find.? The studio was Soundstage Studios which has some fairly intimidating client's records on the walls.

Anyway, everything was tip top.? The studio monitors were Yamaha NS-10s.? Since I had never heard NS-10 Studio monitors before, I was curious to see how they translated to the outside world.?

First of all, I must say that the sound in the studio was mega top notch.? Producer / Mixer Malcolm Springer knew what he was doing, that is no doubt.? For the most part, I thought that every song sounded as about as good as it could get, but I thought the mix overall was pretty damn harsh in an upper midrange kind of harsh kind of way.? Not knowing what I'm doing, I didn't say anything.? I was anxious to hear what the mixes sounded like on my home system a week later.

Well, it's a week later.?

I hate Yamaha NS-10s.?

The band was big on getting the huge, mega distorted, modern, mega bright sound. (Not to be confused with the huge mega distorted dark guitar sound which is also popular these days).? Well, the guitars were killing us with their mega upper midrange attack in the studio.? When Malcolm cranked up the mixes, I was hurting.? The only thing I could do was put a magazine over my ears.? I probably should have left the room.? That's how harsh it was.

Well, now that I have?listened to the cd on my studio monitors and every other stereo I own, it's clear to me that the Yamaha's really "excited" the sound.? If you apply the inverse theory, the mixes suddenly become "unexciting".? Now, in know way would I call these mixes unexciting.? I would say that they sounded dangerous in the studio and they feel a little bit more safe...they sound a lot more top 40ish at home while in the studio they sounded a little more like a metal record.?? The guitars were bone crushing in the studio...now they are "warm".?

Overall, the mixes still do sound great, but they just sound great in a girl way more than a guy way if that makes any sense.? Michael Wagener called it the "housewife mix".? It basically you means you turn the guitars down.

Either way, for me I can tell that Yamaha NS-10s are about the worst possible speaker for me to be mixing on.? I can totally understand why I've heard of guys taping toilet paper over the tweets to knock down some of the high end (and therefore make their mixes brighter).

Brandon

Pff, er word zo vaak met modder gesmeten naar die NS10's, ik ben er nauwelijks van onder de indruk. Vanwege één berichtje die speakers verbannen van je verlanglijstje vind ik een beetje nonsens, jij niet? Voor ieder persoon die dingen haat is er ook wel een liefhebber te vinden. NS10's zijn geen magische speakers, net zo min als welke andere speaker. Ze 'dwingen' je gewoon in een bepaalde richting, die je als prettig of onprettig kunt ervaren. Feit is dat ze je mix niet flateren, en dat is al heel wat voor een monitor speaker.

NS10's zijn zo goed als de oren die er naar luisteren...?...

De speakers hebben een onbetrouwbaar midhoog gebied maar als je productie op deze speakers goed klinkt zit je er niet echt veel naast.

Wel is het laag een soort laagfantasie, en het hoog weer hoogfantasie.

Het mooist is niet te hard afluisteren op de NS10's met als goed analysepunt de balans van je mix.

De sound kun je er niet goed op mixen, behalve als je bijv. een singer songwriter mixt.

Ik heb er jarenlang mee gewerkt, maar als ik een balans speaker zou willen zou ik gaan voor auratones i.p.v. NS10, en de sound gewoon op grote A-monitors mixen.

tis gewoon een truuk. Door het mid zo op te pompen hoor je wat er echt fout zit qua balans. Elke idioot die dit als referentie gebruikt voor 'studio' sound weet niks van studiogeluid. Daarvoor heb je gewoon main speakers geen nearfields !

8>

@ chineti: De speakers zijn verre van verbannen maar het is toch interessant naar de reacties te lezen.

Hmm, tuurlijk zijn reviews intressant, maar waarom je uitgerekend deze koos is mij een raadsel. Het leek alsof we die tekst als een waarschuwing moesten interpreteren.
Maar goed. Ns10's zijn prima speakers, maar zoals Cybermax al zegt: als het op NS10's goed klinkt, ben je al een heel eind op weg, zet ze niet te hard, gebruik ze om de balans in je mix te zoeken, en zet er nog een stel speakers naast als extra referentie. Ik zou niet weten wat je nog meer wil van een set monitors. Rocken doe je tijdens het componeren, niet tijdens het afmixen.

.
Maar goed. Ns10's zijn prima speakers, ...........

Mischien heb je het net getroffen. Ns10's geven nauwelijks laag en dat is waar de meeste homestudio's (akoestisch gezien) het laten afweten.
Heb even op je site gekeken en zag op je studio foto's geen bass traps of iets dergelijks en het was een kleine ruimte.

Hoe mix jij je laag (40Hz 50Hz) uit? Kwestie van gewenning?

Hmm, tuurlijk zijn reviews intressant, maar waarom je uitgerekend deze koos is mij een raadsel. Het leek alsof we die tekst als een waarschuwing moesten interpreteren.

Ik zet hier een review die ik tegenkwam op het net en jij komt mij aanvallen.

Eerst was het je eerste post die je vervolgens effe snel omgezet hebt in een beschaafd manier en nu weer zoiets...

??? gaat alles wel goed met je?

Wat mij betreft :slotje:
Ik wens je veel plezier met deze topic als je er verder mee gaat.
Mij niet meer gezien!

Met vriendelijke groeten!

@Milano: Nou moe... je voelt je aangevallen door mijn eerste post? Jij zegt dat je de tekst post om te 'sharen voor degene die van plan is dit aan te schaffen.' Daaruit lijd ik af dat je deze tekst als gemotiveerde reden ziet om geen NS10's aan te schaffen, waarop ik zeg dat er al genoeg modder is gegooid naar die speakers en dat je niet kunt afgaan op één gebruikers 'review', dat er net zoveel voorstanders als tegenstanders te vinden zijn. Maar, en nu ben ik wat minder genuanceerd, zoals je al liet blijken: kennelijk heb jij aan één post genoeg om een 'gefundeerde' mening te vormen, dus ik maak me verder maar niet druk om het feit dat je door mijn éne post al op je teentjes getrapt bent.

@Radiance: voor mij was het zeker een kwestie van gewenning, ja. Het eerste jaar (en in een nog kleinere studio) klonken m'n mixen ronduit kut, metname in het laag, inderdaad. Een andere mixer, wat ervaring en een betere versterker rijker werd het al een heel stuk beter. Nu, met wéér een andere mixer en een weer wat grotere ruimte ben ik zo gewend aan die NS10's dat ik ze bijna 'blindelings' kan vertrouwen, ik denk dat ik weet waar de 'quircks' zitten en wat ik op de mixer moet doen om te krijgen wat ik wil. Die NS10's zijn echt om de balans te vinden, als alles bijwijze van spreken gort droog klinkt, maar nog wel in verhouding, dan weet ik dat het al behoorlijk goed zit. Ik zoek ook geen 'Compressie Oorlog' geluid, misschien dat dat ook wat uitmaakt. Ik maak me niet druk over wat er gebeurt op welke frequentie, als 't goed is is 't goed en de laatste paar jaar vertalen mijn mixen zich (vind ik, althans) zich prima naar vinyl. Ik ben in iedergeval zéér te spreken over de NS10's, en ik denk niet dat ze ooit de deur uit gaan.

Ik zet hier een review die ik tegenkwam op het net en jij komt mij aanvallen.

Eerst was het je eerste post die je vervolgens effe snel omgezet hebt in een beschaafd manier en nu weer zoiets...

??? gaat alles wel goed met je?

Wat mij betreft :slotje:
Ik wens je veel plezier met deze topic als je er verder mee gaat.
Mij niet meer gezien!

Met vriendelijke groeten!

???

ik niet snap wat hier staat ..

Enige basher hier is volgens mij de man uit jouw stukje .. of snap ik het nou niet ?

Raadselachtig... Je kunt over veel discusseren maar monitors zijn niet zwart/wit goed of slecht. Misschien dat Milano dat wel hoopte en nu tegestand krijgt en das niet fijn.. :D

Raadselachtig... Je kunt over veel discusseren maar monitors zijn niet zwart/wit goed of slecht. Misschien dat Milano dat wel hoopte en nu tegestand krijgt en das niet fijn.. :D

LoL je kunt zeggen dat die mafkees ongelijk heeft maar je kunt ook zeggen dat ik dom ben dat ik die review hier heb geplaatst en dat ik verder moet gaan googlen.

Producers die langer mee gaan vergeten soms, waarschijnlijk door de sterren in hun ogen, dat zij ook in een situatie als NOOB waren begonnen.

Chinetti heeft dus deze speakers, kan het daardoor best begrijpen als hij zich aangevallen voelt door wat die meneer zegt LOL.

Mijn begin topic als ik het terug lees lijkt er idd op alsof ik mensen waarschuw :erm: PAS OP niet kopen!:D , niet dus.

Ik vind zoals ik aangaf Euro 400,- een mooie prijs en ik zit er echt over na denken om ze gewoon te halen. Zoals ik zie voor en tegenstanders dus mijn info hierover word alleen opgekrikt.

Je kunt over veel discusseren maar monitors zijn niet zwart/wit goed of slecht.
NS-10 zijn wel zwart en wit. ;)

NS10 moeten altijd samen gaan in combinatie met High-end studio monitors. Dat verhaal wat er staat klopt misschien gedeeltelijk, maar ik mis het deel waarin staat dat de mixer ook regelmatig switchted tussen zijn nearfields en z'n main speakers!!!!
Ik heb zelf Auratones NAAST m'n Dynaudio's staan. En die 2 vullen elkaar prima aan. De 1 kan niet zonder de ander zeg maar :maffia:

Wat is nou het verschil tussen de ns-10 en de ns-10m?
Want ik heb mijn ns-10m's ooit nieuw voor iets van 750 gulden gekocht.
Dus 400 pleuries tweede hands ??:erm:

Edit:Ik heb de ns-10m studio. Vond op het internet iets over die zijn gemaakt om te liggen en die andere om te staan of zo.

Laatst gewijzigd:
voor mij was het zeker een kwestie van gewenning, ja. Het eerste jaar (en in een nog kleinere studio) klonken m'n mixen ronduit kut, metname in het laag, inderdaad. Een andere mixer, wat ervaring en een betere versterker rijker werd het al een heel stuk beter. Nu, met wéér een andere mixer en een weer wat grotere ruimte ben ik zo gewend aan die NS10's dat ik ze bijna 'blindelings' kan vertrouwen, ik denk dat ik weet waar de 'quircks' zitten en wat ik op de mixer moet doen om te krijgen wat ik wil. Die NS10's zijn echt om de balans te vinden, als alles bijwijze van spreken gort droog klinkt, maar nog wel in verhouding, dan weet ik dat het al behoorlijk goed zit. Ik zoek ook geen 'Compressie Oorlog' geluid, misschien dat dat ook wat uitmaakt. Ik maak me niet druk over wat er gebeurt op welke frequentie, als 't goed is is 't goed en de laatste paar jaar vertalen mijn mixen zich (vind ik, althans) zich prima naar vinyl. Ik ben in iedergeval zéér te spreken over de NS10's, en ik denk niet dat ze ooit de deur uit gaan.

De eeuwige leercurve van speakersystemen.

Zou het niet prachtig zijn als er een speakersysteem/ruimte komt waar je geen leercurve nodig hebt, maar meteen goede mixen op kan maken.
(Ik vraag me de laatste tijd af of het theoretisch wel mogelijk is om een geluidsveld zonder verlies op te nemen en later weer af te spelen. Voorals nog ziet het er heel somber uit.)

De eeuwige leercurve van speakersystemen.

Zou het niet prachtig zijn als er een speakersysteem/ruimte komt waar je geen leercurve nodig hebt, maar meteen goede mixen op kan maken.
(Ik vraag me de laatste tijd af of het theoretisch wel mogelijk is om een geluidsveld zonder verlies op te nemen en later weer af te spelen. Voorals nog ziet het er heel somber uit.)

Goeie mixen maak je niet op je speakers. Goeie mixen maak je met je oren. Speakers zijn ondergeschikt hierin. Een goeie engineer moet op kutspeakers ook een goeie mix kunnen maken.Referentie is het sleutelwoord hier. Zorg dat je altijd goeie referentiespullen bij je hebt. Dan zou je zelfs een goeie mix moeten kunnen maken in een kloteruimte.
Natuurlijk helpt ook enorm als je weet WAT je aan het doen bent :okdan:

Wat is nou het verschil tussen de ns-10 en de ns-10m?
Want ik heb mijn ns-10m's ooit nieuw voor iets van 750 gulden gekocht.
Dus 400 pleuries tweede hands ??:erm:

Edit:Ik heb de ns-10m studio. Vond op het internet iets over die zijn gemaakt om te liggen en die andere om te staan of zo.

Wat betreft de NS10m Studio, die hebben een andere tweeter dan de oorspronkelijke NS10 en NS10M (beide van eind jaren 70). Dit omdat veel mensen het hoog en mid te scherp vonden en dit filterden door een tissue over de tweater te plakken (het schijnt dat mensen op een gegeven moment zelfs gingen discusieren over het merk tissue dat hiervoor het meest geschikt zou zijn).

Er zijn meerdere uitvoeringen van de NS10's: de oorspronkelijke NS10 (staand), de NS10M (staand), de NS10M Pro (staand), NS10MM (staand, volgens mij met kleinere woofer), NS10MT (staand en met zo'n lucht uitgang aan de voorkant), NS10MC (liggend, en kunnen standaard opgehangen worden) en de NS10M Studio (liggend).

De exacte verschillen weet ik niet, behalve de tweeters dan, maar doorgaans worden de NS10M Studio als beste keuze gezien. Overigens, de NS10M Studio is (zover ik weet) al uit 1982 en was de populairste keus, dus de meeste reviews zullen wel over de NS10M Studio gaan.

Goeie mixen maak je niet op je speakers. Goeie mixen maak je met je oren. Speakers zijn ondergeschikt hierin. Een goeie engineer moet op kutspeakers ook een goeie mix kunnen maken.Referentie is het sleutelwoord hier. Zorg dat je altijd goeie referentiespullen bij je hebt. Dan zou je zelfs een goeie mix moeten kunnen maken in een kloteruimte.
Natuurlijk helpt ook enorm als je weet WAT je aan het doen bent :okdan:

:okdan: mooi gesproken!

Back