Yamaha NS-10 Studio Monitors... YUCK!!

Goeie mixen maak je niet op je speakers. Goeie mixen maak je met je oren. Speakers zijn ondergeschikt hierin. Een goeie engineer moet op kutspeakers ook een goeie mix kunnen maken.Referentie is het sleutelwoord hier. Zorg dat je altijd goeie referentiespullen bij je hebt. Dan zou je zelfs een goeie mix moeten kunnen maken in een kloteruimte.
Natuurlijk helpt ook enorm als je weet WAT je aan het doen bent :okdan:
Wat je niet kan horen kan je ook niet mixen.

. Een goeie engineer moet op kutspeakers ook een goeie mix kunnen maken.Referentie is het sleutelwoord hier. Zorg dat je altijd goeie referentiespullen bij je hebt. Dan zou je zelfs een goeie mix moeten kunnen maken in een kloteruimte.
Natuurlijk helpt ook enorm als je weet WAT je aan het doen bent :okdan:

Dit is echt zo'n hypothetische stelling.....Een goede engineer zit 99,99% toch wel in een studio met goede akoestiek en goede monitors. Weet je wel wat dat kost, een goede engineer? Die ga je echt niet in een hokje van twee bij drie met slechte monitor speakers stoppen.

Zowieso is mensen in hokjes stoppen nooit goed. :D

Maar die hypotetische gevallen is wel leuk en aardig. Maar als je lekker in de studio zit is het fijn om je monitors goed te kennen. En als je er meer voor referentie wil gebruiken zal het er niet zo snel slechter van worden.
Monitoren zijn in principe bedoeld om te laten horen wat je moet horen. Maar als het geluid je niet aanstaat dan kan je ernaast ook monitoren gebruiken die je lekker vind klinken.

Dit is echt zo'n hypothetische stelling.....Een goede engineer zit 99,99% toch wel in een studio met goede akoestiek en goede monitors. Weet je wel wat dat kost, een goede engineer? Die ga je echt niet in een hokje van twee bij drie met slechte monitor speakers stoppen.

Dat begrijp ik ook wel!!! Probeer het geheel ff in de juiste context te lezen en daarop te reageren.
Referentie is het sleutelwoord. Een goeie engineer zal zeker als hij freelanced, dus op veel verschillende plekken zit, zij/haar eigen referentie materiaal meenemen om de studio te beluisteren.
Verschillende studio's = verschillende akoestiek en speakers, dus verschillend geluid! :koffie:

Dat begrijp ik ook wel!!! Probeer het geheel ff in de juiste context te lezen en daarop te reageren.
Referentie is het sleutelwoord. Een goeie engineer zal zeker als hij freelanced, dus op veel verschillende plekken zit, zij/haar eigen referentie materiaal meenemen om de studio te beluisteren.
Verschillende studio's = verschillende akoestiek en speakers, dus verschillend geluid! :koffie:

Ja en als ie kut speakers aantreft huurd hij goede speakers of laat z'n eigen speakers overkomen. Dit heb ik onlangs nog meegemaakt in een studio waar Mackie speakers en NS10's stonden. Die engineer wilde gewoon z'n eigen speakers om op te mixen. Aan een nieuwe akoestiek wennen is al moeilijk genoeg. Je moest es weten wat die free lancers wel allemaal niet meeslepen aan racks met apparatuur e.d.
Nee, een goede engineer gaat echt niet moeilijk lopen doen op een stel speakers waar ie niet alles op kan horen.
Wat Fuse zei "Wat je niet kan horen kan je ook niet mixen" ....daar valt toch weinig tegenin te brengen?

Wat je niet kan horen kan je ook niet mixen.

sommige dingen moet je niet horen om er geen aandacht aan te besteden daar voor zijn andere monitoren ;) dat leid alleen maar af van waarvoor je deze spiekers hebt. maar ik denk dat woorden te kort schieten bij bij deze threat.

Chinetti....
Pff, er word zo vaak met modder gesmeten naar die NS10's, ik ben er nauwelijks van onder de indruk. Vanwege één berichtje die speakers verbannen van je verlanglijstje vind ik een beetje nonsens, jij niet? Voor ieder persoon die dingen haat is er ook wel een liefhebber te vinden. NS10's zijn geen magische speakers, net zo min als welke andere speaker. Ze 'dwingen' je gewoon in een bepaalde richting, die je als prettig of onprettig kunt ervaren. Feit is dat ze je mix niet flateren, en dat is al heel wat voor een monitor speaker.
dat is erg mooi gesproken chinetti, helemaal mee eens. als die ander zo vreemd reageerd is dat zijn zaak. ze staan in de meest gerenomeerd studio's om daar maar een beetje te staan en een beetje zwart wit te zijn ..tuurlijk. verder geen komentaar 8D

Laatst gewijzigd:
Back