ableton 5, bcr 2000 en microkorg probleem

VTLSM

Ingeburgerd
Hallo,

als beginner heb ik een vraagje en ik denk dat deze vraag hier wel past ( als het niet zo is, gelieve te verplaatsen dan):

ik heb een mac met ableton 5, behringer bcr 2000 en deze aangesloten met een microkorg ( midikabel), mijn vraag is het volgende; kan ik met deze set-up iets wat ik inspeel op mijn microkorg in ableton opnemen?? Het lukt mij niet en wat ik op het internet al gevonden heb, begrijp ik niet zo al te goed, het lijkt me logisch ergens van niet aangezien MIDI besturingsdata verzendt en geen audio, maar hebben jullie tips hoe ik wel met de microkorg iets kan opnemen in ableton? ( sampler, audio-interface, goedkopere oplossingen...)

Cheers

Om audio je Mac in te jengelen heb je een Audio Input nodig, om MIDI data over te zenden een MIDI interface (zit op de meeste Audiokaarten maar kan ook een losse interface zijn)

Wat voor geluidskaart heb je en wat wil je precies opnemen met Ableton? MIDI of Audio? Het verschil weet je al zo te zien dat scheelt...

wel qua geluidskaart sja: diegene die erbij zat toen ik hem 2 maand geleden gekocht had.. en ik zou eiglek bijvoorbeeld; ten eerste; ik speel een stukje wat ik op de microkorg bedacht had ( dus een audiostukje eiglek) en dat als 'sampleclip' willen gebruiken in ableton ( dus met een audio-interface ) en ten tweede iets willen inspelen bijvoorbeeld de noot la/A op de microkorg en dan deze noot kunnen laten afspelen in ableton in het geluid van een 'softsynth' ( dat zit er zo bij in het pakket van ableton , bijvoorbeeld 'bas' kiezen en dan ik geef nu maar een voorbeeld 'Accu bas') Is dat mogelijk? Zoja, kan iemand me uitleggen hoe ...

Dank bij voorbaat

Oh ja, je kan m gewoon met USB aan je Mac hangen en dan meen ik U3 mode kiezen... Dan kan je MIDI naar je Mac sturen vanuit de Korg....

Aha! ik nam altijd de U2 mode, mss vandaar dat het niet lukte, ik zal het straks direct eens proberen, bedankt!:doei:

Ik heb een andere manier gevonden voor iets in te spelen namelijk, de microkorg aansluiten op een mengpaneeltje en die zijn output aansluiten op de mac en het lukt perfect, hetgeen wat ik op mijn microkorg speel ( met eigen sounds van de microkorg zelf) kan ik recorden op ableton, nu alleen nog een laatste vraag, als je bijvoorbeeld iets wilt spelen van bij de instruments reeds bij ableton zelf ( dus iets in operator of drums of dergelijke) dan 'speelde ik iets in ' adhv mijn computermuis, dus bv A3 op tijdsinterval 1.4 etc... nu mijn vraag is; kan ik met de microkorg (adhv een midikabel naar BCR 2000 en die met USB gelinkt nr de mac) diezelfde handeling uitvoeren met het toetsenbord ipv de muis ? Zonee, hoe gebruiken jullie die instrumenten van ableton zelf dan, ook met de muis ( ik vermoed van niet) of andere methoden...

dat is inderdaad mogelijk ja :) de meesten hier bespelen hun softsynths via een extern keyboard/synth :)

ok, dankje wel

Zou iemand me dan kunnen uitleggen hoe ik mijn microkorg via de bcr 2000 softsynths kan laten spelen... of referenties zoals links en dergelijke

dank bij voorbaat

Ik ken Ableton niet trouwens maar je moet daarin aangeven welke MIDI IN en OUT ie moet gebruiken, staat meestal onder Preferences (danwel Audio/MIDI Setup danwel Configuration, is per DAW een beetje verschillend maar dat wijst zich vanzelf.)

Back