Wat is een betaalbare kwaliteits mic pre?

Heinz Graaf

Stamgast
Ik ben aan het kijken naar een mic pre maar er zijn zo veel mogelijkheden.. Dus graag jullie hulp omtrent deze belangrijke schakel in de studio. De mic moet ook nog aangeschaft worden maar voorlopig neem ik op met een AKG Perception en een Sure SM58
Ik heb een paar modellen gevonden, als er andere goede alternatieven zijn dan hoor ik die graag.
RME Quad Mic
Focusrite Octopre LE
FMR mic pre (schijt wat noisy te zijn volgens FMR)
Joemeek ThreeQ (2 of 3 stuks dan..)

Ik zou toch graag zeker 2 condensator micros aansluiten. Momenteel gebruik ik de pres op mn oude D&R tafel en degene van de M-Audio Fast Track Pro wat mn geluid niet echt ten goede komt.

Het is misschien ook een goed idee ff te vermelden wat ik voornamelijk allemaal wil opnemen met deze pre. Weining of geen vocals. Vooral drums en percussie (welke 90% vd tijd bespeeld worden met brushes), akoestische gitaar, spoken words en meer stille, subtiele geluidjes. De muziek die ik maak is wat downtempo stuff, in de trend van Bonobo, Blockhead. Ik geloof dat ik ergens las dat Bonobo een Focusrite en een Rode NT1 gebruikte voor Dial M For Monkey? Dus dat wil zeggen dat je met de goedkope mid range spullen een fantastisch geluid kan neerzetten. 8>

Alle tips zijn welkom!

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de suggesties, arnomusicman.

Heeft iemand de FMR Really Nice Pre al gehoord? Is die echt zo noisy? Ik lees namelijk niets dan lof over deze goedkope box. Een 400euros kost die. De volgende uitspraak van FMR zegt me ook wel iets :) ... "If you look beyond the RNP8380's utilitarian ugliness, you'll see that we opted to throw the money we saved in cosmetics into the quality of the audio electronics." http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm
Als ik dan toch die NT2 (320€ bij de Maks ;) ) erbij neem ben ik gesteld voor een groffe 700 euro. En dan heb ik alles splinternieuw inclusief garantie. Iemand overigens ervaring met deze combi? (RNP + NT2)

Ik ga binnnekort voor een converter/audio-interface met preamp opties:
Dit zijn ''neutrale/clean'' preamps. Ik kies daar waarschijnlijk ook een neutrale kwalitatieve mic bij. Mocht deze combi niet of gedeeltelijk niet bevallen, mocht ik wat missen dan haal ik een tube preamp met wat eq, compressie mogelijkheden erbij. En om me een hele grote zoektocht met weet ik hoeveel mogelijke combinatie te besparen ('' ik heb daar de kracht niet meer voor'' :D)
ga ik denk ik ''vrijwel blindelings'' voor een goede Avalon. Als ik (weer) allerlei combies moet gaan testen word ik denk ik gek. Wat ik in principe al voldoende ben:geslaagd:

Dan zou ik 2 combinaties hebben:

* cleane neutrale mic (waarschijnlijk gewoon Neumann) + cleane preamps Prism
* cleane neutrale mic + tube preamp (met extra's) waarschijnlijk Avalon.

Er zijn interessante dingen opgenoemd. Ik heb gisteravond de ganse avond gegoogled en heb de volgende dingen gevonden. De een al wat duurder dan de andere...

DAV BG-1
Great River ME-1NV
Presonus Digimax 96 (kan ik overnemen v iemand voor 900 euro)
UA Solo 610
FMR Really Nice Pre
Earthworks 1021
Vintech Dual '72 Stereo Neve Preamp
.. en daar komt nu ook de Brick bij van Groove Tubes
en een Joemeek ThreeQ of TwinQ

Ik denk dat het een goed idee is van of een goedkope te nemen (Joemeek, FMR ea), of meteen een state of the art pre zoals de Great River, Api, Neve, UA, etc... Maar wat denken jullie? Omdat het me de beste deal lijkt, gaat mn voorkeur voorlopig uit naar de Universal Audio Solo 610. 1 dikke pre voor weinig.
De Digimax lijkt me te veel features te hebben voor de relatief kleine prijs (een 1400 euro nieuw)... 8 pres, limiter per kanaal, digitale uitgangen, 19" rack fotmaat, etc... Dan besteed ik liever de helft aan 1 kanaal zonder belletjes en fluitjes. Ik kan er natuurlijk naast zitten en de Digimax 96 kan natuurlijk ook gewoon een dikke bak zijn voor de prijs..?

Laatst gewijzigd:
Als het je enkel om preamps gaat kun je ook kijken naar een kleine mackie mixer (1202vlz3) prima geluidskwaliteit voor een redelijke prijs

Als het je enkel om preamps gaat kun je ook kijken naar een kleine mackie mixer (1202vlz3) prima geluidskwaliteit voor een redelijke prijs

Omdat het me om enkel de pre amp gaat, lijkt het me verstandig om net GEEN mixer te kopen en dus wel degelijk ENKEL de pre. Vage post hoor :confused: Of is het een geintje, Gein?

Geen geintje8o), ik stond een tijdje geleden voor hetzelfde probleem en was op zoek naar een preamp voor mijn DAW (protools). Ik gebruik deze voor geluidsnabewerking en moet regelmatig voiceovers opnemen. Heb diverse preamps geprobeerd en toen op aanraden van een collega zo'n mackie mixertje genomen en die bevalt me uitstekend. Klinken echt superclean en daar was ik naar op zoek. Van daar

J kunt hier een drietal reviews lezen van de Digimax. Let wel dat de Digimax die je van mij kunt overnemen de 96K versie is. Niet de originele Digimax, niet de LT en ook niet de FS.

http://www.presonus.com/digimax96k.html

Op de website van Presonus wordt ook goed uitgelegd wat het verschil is tussen de 96K, de LT en de FS.

http://presonus.com/faq/index.php?sid=3518457&lang=en&action=artikel&cat=25&id=120&artlang=en

Nieuwprijs 1400,-? Dat ben ik nog niet tegengekomen. De geldende nieuwprijs voor de Presonus 96K is rond de 1660,-.

De Earthworks is ook een uitstekende preamp. Echt bijzonder goed. Wij hebben hem ook in de studio.

Denk dat je zoveel keuze hebt dat het waarschijnlijk verstandiger is om het zelf eens te gaan beluisteren. Denk dat je dan ook veel beter een idee krijgt van wat je wilt.

Als het toch geld mag kosten:
Focusrite Red8
http://www.focusrite.com/product/red_8/

Avalon Design AD2022
http://www.avalondesign.com/mp2022.html

Hand Crafted Affinity A2
http://www.papa-movie.com/html/preamp.html

TL Audio PA-1
http://www.tlaudio.co.uk/docs_07/product_07/PA-1.shtml

Dit lijkt me toch wel een serieuze state-of-the-art selectie pre-amps waarop je kunt vertrouwen.

Mij lijkt het idd zoals onze wijze fuse zegt, verstandig om een voorselectie te maken van waar je heen wilt, en die dan bij pro-zaken waar het hebben staan, te gaan luisteren (wel altijd met dezelfde mic natuurlijk).

Veel succes en ik ben zeer benieuwd welke het gaat worden.

+1 FMR Really Nice Pre 8)

Betaalbaar en gewoon goed! Moet wel zeggen dat ik 'm alleen in actie heb gehoord met geweldige vocalen, geen idee hoe die 't doet met drum/percussie enzo...

De RNP is een erg mooie preamp, klinkt helder en glad... tsjah, hoe leg je dat uit, zeker voor de prijs is dit de beste keuze. In een mix liggen de vocalen bijvoorbeeld meteen goed. Bij de Brick, die heb ik zelf, klinkt het wat groffer en korreliger maar wel goed in de mix, ik gebruik 'm veel voor basgitaar en soms vocalen.
De focusrite platinum preamps zijn prut, heel muffig en weinig gedetaileerd. De RME klinkt steriel en kil (ik ken alleen de preamps van de fireface en volgens mij is de quadmic hetzelfde).

Dusz, voor mooie heldere opnames van vocalen de RNP of rauwer en warmer de Brick.

Ik heb de Focusrite Twintrack (2 mic/line of instrument ins) en ben meer dan tevreden over de pre-amps en de compressor. Verder zit er nog genoeg in/uit op om alle bijkomende effecten in de keten te hangen en heeft hij een digitale in/uit (wat weer handig is want nu kan de S/PDIF op de geluidskaart ook dienen voor twee kanalen input ;-)
Zowel voor vocals als voor meer agressieve compressie (vb. Djembe) is het echt een grandioos apparaat voor zijn prijs.

Back