Intelligent Music's M

kefkekeyser

Ouwe rot
Sinds kort ben ik een beetje aan het experimenteren met wat oude Atari midi programma’s (dit doe ik met de Steem emulator, want ik heb geen echte Atari).

Een heel leuk programma vind ik M. Op de één of andere mannier werkt dat klein programmaken zeer inspirerend en haal ik er gekke loops uit die ik niet kon verzinnen in een gewone lineaire sequencer. Zijn er moderne programma’s die ferm gelijken op M? (Ik weet dat er een Mac versie van bestaat, maar ik zit hier met Win XP SP 2).

Hoe moeilijk is het om iets te bouwen dat lijkt op M in Synthedit, MusicWonk, Max, of weet ik veel welk proggie?

M lijkt me een heel mooi programma, klein maar fijn zo te zeggen. Moet het toch eens een keer proberen. Zelf gebruik ik Artwonk voor mijn midi experimenten. Ik zag trouwens zojuist in deze thread dat je al een keer gevraagd had van een voorbeeld waar ik destijds mee bezig was. Heb ik toen gemist geloof ik. Als je nog steeds geinteresseerd bent in een 8-voudige stepsequencer met een hoop toeters en bellen geef dan even een seintje.

Momenteel ben ik op de "hybride" toer. Het realtime opnemen van een klein stukje, zeg 2 maten was in Artwonk niet te doen. Toch is de power van Artwonk in het manipuleren van midi erg krachtig. Dus besloot ik om een simpele hardware sequencer aan te schaffen wat Artwonk voorziet van midi input en dat dan te laten veranderen in realtime door Artwonk. De hardware sequencer is de Alesis MMT-8, die is erg geschikt voor loop werk. Maar elke DAW sequencer is in principe geschikt. Door nu de sequences door Artwonk heen te halen is het bv mogelijk dat de timing en velocity van sequence 1 gebruikt kan worden door sequence 2 en vice versa. Met meerdere sequences kan je nog veel meer doen natuurlijk. Dit is maar een voorbeeldje en je moet eigenlijk in de praktijk horen hoe het werkt. Er kunnen zeer onverwachte en verrassende resultaten mee bereikt worden.

Ter info, ik heb me laten vertellen dat Jan Hammer ook zeer gecharmeerd was van M en deze oa. heeft gebruikt voor dat reutelende basloopje in Crockets Theme van Miami Vice.

Ik probeer M aan de praat te krijgen via de STEEM emulator, maar M wil blijkbaar geen midi poorten zichtbaar maken, het menu "Midi Assignment" is niet aanwezig in het File menu. Enig idee wat dit kan zijn? Heb al diverse opties geprobeerd in de "Options" van STEEM zelf, maar het lukt nog niet.

Je moet dat instellen in de options voordat je de steem engine start. Er staat een icoontje dat eruit ziet als een moersleutel. Als je hier op klikt kom je in de options, en daar kan je bij ports je midi poorten instellen. Als je dan de steem engine start door op die play knop te drukken, en daarna M opstart zal M de eerste midi out port gebruiken.

Back