[Roland] TR-707

Blinx

Totally addicted to bass
Ik zat er aan te denken om een tr707 te nemen als sequencer voor mijn drumstation, maar ik heb een paar vraagjes over de tr707,

Op vintagesynth staat dat ie 64 patterns geheugen heeft, maar zijn deze alle te overschrijven (niet zoals bijvoorbeeld in de mc303 dat je maar een klein gedeelte van kan overschrijven)?

Is de midi out per patter op te slaan of moet je globaal aangeven of de midi intern of extern wilt gebruiken?

Is de midi out ook als midi thru te gebruiken?

Ik had al in de oudere threads gezocht maar ik kon niet de antwoorden vinden op bovenstaande vragen...

Re: [Roland] TR-707

Het is alweer een tijd geleden dat ik m'n 707 heb verkocht, maar ik kan me herinneren dat alle patterns gewoon te gebruiken zijn. Dus: 64 patterns vrij te programmeren (4 banken, 16 patterns per bank). MIDI-out kanaal is dacht ik een globale setting, maar eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren of je uberhaupt het out-kanaal kan instellen. Volgens mij doet íe gewoon alle noten omni-out. Thru heeft ie volgens mij apart (gewoon midi-triootjes: in, out, thru).

Re: [Roland] TR-707

Origineel geplaatst door Blinx
Op vintagesynth staat dat ie 64 patterns geheugen heeft, maar zijn deze alle te overschrijven (niet zoals bijvoorbeeld in de mc303 dat je maar een klein gedeelte van kan overschrijven)?
Allemaal te overschrijven

Is de midi out per patter op te slaan of moet je globaal aangeven of de midi intern of extern wilt gebruiken?
Globaal

Is de midi out ook als midi thru te gebruiken?
Durf ik zo niet te zeggen. Moet ik uitproberen.

Thanx..

Ik wist trouwens gewoon 100% zeker dat JohnnyBusca me hierop antwoord zou geven :D ik had al gemerkt in de andere tr707 threads dat je een groot 707 fan bent:okdan:

Echt... Een 707 is super!

Hij heeft overgins geen MIDI thru uitgang, maar volgens mij is ie wel zo in te stellen dat de MIDI out een MIDI Thru is. Verder kun je hem omni gebruiken of een bepaald midi kanaal selecteren.

Als je hem puur als sequencer wilt gebruiken (dus niet de sep audio outputs als trigger inputs van andere drumbakken) dan raad ik je een andere bak aan, namelijk de MC-303... Die werkt nog handiger en daarmee kun je heel makkelijk x0x stijl beats in programmeren en dan makkelijk overzetten naar MPC sequences, doormiddel van het muten van sommige drum parts.

tr-707 midi through

tr-707 midi through

hallo, het is mij nog nooit gelukt om de midi out van de tr-707 als midi through in te stellen, heb ook de hele manual en service manual doorgeplozen, er staat niets over in. je kunt hooguit via noten externe sounds triggeren.

daarom staat de tr-707 bij mij aan het eind van de Serie, aan de midi out van de mc-303 , laatstgenoemde is namenlijk wél als thru in te stellen. (alleen de mc-303 out/thru geeft de sysex niet netjes door, daarom staat m'n juno er weer vóór)

groetjes, Ron.:peukie:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Echt... Een 707 is super!

Hij heeft overgins geen MIDI thru uitgang, maar volgens mij is ie wel zo in te stellen dat de MIDI out een MIDI Thru is. Verder kun je hem omni gebruiken of een bepaald midi kanaal selecteren.

Als je hem puur als sequencer wilt gebruiken (dus niet de sep audio outputs als trigger inputs van andere drumbakken) dan raad ik je een andere bak aan, namelijk de MC-303... Die werkt nog handiger en daarmee kun je heel makkelijk x0x stijl beats in programmeren en dan makkelijk overzetten naar MPC sequences, doormiddel van het muten van sommige drum parts.

Hmm nog een mc303...
Ik gebruikt nu wel al mijn mc303 als sequencer voor mijn drumstation maar ik wil de mc303 als sequencer voor enkeld mijn mb33 gaan gebruiken en voor zijn interne geluidjes. En dan een aparte sequencer voor de drumstation zodat ik niet op de mc303 een melodie 4X hoef in te programmeren als ik wat verschillen heb in de drum patterns.

De prijs van een 707 en een MC-303 liggen erg dicht bij elkaar, dus vandaar dat ik dan toch voor een MC-303 zou gaan. Wat leuk ook leuk is aan een MC-303 is dat ie externe midisignalen niet mee transposed. Dus als je een MC-303 als midi sequencer gebruikt voor drums (bijvoorbeeld drumstation of sampler) dan veranderen de geluiden niet als je een global transpose doet. Ik gebruikte dit vroeger toen ik nog geen MPC had. MC-303 als master sequencer met een S2800i erachter. Lekker..

Normaal gesproken liggen die prijsen wel dicht bij elkaar maar ik kon er een voor 100euro op de kop tikken maar ik ben bang dat dit niet doorgaat;{

Als het enkel moet dienen om een drumstation mee aan te sturen, kun je evengoed een TR-505 of een 626 aanschaffen. Die heb je voor 100 Euro. Ik heb ze alle 2. Als ik minimalistisch wil gaan, sluit ik er 1 aan op de DrumStation en sync ik mijn TB-303 via de MIDI/DIN convertor op de DS.
Je kan in deze doosjes voor elke klank de MIDI-noot instellen, wat wel handig is...

Dit is natuurlijk een tip voor als je centjes wilt uitsparen...

MC-303 als master sequencer met een S2800i erachter. Lekker..

Nooooooooo.....sorry, 'k ont nie laten!
Een MC-303 s*cked serieus als sequencer naar mijn mening (mijn mening dus). Neem dan beter een ouwe MC-300/500 (verwarrend héé) of een Alesis MMT-8. Ik heb ook een MC-303, ik weet waarover ik spreek!

Dit enkel mijn mening. Ik wil nu niemand beledigen die gepassioneerd met de groovebox werkt, hoor...

Het is wel lekker eenvoudig om mee te beginnen, en zolang je geen VAs hebt waar je om de minuut Sysex naar toe moet sturen.. ;)

p.s. Ik heb nu een MPC dus die MC-303 is alleen maar mijn sequencer als ik heeeeel erg lui ben.

Het is wel lekker eenvoudig om mee te beginnen, en zolang je geen VAs hebt waar je om de minuut Sysex naar toe moet sturen.. ;)
p.s. Ik heb nu een MPC dus die MC-303 is alleen maar mijn sequencer als ik heeeeel erg lui ben.

Zo een MPC klinkt al wat beter, niet dat ik er ervaring mee heb, maar ik vind een MC-303 niet echt eenvoudig om een deftige track te maken. Ik vind hem gewoon te omslachtig en te onbetrouwbaar : bvb. als je het geheugen volschrijft, zijn 80% van je patterns verknoeid door 1 of andere slider die zomaar ergens dichtdraait of zo. De external kanalen resetten soms ook zonder reden terug naar internal... enz...

Waarom moet je constant sysex sturen naar een synth??? Sysex dient toch alleen maar om configuratie data te sturen, maar is niet echt bedoelt om realtime te tweaken. Daarvoor zijn er controllers (Voor elke verandering stuurt een controller 3 bytes en via sysex is dat gemiddeld meer dan 8 bytes)...

Eneuh... de MC-303 is alleen maar extern controllable via Sysex en niet via CC's. Je stelling klopt niet echt...

Beter... memory probleem heb ik ook gehad. External naar Internal ook..
Maar ik kan er wel snel iets eenvoudigs mee maken, dat bedoel ik. Snel een eenvoudige drum en een deuntje naar de SID en Doepfer.. Daar heb ik nu geen MPC voor nodig. Als ik echt een nummer wil maken ga ik naar de MPC.

Ik dacht dat je het een klote sequencer zou vinden om de reden dat ie geen sysex en dergelijke kon sturen, en dat ie dedicated het midi kanaal met part verbonden heeft (part 7 --> MIDI 7, enzovoort)

Ik haat sysex..

Ik haat sysex...

Sysex dient ervoor om grote data-blokken te transfereren via MIDI : voornamelijk patchdumps en systemdumps en zo... Het heeft dus wel een nut, maar het is niet echt geschikt om real-time parameters mee aan te sturen zoals bij de groovebox.
Een moderne synth gebruikt CC's om zijn parameters real-time extern te laten aansturen en gebruikt enkel sysex om dumps te sturen. Enfin, dat is eigenlijk zoals het in theorie zou moeten zijn...
Als een sequencer sysex kan recorden dan kun je deze gebruiken om data van je toestellen te backuppen. Is dat dan zo unholy???

De tr-707 is een goeie bak, maar een TEEF als het erop aankomt om de sequencer te gebruiken om een sampler aan te sturen.
dit gaat veel makkelijker met de goedkopere, en compacte tr-505.

Als sequencer raad ik je de MC-500 aan (die mc-300 is wat beperkter in mogelijkheden?)
best zorg je voor een MC-500 mkII (meer noten),
en voor besturings systeem MRC versie 2 (standaard op mkII, optioneel op mkI)
ook goed voor live gebruik

MC-303 daarentegen suckt ass als sequencer, ik haat die bak; kbegrijp niet dat er daar mensen mee willen, laat staan kunnen werken.

Alesis MMT-8 is very nice, zal er me 1 aanschaffen

Origineel geplaatst door RVooh
Als sequencer raad ik je de MC-500 aan (die mc-300 is wat beperkter in mogelijkheden?)

MC-300 is technisch exact hetzelfde als de 500 alleen is de uitvoering met standaard plastieke knopjes ipv. de retro-kassa-toestel-knoppen van de mc-500. MRC-500 v2 floppy kan je op het net ergens vinden, maar ik wil je wel een image geven. Het kopiëren van deze software (abandonware?) is volgens mij volkomen legaal aangezien de verkoop ervan al meer dan 10 jaar stopgezet is, dus please DSF operatoren delete deze post niet...
Er is ook nog een drum-sequencer en een librarian voor te vinden.

Het verschil tussen de 300 en de 500 is technisch zo goed als noegabollen, maar in 2de hands prijs gaat de 500 soms voor het 3-dubbele van de 300 : de beste koop is dus eigenlijk de 300.

Ook belangrijk : als je van de TR-style sequencing houdt, zal je de drum-sequencing van de ouwe MC's zeker appreciëren.

Persoonlijk vind ik de mc303 opzich wel lekker werken als drum sequencer alleen melodietjes inprogammeren sucks.

Hoe zit het eigenlijk met die Boss drXXX serie werken die netzo als de TR serie qua programmeren??

TR-707 instant disco lichtjes

TR-707 instant disco lichtjes

zet je TR-707 maar eens aan terwijl je clear en instrument guide tegelijk ingedrukt houd,

instant disco lights !

(met enter ga je een mode verder in deze testmode)

mvg, RB.

Jammer dat die koop niet door is gegaan.

Ik had graag meer lichtjes gehad van mijn gear:D

Back