Yamaha cp-70

....sja.....:engel:

Persoonlijk vond ik de CP70 altijd wel fraai klinken. Dat dunne, licht ontstemde geluid had wel wat. Op zich zou een CP70 makkelijke te stemmen moeten zijn, want als ik me niet vergis zitten er overal maar twee snaren per toets op, terwijl een akoestische piano er in het hoge- en middenregister er drie per toets heeft.

Probleem met CP70: gewicht. Veel te zwaar om lekker live mee te spelen, behalve als je een eigen crew hebt. Zwaarder nog dan een Rhodes en die vond ik toendertijd ook al niet te tillen. Daarbij onstemt ie vrij gemakkelijk, dus voor het nette moest er op de bühne altijd wel een beetje worden gesleuteld...

De lage tonen hebben zelfs maar 1 snaar per toets.

Het ontstemmen vind ik persoonlijk wel meevallen.
Nu vervoer ik de mijne in mooi op maat gemaakt flightcases
op wielen dus dat zakl vast uitmaken.
Maar ik heb mijn CP70 laatst laten omdonderen in de vrachtwagen
en geen centje pijn hoor. En maar minimaar ontstemd. Ik laat de
mijne niet vaker dan 1 keer per jaar stemmen (tenzij ze op de 1 of
andere miraculeuze manier keihard op de grond vallen :), maar ik
geloof dat dat meer aan de vrienden die ik heb ligt dan aan de
piano)

staan op een ander forum leuke foto s , van de binnenkant
dan kan je zien dat die twee snaren per koor , eigenlijk een snaar is die om een stift heen gaat:D

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1822410

staat een opmerking over de bas , is inderdaad kort , dat betekent inharmoniciteit , heeft allemaal te maken met de mensuur berekening
kan voor je gitaar ook van belang zijn

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mensuur_(snaarinstrument)

concept van de cp blijft naar mijn idee uniek ,het is toch een compromie tussen twee instrumenten , en vergeet niet dat een snaar eigenlijk ook een oscilator is 8~ met als byzondere eigenschap te reageren op geluid

staan op een ander forum leuke foto s , van de binnenkant
dan kan je zien dat die twee snaren per koor , eigenlijk een snaar is die om een stift heen gaat:D
Da's bij alle piano's het geval...

Da's bij alle piano's het geval...

inderdaad zo goed als , paar mooi uitzonderingen daargelaten , oa bluthner en ibach hebben aparte snaartjes gehad .
vooral oude bluthner s kunnen nog steeds erg mooie instrumenten zijn, met een mooie klank en vooral een vette bas
en een hele zooi oude engelse en franse piano s hebben aparte snaartjes gehad , alleen de meeste van die voldoen niet meer naar huidige maatstaven :P

dauphientjeenpiano2.jpg

de mijne! je ziet, CP70 is interessanter dan brinta-pap, aldus mijn kleine nichtje :D

OHJA...enne, praktisch om even wat erop neer te zetten, en ook voor alcoholisten, die piano. :D

Back