uitleg of opleiding

Probeer het concept van (digitale) muziek-productie EERST te begrijpen voordat je allerlei overbodige apparatuur koopt.

In princiepe heeft hij dat al gedaan, je had beter een JV-synth kunnen kopen ipv een module.

Eigenlijk heb je daar genoeg aan, want met software heb je de halve wereld in handen.

Maar stel je vragen gerust, maar zorg er voor dat je er verder mee komt!

Succes

Domme vragen bestaan niet maar je mist zelfs de basis. En dat begint me in toenemende mate op te vallen op dit forum.

Basis ontbreeekt. Vind dit juist een uitdaging dan mijn voorgaande ervaring met bandjes en drive-inn. Het is dus niet zo dat als je interesse hierin hebt deze niet tot uiting mag brengen , toch!!!!!!!!

Muziek maken is niet de eerste de beste Japanse rompler halen bij Tonica of Feedback en verwachten dat daar door magie muziek uitkomt. Zelfs de meuk die je nu op de radio hoort wordt gemaakt door mensen die daar jaren tijd aan hebben besteed en "schrik" misschien wel eens een manual uit hun hoofd geleerd hebben. Of nog erger: muziek gestudeerd hebben..

Ik ben nog jong en juist nu de mogelijkheid om te starten met ontwikkelen in dit vakgebied. Hiervoor ben ik dus lid geworden van deze site om hulp en advies te krijgen welke ik weer gebruik om andere mensen in te lichten die hetzelfde idee als ik hebben en ook om eigen ontdekkingen door te geven.
Dankzij deze site heb ik binnen een maand geleerd hoe met midi te werken en synth aan te sturen vanuit de pc en geleerd hoe om te gaan met de jv2080 welke ik vind ook zijn nadelen heeft.
Betreft de manual , het is juist de bedoeling om informatie te verstrekken voordat je allerlij soorten manuals aanschaft en doorleest , dat is lijkt mij een gebed zonder einde. Gericht werken door adviezen lijkt mij veel beter en dan de manual doornemen alleen soms kom je hier zonder hulp niet uit , vandaar deze site.
Studie die gaat echt nog wel volgen en heb hier zelfs al informatie over gevraagd , maar welke kant wil je opgaan. Studie voor midi , cubase , ed (3 avonden praktijk)of voor producer (3 dagen praktijk) vandaar eerst ontwikkelen en bevalt het goed wat er zeker op lijkt dan een stap verder.

Don't worry , ik kom er heus wel want muziek zit in mij en mocht je willen horen wat ik tot nu toe gepresteerd heb in 1 maand , kom dan even langs op www.myspace.com/allstylesynthmusic en het valt in het algemeen heus niet zwaar tegen voor een beginneling

Inhoudelijk: Koop wat je kan behappen. Ik ken de JV2080 niet, maar als je nou eens begint met Reason te begrijpen. Er zit een uitstekende manual bij en Propeller heeft video-tutorials op haar website die je op weg kunnen helpen.

Reason met manual is aanwezig , maar nooit iets mee gedaan. Moet eerst het nut hiervan inzien dit te gaan gebruiken en beter ontwikkelen in de mogelijkheden van de op de markt aanwezige apperaturen wat deze kunnen betekenen. Vandaar eerst een start op lager niveau mbv bijv MSP Music Studio Producer welke stomweg 200 kanalen aan kan sturen , leuk toch. De rest volgt vanzelf wel wanneer de tijd rijp is.

Kijk ook even naar mijn al geruime tijd aanwezige motto (zie handtekening)

zoo dan, ik krijg al hoofdpijn als ik dit topic doorlees :bekdicht:

Ik geloof ook dat Warner niet doorhad dat jojojojo zelf al wist dat hij de basis nog niet onder de knie heeft. Genoeg gelult over wat er wel en niet is gezegd, hierbij even mijn toevoeging.

Het enige wat je nodig hebt is dit:

- computer met midi programma (cubase bv) en een midi interface (pci, usb, firewire, etc maakt niet uit, als het maar werkt).
- midi keyboard, met aanslaggevoelig keyboard (eng: velocity sensitive)
- JV2080
- midi kabels

Voor zover ik begrijp kan je via je pc al je jv2080 aansturen via midi, dus je hebt al een midi interface, midi kabels, pc met midi prg.
Persoonlijk zou ik het in het begin simpel houden en alleen via midi aansturing muziek gaan maken met de jv2080. Als je je track af hebt, speel je hem af en neemt de complete track op via een opnameprogramma of bandrecorder/minidisc/mp3recorder etc. Dat opname programma kan vaak hetzelfde programma zijn als waar je je jv2080 mee aanstuurt via midi.
Let wel op: midi zijn alleen de codes die je synthesizer aansturen en niet het daadwerkelijk geluid (audio).
In beginsel heb je keuze uit 16 onafhankelijke midi kanalen, waarover je per kanaal nootnummers, pan (links midden rechts), filters, (master-)volume, velocity etc etc kan aansturen. Dit doen de meesten via het intekenen in hun sequenceprogramma of via het toewijzen van knoppen op hun controllers of knoppen die op hun keyboards zitten om vervolgens de bewegingen van die knoppen op te nemen terwijl ze de track afspelen. Ze nemen dan alleen de bewegingen via die midicodes op in plaats van de audio uit de synthesizer/module (jv2080).
De bovengenoemde parameters die je verandert hebben meestal 128 stappen, van 0-127.

Op deze JV2080 synthesizer module kan je per kanaal instellen welk geluid er wordt aangestuurd op dat kanaal en kan je op de jv2080 eventuele aanpassingen doen aan het geluid, die moeilijker te doen zijn via midi omdat ze specifiek in het apparaat voor dat apparaat gebeuren. Wil je dat ook via midi doen dan heet dat MIDI EXCLUSIVE, waar je een berg codes voor moet invoeren om het specifieke apparaat door je pc/controller te kunnen identificeren, of een controller moet hebben die door middel van een "midi learn" functie de betreffende specifieke codes kan oppikken terwijl je in het apparaat een parameters aan het veranderen bent. Een mooi voorbeeld is de oude "PG" controller reeks van Roland, die vanuit de fabriek deze codes al hebben om hun schuifloze synthesizers intern mee te veranderen.
Bijvoorbeeld een Roland Alpha juno 2 met een PG300 controller.
http://www.sonicstate.com/synth/images/JUNO2.JPG
http://www.sequencer.de/pix/roland/pg300_progger.jpg
Maar tegenwoordig kan je met bv een goedkope Behringer BCR2000 (http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm) controller hetzelfde bereiken als je na wat gepuzzel alles hebt ingesteld.

Ik adviseer, net als wat anderen hier, met cubase te werken. Dit omdat je naar mijn idee daar de meeste overzicht mee hebt en makkelijk veel kan veranderen via midi en eventueel later ook met audio tegelijkertijd aan de slag kan. Ook kan je met virtuele studio technologie, kortweg VST, aan de slag, waaronder effectprogrammaatjes, instrumenten/samplers etc. Maar alles op z'n tijd.
De simpelste versie van cubase is tegenwoordig cubaseLE, wat niet los te koop is, maar verkocht wordt bij diverse midi apparaten.
De stap daarna is cubaseSE, wat wel los verkocht wordt: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9719.html & http://www.feedback.nl/?b=CUBASESE3
Hier een voorbeeld waarbij cubaseLE bij een apparaat verkocht wordt voor dezelfde prijs als een losse cubaseSE3: http://www.feedback.nl/?b=ALESIO2

Ikzelf werk nog steeds met cubaseLE, wat bij mijn tascam usb audio-interface zat en voor mij werkt dat meer dan prima. Het meeste doe ik toch via mijn hardware (synthesizers, mixer, fx etc)

Een keyboard om wat te kunnen pingelen is eigenlijk onmisbaar, dus die moet je nog aanschaffen. Omdat je al een midi interface hebt kan je in principe met ieder (2e hands) keyboard aan de slag waar een midi out op zit. Omdat je waarschijnlijk hard en zacht wil kunnen spelen is een aanslaggevoelig midi keyboard nodig, maar zelfs dat is voor onder de 100 euro makkelijk te vinden.
Hier een voorbeeld van een nieuwe: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/10404.html
Mocht je iets meer willen besteden dan raad ik zeer zeker deze aan, welke ik al 2 jaar gebruik: http://www.feedback.nl/?b=CMEUF5
Groot voordeel is dat deze ook een berg knoppen en schuiven heeft die je kan instellen om direct je jv2080 mee te kunnen aansturen.

Als je dat keyboard hebt selecteer je in cubase het midi kanaal wat je wilt spelen, bijvoorbeeld midi kanaal 5. Op de jv2080 heb je ingesteld dat op midikanaal 5 een xylofoon staat. Je kan, als alles goed staat ingesteld en aangesloten, nu via je keyboard xylofoon spelen. Via een editor scherm in cubase kan je noten intekenen op de regels van midi kanaal 5, of live zelf wat inspelen terwijl cubase de midicodes van je gespeelde noten opneemt. Hetzelfde kan je doen met alle eerder genoemde parameters (0-127).
Doe dat met meerdere verschillende midikanalen en hun corresponderende door jouzelf ingestelde jv2080 geluiden en je hebt zo je eerste wereldhit af.
Weten hoe de techniek werkt is nog maar de helft van het verhaal, want talent en inspiratie hebben op het juiste moment is ook erg belangrijk.

En nu ga ik naar bed, want ik moet morgen vroeg op :)
Hoop dat je hier iets aan hebt en als de rest nuttige aanvullingen heeft, leef je vooral uit ;)

Laatst gewijzigd:
Ik adviseer, net als wat anderen hier, met cubase te werken. Dit omdat je naar mijn idee daar de meeste overzicht mee hebt en makkelijk veel kan veranderen via midi en eventueel later ook met audio tegelijkertijd aan de slag kan. Ook kan je met virtuele studio technologie, kortweg VST, aan de slag, waaronder effectprogrammaatjes, instrumenten/samplers etc. Maar alles op z'n tijd.
De simpelste versie van cubase is tegenwoordig cubaseLE, wat niet los te koop is, maar verkocht wordt bij diverse midi apparaten.
De stap daarna is cubaseSE, wat wel los verkocht wordt: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9719.html & http://www.feedback.nl/?b=CUBASESE3
Hier een voorbeeld waarbij cubaseLE bij een apparaat verkocht wordt voor dezelfde prijs als een losse cubaseSE3: http://www.feedback.nl/?b=ALESIO2

Het blijkt maar dat deze synthforumsite geweldig is. Ik krijg geweldig goeie inlichting van diverse leden.
Oke , het blijkt maar dat een ieder cubase adviseerd. Goed......dan ga ik eerst even op zoek en switch dan over.
Bedankt voor het geweldige advies en bij deze is MSP verleden tijd geworden.

Mocht een ieder toevallig cubaseLE hebben liggen en kwijt willen , ik zou graag deze willen over nemen

cubaseLE <--> SE

cubaseLE <--> SE

Denk eraan te checken of CubaseLE niet enkel werkt in combinatie met de gekochte hardware. Als je van iemand dan Cubase overneemt, maar niet de hardware, is het mogelijk dat Cubase niet werkt. Zo was het iig in het verleden. Hoe dat nu is weet ik niet, dus: navragen!

Och en wee , zit daar ook al weer verschil in , geldt dit dan ook voor cubaseSE??????

Op slot

Op slot

Deze Thread mag nu wel op slot:slotje::slotje::slotje::slotje:

Taalpurist! :D

(persoonlijk denk ik dat het Duits is en er nog iets als 'Schweinerei' of zo achter moet :engel: )

Veel succes aan Jox4 trouwens; gewoon *veel* tijd erin steken, dan komt het wel! Toen ik m'n eerste synth kocht heb ik ook eerst (minstens) een volle dag aan tijd besteed om de hele handleiding van kaft tot kaft door te spitten, ondertussen alles ook uitproberend. En toen wist ik alleen nog maar waar alle opties in principe zaten; da's niet hetzelfde als ze ook nog zinnig kunnen gebruiken natuurlijk (maar ik had dan tenminste al wat ervaring met midi). Dat was een XP-30 trouwens, erg vergelijkbaar met die JV van jou - dus dan weet je wat voor leercurve er aanhangt. :D

Ach, zolang TS niet de moeite neemt om terug te mailen over mijn reactie op een bod, heeft-ie nog wel tijd, dacht ik zo ;)

Hummmmmm , de resterende leden van de site begrijpen het gelukkig wel , maar er zijn uitzonderingen.:D:D:D:D:D , LOL , hahahahahahahaha
Just kidding otw geintje.

Ik zal de handtekening voor jou aanpassen.

Grappige personen op deze site.
Jojojojojo

Wat staat er nu precies in die handtekening?

Muziek maken is een artikel
of
Making music is art?

Wout

Waarom trouwens newbies Cubase proberen aan te smeren?
Laat ze dat zelf maar uitzoeken wat voor hun het beste werkt.
Maakt geen ruk uit want qua basis kunnen al die progjes wel hetzelfde en ben je toch nog bezig om de basics te leren.

En manuals, boeken en tutorials doornemen is fokking leerzaam. En ik denk trouwens niet dat veel mensen hier zin hebben om je voor gaan zitten kauwen wat je zou moeten leren. Dat leren moet gewoon uit jezelf komen en dan zie je vanzelf wel waar het schip strandt.

Maarruh (nu we toch lekker bezig zijn), die extra regel handtekening is dus op slechts één Nederlandstalige gericht? Nou verdient Wout vast wel privileges en zo, maar dit vind ik dan toch wel weer wat overdreven... ;)

Voor de rest: wat Fuse zegt. Om de basis van midi te leren voldoet zo'n geval dat standaard bij een geluidskaart geleverd wordt al wel (ah - Voyetra! :) ). En dan gewoon willen en - vooral - doen!

Ik heb tijdens mn Havo-tijd, toen ik geen cent te makken had, gewoon altijd
gewerkt met Musictime Deluxe (als Cakewalk) en Mixcraft.
Bijde heel simpel en klein, gewoon te downloaden.
Nooit een keyboard gebruikt, gewoon elke noot op de juiste plaats gezet.
Het is toch gewoon heerlijk om te puzzelen en te rommelen tot je eigen klank eruit komt,
hoe en waarmee maakt als beginner echt geen f*ck uit.

Probeer trouwens het woord "proffesioneel" te vermijden.
Veel geld zal je er niet aan overhouden :P

"commercieel" kan dan weer wel :geslaagd:

Denk eraan te checken of CubaseLE niet enkel werkt in combinatie met de gekochte hardware. Als je van iemand dan Cubase overneemt, maar niet de hardware, is het mogelijk dat Cubase niet werkt. Zo was het iig in het verleden. Hoe dat nu is weet ik niet, dus: navragen!

Hier geen last van. Werkt ook met midex3 zonder tascam eraan.
Op google kan ik er zo snel niks over vinden op wat je zegt.
Persoonlijk lijkt het mij voor steinberg vrij rot om allemaal losse aangepaste cubases te moeten maken per hardware, in plaats van deze simpelste cubase in bulk hoeveelheden naar fabrikanten te verschepen en er geen tot weinig omkijken meer naar te hebben.

Ik ben begonnen op atari cubase zonder handleiding en ben tussendoor een jaar overgestapt op fasttracker. Als het om midi gaat vind ik cubase voor mij het beste prg en kan ik geen praktijkervaring vinden waarom andere sequencers makkelijker of beter zouden zijn.

Back