pan/rotary/lesly etc

2206

www.florisvanhoof.com
wat is precies het verschil tussen snel pannen en lesly en rotary?
hoe maak je het? (modulair)
zijn er nog soortgelijke geluiden?

hey bedankt!
had ik maar tijd om al de synthsecrets te lezen...

maar stereoi tremolo pannen is wat anders dus?

kan je al die dingen namaken op een modulaire synth? vca>lfo bvb?

Stereo panning is niet genoeg om het leslie effect te krijgen.
Bij een leslie wordt het geluid rondgestrooid. Dat veroorzaakt een doppler effect. Geluid dat naar je toe beweegt wordt in elkaar gedrukt terwijl geluid dat van je af beweegt uit elkaar wordt getrokken. Klinkt nogal simplistisch en technisch valt er best wel wat op zo'n opmerking af te dingen, maar ik wilde het eenvoudig houden.
Je kunt het doppler effect horen wanneer een ambulance op je af komt rijden met alarmsignaal. Op het moment dat ie je voorbij rijdt hoor je de toonhoogte iets zakken. Een leslie veroorzaakt dat effect continue.
Dus is stereo panning in combinatie met vibrato op de zelfde snelheid een leslie-effect? Het lijkt er al meer op. Maar het geluid dat rond gestrooid wordt zal ook nog vele subtiele timbre verschillen oplopen door reflecties van wanden etcetera. Filtermodulatie toevoegen dus? Inderdaad.
De combinatie van panning, vibrato en filtermodulatie met één LFO zal dus aardig het leslie-effect benaderen en dat was jouw vraag. Pas deze modulatie wel subtiel toe.
Overigens klinkt een echte altijd beter dan de simulatie. Er missen nog een paar elementen die je met een modular niet kunt toepassen; denk daarbij aan kreten als psycho-akoestiek.

ok, hiermee kan ik aan de slag. effe uitproberen;
dus dezelfde lfo die de pan en vca moduleert ook zachtjes de filter cut off laten aanpassen zou in de buurt moeten komen. (corrigeer maar als ik fout zit)

ok, hiermee kan ik aan de slag. effe uitproberen;
dus dezelfde lfo die de pan en vca moduleert ook zachtjes de filter cut off laten aanpassen zou in de buurt moeten komen. (corrigeer maar als ik fout zit)
Ehh. je zit een béétje fout.. VCA mod is niet of nauwelijks van toepassing. Wél VCO mod, voor de zweving.. Maar dan wel héél subtiel.

Het Leslie effect is een combinatie van vibrato (frequentiemodulatie=FM) en tremolo (amplitudemodulatie=AM).
De FM wordt veroorzaakt door het "doppler" effect wat je wel kent van een ambulance wiens sirene hoger klinkt wanneer hij naar je toe rijdt en lager wanneer hij je gepasseerd is.
De leslierotor echter draait rond en beweegt zich dus beurtelings naar je toe en van je af (FM). Deze draaibeweging is ook verantwoordelijk voor het harder en zachter worden van het speaker-signaal (AM).
Je kunt met een hele goeie chorus een effect bereiken wat in de buurt komt, het zal echter nooit zo indrukwekkend klinken als een goed afgestelde leslie omdat een organist ook gebruik maakt van het overschakelen tussen slow (1omw./s) en fast 10 omw/s
Groeten, KNARPH

Het Leslie effect is een combinatie van vibrato (frequentiemodulatie=FM) en tremolo (amplitudemodulatie=AM).
De FM wordt veroorzaakt door het "doppler" effect wat je wel kent van een ambulance wiens sirene hoger klinkt wanneer hij naar je toe rijdt en lager wanneer hij je gepasseerd is.
De leslierotor echter draait rond en beweegt zich dus beurtelings naar je toe en van je af (FM). Deze draaibeweging is ook verantwoordelijk voor het harder en zachter worden van het speaker-signaal (AM).
Je kunt met een hele goeie chorus een effect bereiken wat in de buurt komt, het zal echter nooit zo indrukwekkend klinken als een goed afgestelde leslie omdat een organist ook gebruik maakt van het overschakelen tussen slow (1omw./s) en fast 10 omw/s
Groeten, KNARPH
Knarph, eigenlijk vertel je het zelfde verhaal als ik, maar met toevoeging van een paar missers. A) Leslie werkt alleen in een stereo setting. Tremolo als zodanig is dus onvoldoende. Autopan werkt als een stereo tremolo, omdat het geluid beurtelings van links naar rechts gaat en in die kanalen dus van amplitude wijzigt. B) Ook een chorus zou je van langzaam naar snel kunnen schakelen/draaien.

Hoi Hans,
ik schreef dat verhaal op hetzelfde moment toen jullie bezig waren en zag jouw verhaal nadat ik 't mijne verstuurd had, vandaar.
Verder leg ik ook uit dat het leslie-effect o.a. een kombinatie van AM en FM is. Met het gebruik maken van het effect van toeren-omschakeling bedoel ik dat een leslie 2 rotors heeft waarvan de laagrotor een grotere massa heeft dan de toprotor en als zodanig minder snel van toeren wisselt dan de toprotor. Wanneer je tijdens je spel vaak van toeren wisselt hoor je dus tegelijk 2 leslie's die op verschillende snelheden draaaien. Dit effect is electronisch nauwelijks na te bootsen hoewel Korg in de CX-3 een heel eind komt maar die gebruikt dan ook 2 vertragingslijnen.

OK. En daar heb je ook gelijk in. Maar de originele vraag was: hoe dit leslie effect na te bootsen op een modular?!?
Als je een stap verder gaat en je modular is uitgebreid genoeg, zou je zelfs het acceleratieverschil tussen bass-rotor en horn daarin mee kunnen nemen. Een ramp generator zou dan kunnen zorgen voor een delay in het "op gang komen" van de bass-rotor LFO.. De patch die je dan nodig zou hebben zou dan wel erg uitgebreid worden, zo vrees ik...

Kortom, haal een paar euro's uit de knip en koop een Boss RT-20. ;)

Back