2206
www.florisvanhoof.com
wat is precies het verschil tussen snel pannen en lesly en rotary?
hoe maak je het? (modulair)
zijn er nog soortgelijke geluiden?
hoe maak je het? (modulair)
zijn er nog soortgelijke geluiden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ehh. je zit een béétje fout.. VCA mod is niet of nauwelijks van toepassing. Wél VCO mod, voor de zweving.. Maar dan wel héél subtiel.ok, hiermee kan ik aan de slag. effe uitproberen;
dus dezelfde lfo die de pan en vca moduleert ook zachtjes de filter cut off laten aanpassen zou in de buurt moeten komen. (corrigeer maar als ik fout zit)
Knarph, eigenlijk vertel je het zelfde verhaal als ik, maar met toevoeging van een paar missers. A) Leslie werkt alleen in een stereo setting. Tremolo als zodanig is dus onvoldoende. Autopan werkt als een stereo tremolo, omdat het geluid beurtelings van links naar rechts gaat en in die kanalen dus van amplitude wijzigt. B) Ook een chorus zou je van langzaam naar snel kunnen schakelen/draaien.Het Leslie effect is een combinatie van vibrato (frequentiemodulatie=FM) en tremolo (amplitudemodulatie=AM).
De FM wordt veroorzaakt door het "doppler" effect wat je wel kent van een ambulance wiens sirene hoger klinkt wanneer hij naar je toe rijdt en lager wanneer hij je gepasseerd is.
De leslierotor echter draait rond en beweegt zich dus beurtelings naar je toe en van je af (FM). Deze draaibeweging is ook verantwoordelijk voor het harder en zachter worden van het speaker-signaal (AM).
Je kunt met een hele goeie chorus een effect bereiken wat in de buurt komt, het zal echter nooit zo indrukwekkend klinken als een goed afgestelde leslie omdat een organist ook gebruik maakt van het overschakelen tussen slow (1omw./s) en fast 10 omw/s
Groeten, KNARPH