Wie'o'Wie tsjip kapot?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Heb een probleempje.......ik heb net waarschijnlijk een tsjip opgeblazen,althans hij werdt erg heet en er komt nou geen geluid meer uit.Het gaat om een TC4011UBP nand gate. Aangezien dit een oud tsjipje is vraag ik me af of daar ook een vervangend/soortgelijke tsjip voor bestaat? of dat iemand deez toevallig heeft liggen......
of misschien is niet kapot hoe tsjek je dat?
zodra ik de trafo erin steek wordt ie heet dus das niet goed,ligt het dan aan iets anders?

nand = niet and

dus->
1 & 1 -> 0
0 & 1 -> 1 (alle andere oplossingen zijn 1)

is dus de uitvoer van een logische "EN", maar dan geïnverteerd

welke gear gaat het om?

4011

4011

de chip die je moet hebben is in principe nog wel te krijgen.
Wat belangrijk is dat dat de output "unbuffered" moet zijn
daar staat de UB voor in 4011UB...

Onder andere te verkrijgen via: www.digikey.com zoeken op 4011UB

Heiko

Wat belangrijk is dat dat de output "unbuffered" moet zijn

Dat is een beetje afhankelijk van de schakeling. Dat er nu een unbuffered in zit wil niet automatisch zeggen dat hij niet werkt met een buffered exemplaar. Als hij puur als logische chip gebruikt wordt zal het niet zoveel uitmaken, als hij in een oscillator-circuit zit mogelijk weer wel. Als je makkelijk een 4011B kunt krijgen zou ik het zeker even proberen.

Ik weet niet waar forumlid DenDer woont, maar ik heb zelf nog zowel buffered als unbuffered liggen hier.

Onder andere te verkrijgen via: www.digikey.com zoeken op 4011UB

Let er wel op dat Digikey $60 verzendkosten rekent naar Nederland.

Vintageplanet.nl (forumlid Senso) heeft de 4011UBE staan voor 55 cent.

Ok het gaat om een Sound Master sr88......DenDer woont in Purmerend......
het vreemde wat er nu gebeurd is, dat zodra ik hem aansluit op me Mackie de 4011 heet wordt. ik heb ook andere line ingangen geprobeerd maar steeds hetzelfde......het is trouwens een tc 4011 UBP.......zodra ik de interne batterij(4x penlight) afsluit hij niet meer heet wordt....als ik logisch nadenk lijkt het wel of de stroom niet goed rond gaat en hij het niet kwijt kan....ik moet eerlijk bekennen dat ik hem aardig aan het benden ben en tot gisteren liep dat gewoon goed(dikke sound)......ben er al een week of wat mee bezig en eigenlijk ging dat zonder problemen...
ik heb nu net de pcb aan een grondig onderzoek onderworpen en het lijkt erop dat er een diode naast de stroom input is doorgebrandt (hoe? je ne sais pas)......ik ga deze ff vervangen en dan kijken wat er gebeurd......
ik heb m ooit is gehad van 1 van de bandleden van de Gigantjes en toen deed helemaal nix.....ik heb toen een kapot capacitor vervangen en toen deed ie het weer......aangezien ik m heb gehad en hij eigenlijk al was overleden vond ik m wel geschikt om te benden....wat trouwens echt goed kan met dit bakkie......hakkie takkie ouw ah hakkie takkie ouw

Laatst gewijzigd:
toch een diode???

toch een diode???

ok het is een diode die is door gefikt......ander probleem.....hij is zo goed zwart dat ik de kleur code niet meer kan zien.....fuck.....wat nu? het is de diode die direkt naast de adapter aansluiting zit......

Ik heb al eens een SR88 gerepareerd. Daarin was ook de 4011 defect, dus dat is duidelijk vrij gebruikelijk... Daar heb ik toen gewoon een buffered versie voor gebruikt trouwens.

Die diode bij de adapteraansluiting zorgt ervoor dat de stroom uit de adapter niet de batterijen in loopt. Als die is doorgebrand heeft er waarschijnlijk heel veel stroom in sperrichting overheen gestaan.

Je zegt dat hij heet wordt als hij aan de Mackie hangt? Je hebt niet toevallig phantom power aan staan op die ingangen?

Nee phantom power staat uit op de Mackie en ik gebruik een gewone line ingang(kanaal 14)......weet jij wat voor diode het is die ik moet vervangen? Hij is zo goed door gefikt dat ik dat niet meer kan lezen.......en is ie nu permanent beschadigd door de stroom in sperrichting? Als ik een beetje fiedel komt er nog wel geluid uit, alleen dan moet ik niet de adapter erin steken dan gaat ie bad........maar jij heb die 4011 toch etaoin?

diode

diode

Voor zo een diode kan je normaal een 1N4001 als vervanger gebruiken.
Deze diode kost 30 cent of zo...
Voor de richting zul je moeten kijken of je de band op de diode nog terug
kan vinden. Dan in dezelfde richting monteren

Heiko

Ik heb die kapotte diode gedesoldeerd en hij heeft een kort pootje en een pootje met een knik daarin.Kan je daar iets uit opmaken Heiko?

diode

diode

een kort pootje en een pootje met een knik erin. Ik denk dat je hiermee
bedoelt dat de diode zelf verticaal staat ? Dan is er niet veel over te zeggen.
Dit soort diodes zijn normaal niet kritisch. Dit zijn normaal diodes uit de 1N400X reeks.
Wat je nog wel kunt doen is even kijken of het lichaam van de diode van glas
is of van kunststof. Als de diode van glas is dan zal een 1N4148 of 1N914 ook
werken. Die kosten iets van 5 cent...

Heiko

Hij is van lichtbruin(nu zwart) plastic en dat rook ik ook toen ie doorfikte.maar ik kan toch op de pcb kijken wat pos of neg is?? werken diodes ook zo met een min en plus??

diode

diode

Diodes hebben inderdaad een plus en een min. De kant met de ring is de minkant dus als je aan die kant de min aanlegt en aan de andere kant de plus dan zal de diode geleiden.
Als zoals etaoin zegt de diode bedoelt is om te blokkeren dat de spanning van een externe voeding over de batterijen komt dan zal de ring aan de kant van de externe voeding zitten en de kant zonder ring aan de kant van de interne batterij... Dit moet je terug kunnen vinden op de printplaat door de kopersporen na te lopen.

De vraag blijft natuurlijk wel waardoor die diode eruit gefikt is. Dit is niet een kleine overbelasting geweest!

Heiko

Hmmm das niet zo mooi.........zoals eerder gemeldt ben ik hem aan het circuitbenden of eigenlijk modificeren want het moet wel bruikbaar zijn om nog iets mee te doen qua muziek maken.(fuck speak en spell bs) Ik heb ook ff de schematics van de dr55 erbij gepakt aangezien ze erg,erg veel op elkaar lijken. Alle modificaties die ik erop heb gemaakt deden/doen het prima zonder dat er iets heet wordt. Na elke modificatie test ik dit. Gisteren probeerde ik iets en toen was de diode van de dam....ik baal nu best wel als je begrijpt wat ik bedoel......voordat ik hieraan begon heb ik alles na getrokken qua werking van chips enzo.....en hij deed het echt perfect........
Ik heb de koper leidingen gevolgt en de diode die is doorgefikt neemt wel een belangrijke plek in op de pcb......ik ga die in ieder geval vervangen en kijk dan wel wat er gebeurt........

Ik heb s ff zitten browsen voor zo'n diode 1n4001 maar welke?? maakt het uit welke fabrikant? op novatronics krijg ik een elle lange lijst, rotor moet ze bestellen......heeft iemand zo'n 1n4001 liggen??? oja wat is de kleurcode van deez???

is dat dan wel de goede?

is dat dan wel de goede?

Ja degene die Audiomoebe voorstelt lijkt in de verste verte niet op wat ik heb opgeblazen......maakt dat uit??? Die van mij was een lichtbruine ronde en dit is een grijs/zwart/zilver vierkante.....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back