Wie'o'Wie tsjip kapot?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
yep die gaat naar de tc5501. dus kan het zijn dat die nu ook kaduuk is? en das dan geen zener. hoe kan je aan de buitenkant zien of die diode(daar is die dan) kapot is?

Volgens mij staat in de SR88 de 5501 alleen maar op de batterij en nooit op de DC-input. Dus overbelasting op de DC-input komt dan niet via de voeding bij die chip. Op het moment dat je hem externe voeding geeft schakelt de rest van de SR op de externe voeding, maar de RAM chip blijft door de batterij gevoed. Die diode zit erin omdat als je de batterijen verwisselt de chip tijdelijk uit C39 gevoed wordt zodat de patterns niet verloren gaan tijdens het verwisselen. De diode voorkomt dat die stroom dan terugloopt naar de rest van de SR. Ik denk dat er met die diode weinig mis is.

Een diode kan stuk zijn zonder dat je dat ziet, die zou je moeten doormeten.

maar we zijn nu bijna bij de oplossing van mijn probleem......hoe kom ik erachter welke waarde die weerstand heeft? Etaoin zegt''Kans is groot dat het 10 of 100 ohm was ofzo, maar dat is niet zomaar met zekerheid te zeggen.'' als ik eerst die 100 ohm probeer kan dat dan kwaad?

is het trouwens mogelijk dat de overbelasting via de jack uitgang loopt.ze staan allemaal wel met elkaar in verbinding.....

lees je dit voor het eerst lees dan ff de thread door.....het gaat om een kapotte weerwstand van een SoundMaster SR88.Dit scheelt onzin antwoorden over kleur coderingen enzo....

Volgens mij kan je een diode alleen doormeten als ie van de print gehaald is.

Als je een meter hebt met een kortsluit piepje dan piept ie wel als ie goed aan de probes ligt.Als ie in de sperrichting is aangesloten op de probes dan zal het geen piep geven.
Is ie stuk dan geeft ie om twee zijden geen sjoege.(Of juist wel?!)

Zou het kunnen om gewoon de 'trial and error' -methode te proberen voor wat betreft de weerstand waarde.Eerst hoog beginnen en dan steeds lager totdat het werkt zoals zou moeten?
Volgens mij loop je dan geen risico van schade aan de electronica.

nou ik had ff een pbtje gestuurd naar boemtsjak en die heeft zijn stix 305 open geschroefd om te kijken wat voor weerstand het was.... het is er een van 1 ohm (bruin zwart goud)......dus ik ga die er ff inlassen en kom weer terug met het bericht of ie het doet....zo niet dan is er toch iets anders kaduuk maar hou je vingers gekrost.....thanx boemtsjak your the man:mega:

Nou de 1ohm weerstand zit erin maar hij doet nog steeds nix.
De 4011 wordt echt ontzettend heet zodra ik de output jack erin steek.
Dus de batterijen heb ik aan gesloten, adapter erop. Als ik hem in deze staat aanzet wordt de 4011 niet heet. Maar zodra ik hem audiogewijs wil aansluiten kan je de 4011 niet eens aanraken.
Waar kan dit aan liggen?
Is de jack kapot?(kan dat uberhaupt)

Nog een raar ding de 4011 wordt ook heet als ik de outputjack erin steek terwijl de adapter geeneens is aangesloten........huh? Het lijkt er dus op dat de kortsluiting door de batterijen wordt veroorzaakt.....

Dit zijn nu ff me bevindingen.....

Nog wat bevindingen.....alleen batterij aangesloten, jack erin dan gaat het ledje branden en krijgt zelfs een clock commando. Dit hoort natuurlijk niet. Ook hierbij wordt 4011 heet. Maar er is leven. Das hoopvol.........

Laatst gewijzigd:
Dat moet uiteraard de 4011 zijn...thanx etaoin...

Nog wat bevindingen.....alleen batterij aangesloten, jack erin dan gaat het ledje branden en krijgt zelfs een clock commando. Dit hoort natuurlijk niet. Ook hierbij wordt 4011 heet. Maar er is leven. Das hoopvol.........

Laatst gewijzigd:
Nou ik heb de pcb eens aan een grondig onderzoek onderworpen en ben met een tekeningetje(zie bijlage) gekomen van het voedingscircuit. Dit is de eerste keer dat ik een blokdiagram heb geprobeerd te tekenen dus als er fouten in zitten hoor ik het graag.
Ik heb het diagram met RJW Soft Schematic Publisher gemaakt.
Zoals al eerder vermeldt moet de SR zodra er DC voeding is de batterij stroom ontkoppelen.Maar zonder adaptervoeding en zonder de outputjack hoort hij nix te doen.Het lijkt er imo op dat zodra de jack erin zit hij ook de stroom van de batterij over het circuit gooit. Dus dubbele stroom,batterij + DC. Wordt daarom de 4011 zo heet?
Stel ik sluit alles aan. Dus adapter, batterij en outputjack maar ik zet hem niet aan met de power/volumeknop is alles okee. Zodra ik hem aanzet wordt 4011 heet. Als ik dan de outputjack eruit trek is alles ook okee.
Kan het zo zijn dat de weerstand die bij de outputjack zit kaduuk is, waardoor daar ook stroom op de ground line komt?
Of is de diode die van de adapter komt en naar de batterij voeding gaat stuk?

In het schema zie je ook de 1 Ohm weerstand die was doorgefikt en nu is vervangen.
Zit ik met me logica goed?

Attachments

• SR88.JPG
    SR88.JPG
    46,6 KB · Bekeken: 83
Okee alweer een hele tijd verder dus nu ook iets meer kennis opgedaan.

Maar me SR88 doet het nog steeds niet. Ondertussen wordt de 4011 niet meer heet maar werken ho maar. Het ledje licht op als ik m aanzet maar blijft soms constant branden. Zet ik m dan van play naar write zet gaat ie uit.

Als je aan de bovenkant van een condensator voelt moet je dan een brom horen(aardebrom)? Bij alle andere condensators gebeurd dit nl niet. Het is een 0,22 microfarad elco en die heb ik nu niet ff liggen. Ga er morgen wel 1 halen.

Weet iemand wat voor diodes er in de SR worden gebruikt? Gewoon standaard 4148 ofzo?

Nog ff ter aanvulling. Op de 4011 meet ik iets meer dan 9v, op de 5501 iets meer dan 5v en op de 4520 ook iets meer dan 9v. Kan dat kloppen?

Laatst gewijzigd:
--> dender

doet je sr88 het ondertussen? ik krijg er ne het weekend een binnen en wil ook een paar mods gaan uitvoeren maar je verhaal heeft me wat afgeschrokken.

nu las ik ergens dat iemand zijn sr88 kon syncen met een kenton pro solo. aangezien ik die ook heb liggen ben ik wel benieuwd naar meer details.

Ik heb destijds een clock-in op mijn SR88 gemaakt. Gewoon een 3.5mm jack socket die als je er een jack insteekt de interne clock uitschakelt (output uit de 4011, nog voor de schakelaar) en vervangt door de externe clock. Ik had er nog een transistortje tussen als buffer zodat ik kon klokken op modulaire niveau's zonder de geheugenchip te slopen (clock gaat direct de CE2 in). Verder geen strart/stop/reset dus.

dat start stop reset vind ik niet zo erg maar zonder schemaatje denk ik niet dat ik die mod kan. ik ben niet zo'n gedreven modder dat ik weet welke pin wat doet welk transistortje waar moet.
zou je hier een schetsje van kunnen maken?????

dat start stop reset vind ik niet zo erg maar zonder schemaatje denk ik niet dat ik die mod kan

Je kunt gewoon het schema van de Boss DR55 gebruiken, de clock en de aansturing van het geheugen zijn identiek.

zou je hier een schetsje van kunnen maken?

Ik ga even kijken. Ik heb mijn SR88 al heel lang niet meer, dus dat wordt even uit het hoofd...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back