Wie'o'Wie tsjip kapot?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
foto

foto

Als je een foto kan maken zou dat handig zijn. Dan zou het meteen duidelijk moeten worden wat het is. Misschien ook een foto van de printplaat en de componenten daaruit is ook nog wel het een en ander af te leiden...

heiko

diode of weerstand??

diode of weerstand??

Ik ga me best doen voor zo'n pic...ik heb niet zo'n beste camera(digitaal) maar ik browse wel wat sites af om zo'n pic te vinden of wat daar op lijkt.....we moeten hier niet vergeten dat de sr88 uit de begin jaren tachtig is....

foto

foto

nou wat kaduuk is lijkt op deze alleen dan in het lichtbruin......

Attachments

• draadweerstand.jpg
    draadweerstand.jpg
    1,5 KB · Bekeken: 87
Dat is dus een weerstand en geen diode ,
je bent aan het circuit benden en je kent het verschil niet tussen een weerstand en een diode ...alles kan ..alles mag

he lange lat, ik probeer mezelf dingen te leren dus aldoende doet men dat... dus in plaats van iemand af te zeiken kan je ook helpen.....eigenlijk door 1x iets verkeerd te doen heb ik die WEERSTAND door gefikt.....als jij zo wijs bent vertel me dan welke ik nodig heb.........zo niet houdt dan je commentaar voor je.....als je ff terug leest deed deze SR88 het helemaal niet dus zo a-technisch ben ik dus ook weer niet aangezien ik hem gefikst had....trouwens de bends die ik erop had gemaakt hebben drie weken goed gefunctioneerd, als dat niet goed had gezeten had het wel eerder doorgebrandt lijkt me.........

weerstand

weerstand

Je kunt kijken of je de kleurringen op de oude weerstand nog kan herkennen.
Als je die post is de weerstandswaarde nog af te leiden.
Als je die kleuren niet meer kan zien wordt het lastig. Dan zul je eerst
aan een schema moeten komen voor de juiste waarde...

hey dender ..ik wou je niet afzeiken hoor ..kvond het gewoon wat raar dat je het verschil niet kent tussen een diode en een weerstand en toch aan circuitbending doet ...Nou ja geen regels, alles mag ....tuurlijk al doende leert men ... ...
Kzal me in het vervolg beter uitdrukken ....

He tall lad ja dat schoot ff in het verkeerde keelgat:bekdicht: uche uche :P
en ik haal het vakjargon nu nog wel is door elkaar...is ook best veel info als je geen technische opleiding hebt gevolgd.....anyway er is dus een weerstand kapot en de kleurringen zijn niet meer te lezen....is er dus iemand die een SR88 heeft en ff kan kijken wat de code is van die di(onee) weerstand:dubbel:
op de pcb waar de stroom naar binnen komt zit een weerstand op de - leiding
ik heb hier ook de schema's van de Dr55 zal die hetzelfde zijn?
@ mod kan titel worden veranderd in Weerstand SR88 kapot.Help! bvd

ik ben nu het schema van de dr55 aan het bestuderen maar ik kom er niet helemaal uit welke R ik moet hebben. Maar heeft de dr55 wel een dc aansluiting? of loopt ie alleen op batterijen? dit wordt echt lastig om de juiste weerstand te vinden voor me sr88.....niemand heeft toevallig een schema van dit bakkie?

ok het is een diode die is door gefikt......ander probleem.....hij is zo goed zwart dat ik de kleur code niet meer kan zien.....fuck.....wat nu? het is de diode die direkt naast de adapter aansluiting zit......

Is dat niet de zenerdiode in combi met een shuntweerstand (heet dat zo?).
Is dat niet standaard een vaste waarde? Iets van 100k of 1M ofzo??

Als je weet of het een zenerdiode is en hoe die verbonden is met de weerstand (schematisch gezien),dan kan je met dit calculatorretje de weerstand terugrekenen. (Moet het wel schematisch hetzelfde inelkaar zitten,natuurlijk).

http://users.telenet.be/annette-guy/elec/zener.htm

Iemand die dit kan beamen,want ik ben ook maar een beginner in de electronica!!

nou het is dus geen diode maar een weerstand.....zie ook foto een paar berichten trug......alleen die van mij was/is lichtbruin....maar als een weerstand direct na de dc aansluiting (op de negatieve lijn) zit is dat idd niet een vaste waarde?
ik ben nu wat sites aan het browsen maar wat is het verschil tussen een koollaag of metaallaag weerstand? en wat houdt bv. Weerstand 0.5W 5%10K in?
en als ik het zo bekijk en vergelijk moet ik een koollaagweerstand hebben....denk ik......

Laatst gewijzigd:
Ja ik weet dat het om een weerstand gaat.Wat ik bedoelde is dat als hij bij een diode zit ,dat het om een zenerdiode zou kunnen gaan.En volgens mij(met mijn bescheiden kennis) heb ik wel eens vernomen dat daar standaard combinaties in zijn.
Omdat jij aangeeft dat je de weerstandwaarde niet meer kunt lezen,leek mij dat een aanknopingspunt.

Om je verdere vraag te beantwoorden:
-0.5W is de hoeveelheid vermogen die hij aankan.Meestal is 0.25W ook voldoende,het maakt voor de werking niets uit.
-Metaalweerstanden zijn nauwkeuriger en temperatuurstabieler dan koolweerstanden wat weer wordt uitgedrukt in %.
Het gaat dan om de nauwkeurgheid van de weerstandwaarde.
BV.: 1M =1MegaOhm.
5% zit dan maximaal 50000 Ohm boven of onder de 1M;
1% zit dan maximaal 10000 Ohm boven of onder de 1M.
(Dat is dus nauwkeuriger)

Wat wel een belangrijke vraag blijft is hoeveel Ohms weerstand het moet zijn.En als ie zwart geworden is dan kan je hem niet meer meten.
Kan je in je schema niet je oplaad-aansluiting terug vinden?

Ik hoop dat je er wat mee kan.Succes:okdan:

nou dat is dus ook een probleem....er bestaat volgens mij zijn er, en ik heb echt heel goed gezocht, geen schema's bekend van SoundMaster. de pcb heeft ook geen populatie tekening dus ik kan ook niet zeggen van bv. R55 is kapot.
als ik goed heb gekeken zit er ook geen zenerdiode in de buurt. zie pic zijn er nog andere zenerdiodes behalve deze?
ik kan op de weerstand alleen nog een goude kleur baan zien.
ik heb het idee dat dit mission impossible wordt tenzij iemand een sr88 heeft en kan kijken wat de waarde is van de weerstand.......was niet zo slim:stupid

Attachments

• Zener_diode_%28aka%29.jpg
    Zener_diode_%28aka%29.jpg
    14,6 KB · Bekeken: 88
verdere uitleg: adapter aansluiting heeft drie punten op de pcb. 1 gaat naar de plus van de batterij, 1 gaat naar de aan/uit volume knop en 1 gaat eerst over de kapotte weerstand naar de negatieve lijn kunnen jullie hier iets mee?

Dan zit die weerstand er waarschijnlijk alleen maar in om de stroom te beperken bij calamiteiten, als een soort zekering. (en dat is dan precies wat hij gedaan heeft...)
Kans is groot dat het 10 of 100 ohm was ofzo, maar dat is niet zomaar met zekerheid te zeggen.

Je plaatje is wel van een erg dikke (krachtstroom) diode. Een zenerdiode ziet er normaal gesproken uit als elke andere diode, dus meestal glas met bruin erin of gewoon zwart. Staat me trouwens niet bij dat er een zener in de SR88 zit.

De batterij loopt via die plug omdat de batterijstroom losgeschakeld wordt zodra er een voedingsstekker in gaat. Als het goed is zit de batterij wel altijd op het geheugen aangesloten.

Dit (plaatje) is een zeer gangbare zenerdiode.

Eeen goudkleurige band op een weerstand is 5% tolerantie.

Attachments

• zener.jpg
    zener.jpg
    1,2 KB · Bekeken: 85
wat audiomoebe hier laat zien daar zitten er wel een paar op de pcb. nou las ik net in de wiki quote:''Elke halfgeleiderdiode zal gaan geleiden in de sperrichting als de spanning maar groot genoeg wordt, groter dan de doorslagspanning: de diode 'slaat door'. Dit is echter niet omkeerbaar en een gewone diode raakt hierdoor defect.'' een zener trouwens niet, begrijp ik.
betekend dit dat 1 van de zenerdiodes nu de stroom verkeerd leidt? er zit bij de batterij aansluiting zo 1 als audiomoebe beschrijft. deze komt van de plus v/d batterij en zit dus in het ''oorlogs gebied''

Het hangt van het typenummer af wat erop staat, want een 'gewone' diode ziet er vaak ook zo uit.
Met het typenummer in de aanslag kan je een datasheet of op internet zien of het een zenert is.
Veel verder zal ik je niet kunnen helpen ,want van de diepere werking van electronica weet ik niet zoveel.

pffff dat hebben 'ze' dan zeker gedaan om het makkelijk te maken.....zener lijkt op gewoon whaaaaaaa:stupid misschien dat het dan een gewone diode is, dus die kan dan ook kapot zijn zie quote wiki vorig bericht

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back