fraude met serienummers

Menace

bliep
Hallo allemaal. Ik heb deze week wat vreemde ervaringen achter de rug die ik even met jullie wil delen.

Een paar dagen geleden heb ik mijn Nord Stage te koop gezet (geinteresseerden, check marktplaats.nl). Krijg ik ineens een mailtje van een of andere pipo met de mededeling dat hij me graag de volledige vraagprijs betaald. Dit was opzich al een beetje vreemd want het hoogste bod op dat moment was zon 800 euro onder wat ik vroeg. Maargoed, mij hoor je daar niet over klagen.

Ik stuur hem dus een mailtje terug met antwoord op zijn vragen, het gebruikelijke, of ik de handleiding, de bon etc. nog had. Dit was uiteraard het geval.
Later die dag gaat de deurbel. Ik was net thuis, had net even een lekker jointje opgestoken voor de nodige ontspanning. Nietsvermoedend doe ik de deur open en wat staat er? Een compleet arrestatieteam (2 wagens!) van de politie met het verzoek of ze even binnen mochten komen.
Na hier even over gepeinsd te hebben liet ik de beste dienders toch maar binnen want ik heb tenslotte niks te verbergen en bovendien was het ijskoud buiten.
Nou bleek dus dat er een Nord Stage gejat was en ze kwamen even checken of ik niet die gejatte stage te koop had gezet. Dit was natuulijk niet het geval en ze waren dan gelukkig ook weer even snel vertrokken als dat ze gekomen waren. En toen werd het echt vaag.
Na bekomen te zijn van de verbazing checkte ik mijn mail. Ik had weer een mailtje van diezelfde gast die me eerder gelijk de volle prijs had aangeboden. Dit was een heel vreemd mailtje. Allereerst was deze mail erg kort in vergelijking met de andere. Sterker nog, het was maar een zin, iets in de richting van: 'wat is het serienummer van je nord want ik wil een verzekering af sluiten'. Bovendien had deze gast nu ineens een andere naam. Eerst heete hij Jorrit en nu werd de mail afgesloten met groeten van Ronald! Al met al een behoorlijk verdachte opeenstapeling van dingen.
Ik mail hem dus terug dat hij dat serienummer niet krijgt want hij is nog niet verkocht en bovendien heeft meneer ineens een andere naam. Uiteraard geen mail terug gehad.

Nu mijn vraag aan jullie: hebben jullie wel eens iets dergelijk meegemaakt? Zou het iets met die gejatte stage te maken kunnen hebben? Misschien iets in de richting van het serienummer vervalsen ofzo?

Jullie reacties worden erg gewaardeerd, alvast bedankt!

I.t.t. met de Nord Stage van Michiel Borstlap...(zie hier)

Maar wel vaag, inderdaad. Meld je dit ook nog bij de Hermandad? Wellicht kunnen ze er iets mee...

Ik zat er wel aan te denken om ze ff op de hoogte te stellen als ik weer thuis ben, het was zo'n verdachte bedoeling allemaal. Hopelijk kan ik iemand helpen zijn Nord terug te krijgen.

wow.. dat was waarschijnlijk ff trippen toen je die coppers zag .hehe.

Aan de andere kant denk ik dat dit waarschijnlijk gewoon een samenloop van omstandigheden was. Misschien een overijverige rookie in het cyberteam oid. hehe.

Toch vind ik het goed dat ze hiermee bezig zijn, ik zou er niet aan moeten denken dat al mijn shit gejat wordt om vervolgens dat op MP terug te moeten vinden (is bijna overigens gebeurd, maar de inbreker had gelukkig niet door dat bijv. een desktop evolver meer waard is dan een paar cd's).

wow.. dat was waarschijnlijk ff trippen toen je die coppers zag .hehe.

Aan de andere kant denk ik dat dit waarschijnlijk gewoon een samenloop van omstandigheden was. Misschien een overijverige rookie in het cyberteam oid. hehe.

Dat dacht ik dus ook. Tot het me opviel dat hij in het laatste mailtje een andere naam gebruikte. Ik heb er lang over na zitten denken waarom je dat zou doen en ik kan nog steeds niets anders verzinnen dan dat er iets niet pluis is.

:mega: op je evolver!

Ik mail hem dus terug dat hij dat serienummer niet krijgt want hij is nog niet verkocht en bovendien heeft meneer ineens een andere naam. Uiteraard geen mail terug gehad.
Dat heb je goed gedaan. Want het zou me niets verbazen als het serienummer gebruikt zou worden om de verzekering op te lichten. Het vervalsen van een aankoopbon is zo gedaan. Ik meen dat als je aangifte doet van een gestolen goed je alleen een bon hoeft te overleggen.

Als je de verhalen moet geloven van voornamelijk Nigeriaanse bendes(en ik zeg bendes, niet Nigerianen), dan zijn die gasten met de meest stompzinnige manieren bezig om fraude te plegen.
:smeris:

Of misschien is dit degene van wie de Stage gejat is en reageert hij momenteel op alle Stages die te koop worden aangeboden. En dan dus geen geklets over prijzen, maar meteen alles goedvinden, zodat hij maar zo snel mogelijk kan ontdekken of dit om de zijne gaat (via het serienummer). Misschien heeft-ie de eerste keer zijn naam vervalst (mocht de jatter zijn naam weten) en is dat de tweede keer vergeten?

Zomaar een andere theorie. Maar dan is het wel logischer dat hij alsnog antwoordt... Of misschien heeft hij de wouten op je afgestuurd? En hoe zou iemand een serienummer kunnen vervalsen als hij dat van jou weet? Dan kun hij toch ook gewoon één nummer lager nemen dan wat op de gejatte Nord staat? :confused: (ik weet het ook allemaal niet hoor)

Wel zo ver netjes afgehandeld inderdaad. :)

het zou me niets verbazen als het serienummer gebruikt zou worden om de verzekering op te lichten. Het vervalsen van een aankoopbon is zo gedaan. Ik meen dat als je aangifte doet van een gestolen goed je alleen een bon hoeft te overleggen.

Toen ik die advertentie op internet zette kreeg ik gelijk een stuk of 10 mailtjes in de trend van: 'wat is het serienummer?' Sommige ook in gebrekkig nederlands... niet dat dat iets zegt. En dan zijn er nog mensen die hun gear op marktplaats zetten met serienummer in de advertentie... niet doen mensen:stupid

Of misschien is dit degene van wie de Stage gejat is en reageert hij momenteel op alle Stages die te koop worden aangeboden. Of misschien heeft hij de wouten op je afgestuurd?

Die gedachte was bij mij ook even opgekomen. Ik vermoed alleen niet dat het zo is omdat ik die laatste mail heb gehad nadat de sterke arm op de koffie was geweest. Maargoed, ik weet het ook niet...

T zou idd gewoon 1 of meer personen geweest kunnen zijn die proberen te achterhalen of jij hun gejatte stage heb.. stel dat jij zelf t slachtoffer was geweest en je vermoed dat de dief weet wie jij bent, dan ga je toch niet met je eigen naam om het serie nummer vragen.. de kans dat de dief je dan een eerlijk antwoord geeft is dan nog kleiner..

wat ik me afvraag is hoe de politie aan je adres is gekomen? stond dit in je advertentie of heb je dit aan iemand verteld die eerder heeft gereageerd?

verder lijkt het me trouwens knap lastig om hard te maken dat jij die stage gejat zou hebben ook al heb je iemand het serie nummer gegeven ..
maar goed, t zou in ieder geval een hoop gezeik op leveren en dat is nooit leuk..

of nog een andere optie, misschien heb je die Nord WEL gewoon gejat ;) :biertje:

Maar nog ff over die serienummers, wat maakt het nou uit om die door te geven? soi, misschien gebruikt iemand het om zijn aangifte te vervalsen (lijkt me vergezocht) en dan??
Op ebay kun je duizende serienummers terug vinden.

wat ik me afvraag is hoe de politie aan je adres is gekomen?
StJan_Oog.jpg

as always...

of nog een andere optie, misschien heb je die Nord WEL gewoon gejat ;) :biertje:

Maar nog ff over die serienummers, wat maakt het nou uit om die door te geven? soi, misschien gebruikt iemand het om zijn aangifte te vervalsen (lijkt me vergezocht) en dan??
Op ebay kun je duizende serienummers terug vinden.

Het is niet alleen het serienummer. Het is de opeenvolging van vage shit. Eerst een bod van bijna 1000 euro hoger als het huidige hoogste bod, dan alles er aan doen om zo snel mogelijk alle gegevens te krijgen, dan de politie over de vloer, en vervolgens een mail afgesloten met een heel andere naam als die ik eerst van hem kreeg, zeg ik er wat van krijg ik niks meer te horen.

Geloof me het lijkt mij ook allemaal erg vergezocht, maar als je zon duur ding te koop hebt staan neem ik toch liever geen risico als de vage shit zich in een dag zo enorm opstapelt.

StJan_Oog.jpg

as always...

SNAP JE
heb je 't al gehoord van de grondwet:r

nog steeds geen helder antwoord dus op de vraag hoe het mogelijk was dat de politie je via marktplaats heeft kunnen vinden ..

hoop in ieder geval dat je het voor dieven wat minder gemakkelijk heb gemaakt uit te vinden waar ze dure apparatuur weg kunnen halen

anders zullen je vage ervaringen zich straks verder uitbreiden naar een lege studio wanneer je weer eens thuis komt 8o)

Ik ben thuis, alles is er nog :halleluja.
Vanacht slaap ik in de studio met een stalen pijp onder me kussen. Ik heb ook een bruine band (das bijna zwart) dus laat ze maar komen!:okdan:

Back