klavier om muziek op PC te maken

Balsan

Nieuwkomer
Beste forumleden. Ik weet echt helemaal niets van deze materie.

Mijn zoontje van 9 maakt muziek op de PC met fruitieloops, maar dat zou stukken makkelijker gaan als hij een toetsenbord had dat hij aan zijn PC kan hangen.

Aangezien ik er NUL verstand van heb (hijzelf ook niet) zoek ik een oplossing:

3-4 oktaven is genoeg, max prijs 300 Euro.

Heb bij f..db..k in Rotterdam een CME UF 6 voor 219 Euro gezien.
en een CME UF 5 voor 169.

Is dat iets voor mijn zoontje (beginner).

Andere mogelijkheden zijn ook welkom.

Ik heb nogal haast, want het moet een kertcadeau worden, snelle reactie stel ik dan ook bijzonder op prijs.

PS: PC heeft USB aansluitingen, geen firewire

Zelf heb ik de E-mu Xboard 49, en daar ben ik erg tevreden mee :). Ook een leuke optie: M-Audio Axiom, daar zitten ook nog van die drumpads op. De 49 heeft 4 oktaven.

Vrijwel alle controller toetsenborden (dat is wat je zoekt) werken via USB, Firewire is behoorlijk overkill omdat MIDI helemaal niet zo snel is.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=PCRM80 is misschien ook een mooie aanbieding. Wat compacter als de CME en heeft een goed toetsenbord (Edirol = Roland). Ik zou zelf de Korg K-serie vermijden; die vond ik een beetje cheap aanvoelen en er zitten niet veel draaiknoppen op.

De rest van het budget zou je kunnen besteden aan een goede geluidskaart. Als nu de geluidskaart van de computer zelf gebruikt wordt en het geluid hapert (of er zit een pauze tussen het klikken op de toets en het horen; en dat merk je al helemaal als er een toetsenbord aanhangt), dan is een geluidskaart voor muziekproductie geen slecht idee. Als die al aanwezig is maakt het natuurlijk niks uit, maar omdat je zegt dat je er nul verstand van hebt vraag ik het even na.

http://feedback.nl/?id=26&a=187&treeID=5_5_1 zou je dan erbij kunnen doen en dan kan er geproduceerd worden. Je zoon heeft geluk dat 'ie er zo vroeg bij is; ik zelf begon op m'n 12e met stukken minder :).

Wat bedoel je met de 2e link, zodat er geproduceerd kan worden?

Ik zie alleen dat dit controllers zijn MET audio zijn.

Even ivm de geluidskaart, heb je daar eenbetaalbare tip voor. In zijn PC zit nu een gesharde kaart op het moederboard

Even ivm de geluidskaart, heb je daar eenbetaalbare tip voor. In zijn PC zit nu een gesharde kaart op het moederboard

Als je budget 300 euro is, dan zou ik 200 uittrekken voor het keyboard, en voor 85 euro er een M-Audio Audiophile 24/96 bij halen.
http://www.feedback.nl/?b=101033

Deze kaart heeft een erg late latency, wat betekent dat je als je een toets aanslaat deze ook direct hoort. Als je dit met die gesharede kaart zou doen heb je de kans dat er wel een halve seconde tussen zit! Is eigenlijk niet mee te werken, en dan heeft een controller eigenlijk ook weinig zin..
Hoor érg goeie verhalen over deze kaart!!
Die Edirol lijkt me een qua controller een geniale oplossing, erg fijn toetsenbord en veel functies! En inderdaad, erg gaaf dat zo'n ventje dit al voor mekaar heeft, ik had alleen maar Fast-Tracker toendertijd, haha :halleluja

Als je budget 300 euro is, dan zou ik 200 uittrekken voor het keyboard, en voor 85 euro er een M-Audio Audiophile 24/96 bij halen.
http://www.feedback.nl/?b=101033

Deze kaart heeft een erg late latency, wat betekent dat je als je een toets aanslaat deze ook direct hoort. Als je dit met die gesharede kaart zou doen heb je de kans dat er wel een halve seconde tussen zit! Is eigenlijk niet mee te werken, en dan heeft een controller eigenlijk ook weinig zin..
Hoor érg goeie verhalen over deze kaart!!
Die Edirol lijkt me een qua controller een geniale oplossing, erg fijn toetsenbord en veel functies! En inderdaad, erg gaaf dat zo'n ventje dit al voor mekaar heeft, ik had alleen maar Fast-Tracker toendertijd, haha :halleluja

Sluit je de keyboard dan aan op deze geluidskaart, of gewoon in USB slot ?

Zelf heb ik de E-mu Xboard 49, en daar ben ik erg tevreden mee :). Ook een leuke optie: M-Audio Axiom, daar zitten ook nog van die drumpads op. De 49 heeft 4 oktaven.

Vrijwel alle controller toetsenborden (dat is wat je zoekt) werken via USB, Firewire is behoorlijk overkill omdat MIDI helemaal niet zo snel is.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=PCRM80 is misschien ook een mooie aanbieding. Wat compacter als de CME en heeft een goed toetsenbord (Edirol = Roland). Ik zou zelf de Korg K-serie vermijden; die vond ik een beetje cheap aanvoelen en er zitten niet veel draaiknoppen op.

Weet je toevallig of je bij het keyboard ook nog extra software nodig hebt, of wordt er iets meegeleverd?

Keyboard gaat via USB in principe, maar zou ook aan de kaart kunnen.. USB is handiger omdat je dan nog een midi in/out overhoudt voor eventuele uitbreidingen! (MAW als je zoontje nog eens de synth-kriebels krijgt kun je zonder problemen je synth op deze kaart aansluiten, zowel midi als audio!)

En vertrouw mij maar, die kriebels gaan er vroeg of laat komen :biertje: <- koffie

Voor de zekerheid (maar ik denk dat het al duidelijk is): met een goed controllerkeyboard maar een slechte geluidskaart heb je die vertraging (latency) in ontvangst van signalen waar Ethereal over sprak - en dan is muziek maken eerder frustrerend dan leuk. 'Produceren' = 'muziek (nummers) maken' (hele proces van bedenken tot afmixen; term komt als zodanig uit de dancewereld, bij rock zou ik het zo niet noemen).

Hoezo dit? De controllers die hier genoemd worden hebben geen van alle een eigen geluidsbron en dienen alleen ter aansturing van iets anders.

Gewoon in het usb-slot. De geluidskaart heeft (gewoonlijk) alleen in- en uitgangen voor audio en midi (= geen muzieksignaal, maar het protocol waarmee commando's naar en van electronische geluidsapparaten verstuurd worden, bijvoorbeeld over wanneer welke noot moet klinken of welk instrument gekozen moet worden e.d.).
edit: ah, Ethereal was me voor :)

Weet je toevallig of je bij het keyboard ook nog extra software nodig hebt, of wordt er iets meegeleverd?

In principe heeft zo'n ding geen software nodig, over het algemeen plug and play (pray?).. Vaak zit er wel iets van software bij waarmee je de controllers (draaiknoppen en faders) kunt toewijzen aan verschillende functies, en vaak zit er ook wel iets van een demo of lite-versie van een sequencer bij!

Excuses, ik bedoelde deze dus: http://feedback.nl/?b=E0202USB

Dit in het geval dat je ook geen held met computers bent; de Audiophile 24/96 moet je namelijk in de computerkast inbouwen.

Gewoon via USB.

Als hij al Fruity Loops (FL Studio heet 't tegenwoordig) heeft zou hij al vooruit moeten kunnen. Vaak zitten er "lite" versies bij van pakketten zoals Cubase of Ableton bij om mee aan de slag te gaan. Echter, een volledige versie van FL Studio heeft denk ik meer nut.

Wat drivers/stuurprogramma's betreft, dat ligt aan hoe je 'm moet aansluiten; vaak is het eerst de CD erin, installeren, dan aansluiten; soms kan het ook met direct aansluiten en dan de CD erin. Eigenlijk niet veel lastiger dan een printer aansluiten :).

Ik weet niet of je zoontje al meer met muziek bezig is, maar misschien is deze een goede optie:
http://feedback.nl/?b=UMX49
Hoe de toetsen aanvoelen weet ik niet, maar dit is een controller met geluidskaart in een voor maar 129 euro. Als je zoontje nog niet met muziek bezig is en je wilt eigenlijk eerst kijken of 't wel wat voor 'm is, lijkt me dit een mooie voordelige keuze. Vindt 'ie het niks dan verlies je er weinig op en ik denk dat 'ie hier best een tijdje mee vooruit kan.

Ik weet niet of je zoontje al meer met muziek bezig is, maar misschien is deze een goede optie:
Hoe de toetsen aanvoelen weet ik niet, maar dit is een controller met geluidskaart in een voor maar 129 euro. Als je zoontje nog niet met muziek bezig is en je wilt eigenlijk eerst kijken of 't wel wat voor 'm is, lijkt me dit een mooie voordelige keuze. Vindt 'ie het niks dan verlies je er weinig op en ik denk dat 'ie hier best een tijdje mee vooruit kan.

Bedoel je dat ik dan geen extra (goede) geluidskaart hoef aan te schaffen ?

Is er iemand die ervaring met dit apparaat heeft

PS: Ik ben zelf niet zo weg van Behringer (ik speel zelf drums in een band, en ken Behringer van allerhande apparatuur)

Ben alleen benieuwd hoe het zit met latency enzo.. Als je die alsnog hebt met dit beestje dan heb je 129 euro voor jan l*l uitgegeven! Ik zou nog steeds voor de Audiophile en de Edirol gaan, mocht het nou niks zij dan zet je ze hier op SF weer te koop en heb je alsnog niet zo enorm veel verlies geleden! Maargoed, als je zoontje al een poos bezig is met muziek maken dan lijkt me dat geen reële kans, dan is dit juist de trigger naar een dikke verslaving ;)

Ik zou zelf de Korg K-serie vermijden; die vond ik een beetje cheap aanvoelen en er zitten niet veel draaiknoppen op.
hoofdletter K van K** idd...

Edirol PCR serie is ok, oude vertrouwde Roland feel en redelijk in balans qua prijs/presto... ik zou minimaal 4 octaafs nemen...

pcrm50.jpg

bijv: PCR-M50, 4 octaafs, 8 sliders, 8, knobs en 9 switches

Bedoel je dat ik dan geen extra (goede) geluidskaart hoef aan te schaffen ?

Is er iemand die ervaring met dit apparaat heeft

PS: Ik ben zelf niet zo weg van Behringer (ik speel zelf drums in een band, en ken Behringer van allerhande apparatuur)

De geluidskaart zit er inderdaad al in, dus die hoef je niet meer los te kopen. Andere merken maken ook van dit soort dingen. Zo uit m'n hoofd weet ik in ieder geval dat CME en Novation ze maken.
Of die behringer echt wat is weet ik zo niet, maar misschien kun je 'm testen in een winkel.

geen 2 octaafs doen = shit

Hoezo is dat shit ? ik heb al bijna 2 jaar een novation remote 25 voor me liggen op het bureau als master controller,werkt perfect voor melodietjes basslijntjes etc in te spelen en heb nog ruimte over voor een hoop ander spul op het bureau. Heb er laatst nog een 2 octaafs alesis photon voor 40 euro op de kop getikt voor m,n live hoekje ook perfect. Meerdere octaafs is leuk als je met 2 handen kunt spelen, voor basslijntjes, melodietjes etc vind ik het aardig overbodig.

ik heb er zelf een 2 octaafs en 4 octaafs tegelijk gehad (2 octaafs voor live)
maar een 4 octaafs vind ik veel prettiger werken met produceren.
je doet veel sneller dingen die je normaal gesproken niet snel met een 2 octaafs zou doen.
en voor 2 handen spelen lijkt me een 4 octaafs nog te klein ook.

maar het is maar een mening :yamaha:

Back