low CPU softsynth voor live gebruik?

peter_snoep

krrchptika
hello!

ik wil hier is polsen welke soft synths jullie aanraden voor live gebruik

de benodigde specificaties zijn: (belangrijkste eerst..)

- LAAG cpu gebruik!! (heb ni veel werkgeheugen vrij, en het is voor live gebruik)
- moet beschikbaar zijn voor mac platform
- moet heel stabiel zijn! (kan me geen enkel krakske permiteren, en al zeker gene crash!)
- liefst subtractieve synthese (ken ik het best, zodat ik live niet voor verassingen kom te staan)
- goede geluidskwaliteit (goede oscilaators, filters, ..)
- on board effects (zoals delay, reverb, deze mogen van mindere kwaliteit zijn, anders gaat de cpu toch de hoogte in)

de laatste 2 punten zijn wat in contrast met het laag cpu verbruik, dus tmoet zowat in het midden liggen...

dus... al deze puntjes in acht genomen, welk synth raden jullie zowat aan
(ah ja, en laatste puntje: niet Té duur...)

groetjes,
peter

ik denk voorlopig aan de vanguard, erg leuk om live te gebruiken

NI Pro-53 is ook een leuke en kost erg weinig CPU. Ik denk dan dat je naar de wat oudere plugins moet kijken die al wel Universal Binary zijn. GMedia impOSCar lijkt me ook wel een mooie.

all right,

kga die zeker al is uitchecken...

maar die universal binary, is da ni iets van de nieuwe macintoshes?

ik zit met een powerbook G4 dus oude plugind zullen allemaal geen probleem zijn voor mij...

thanks

automat misschien nog een mogelijkheid? gratis ook :)

(cpu gebruik ben ik niet zeker van, even proberen misschien)

hello!

ik wil hier is polsen welke soft synths jullie aanraden voor live gebruik

de benodigde specificaties zijn: (belangrijkste eerst..)

- LAAG cpu gebruik!! (heb ni veel werkgeheugen vrij, en het is voor live gebruik)
- moet beschikbaar zijn voor mac platform
- moet heel stabiel zijn! (kan me geen enkel krakske permiteren, en al zeker gene crash!)
- liefst subtractieve synthese (ken ik het best, zodat ik live niet voor verassingen kom te staan)
- goede geluidskwaliteit (goede oscilaators, filters, ..)
- on board effects (zoals delay, reverb, deze mogen van mindere kwaliteit zijn, anders gaat de cpu toch de hoogte in)

de laatste 2 punten zijn wat in contrast met het laag cpu verbruik, dus tmoet zowat in het midden liggen...

dus... al deze puntjes in acht genomen, welk synth raden jullie zowat aan
(ah ja, en laatste puntje: niet Té duur...)

groetjes,
peter

ik denk voorlopig aan de vanguard, erg leuk om live te gebruiken

Wat wil je precies doen Peter?
En wat heb je al staan?
`
Als je iets zoekt zoals vanguard is sylenth1 in mijn oren een betere optie.
Lage CPU gebruik.
Meer voices dan welke andere softsynth momenteel op de markt.
Stabiel als een rock en zeer gebruiksvriendelijk.
En voor wat je krijgt een koopje.

Demo valt wel tegen, heeft maar 2 osc. maar de volledige versie rocks like hell.

Mijn beste koop dit jaar.

het is voor live wat mee te spelen (op de rest van m'n live set)
kga er ni echt full akkoorden mee pakken, dus veel voices is ni echt nodig...
ik denk dat ik met 3 a 4 voices zeker toe kom

ik maak op voorhand wat geluiden die bij m'n nummers passen, en dan zie ik wel wat ik er live uiteindelijk mee doe...
momenteel gebruik ik er een synth voor (ms2000), maar ik vertrek binnen een week naar brazilië voor lange tijd waar ik wat ga optreden, en ik ga waarschijnlijk m'n synth niet meepakken (ben er eigenlijk nog over aan het twijfelen)

op m'n mac heb ik enkel de vanguard staan (maak m'n muziek met een andere computer en gebruik de powerbook voor op te treden. ik render alles tot audio, en speel live met een effectenmatrix...)

het zal meestal over sound fx achtige geluiden gaan, met hier en daar een melodielijntje... (hangt af van m'n stemming als ik op het podium sta)

maar die sylent1 ga ik wel is uitchecken... de demo zal al wel uitmaken of de synth me aanstaat.

thanks..

het is voor live wat mee te spelen (op de rest van m'n live set)
kga er ni echt full akkoorden mee pakken, dus veel voices is ni echt nodig...
ik denk dat ik met 3 a 4 voices zeker toe kom

ik maak op voorhand wat geluiden die bij m'n nummers passen, en dan zie ik wel wat ik er live uiteindelijk mee doe...
momenteel gebruik ik er een synth voor (ms2000), maar ik vertrek binnen een week naar brazilië voor lange tijd waar ik wat ga optreden, en ik ga waarschijnlijk m'n synth niet meepakken (ben er eigenlijk nog over aan het twijfelen)

op m'n mac heb ik enkel de vanguard staan (maak m'n muziek met een andere computer en gebruik de powerbook voor op te treden. ik render alles tot audio, en speel live met een effectenmatrix...)

het zal meestal over sound fx achtige geluiden gaan, met hier en daar een melodielijntje... (hangt af van m'n stemming als ik op het podium sta)

maar die sylent1 ga ik wel is uitchecken... de demo zal al wel uitmaken of de synth me aanstaat.

thanks..

Als wel je softsynth meeneemt en je wilt een super vet effect live creëren kan je dit proberen.

fx bus maken met een Supertab 6 taps Mod met de volgende instellingen
Grid 16
Snap Aan
Gain 1, -3 -15
Gain 2, -3 15
Gain 3, -6 -30
Gain 4, -6 30
Gain 5, -9 -45
Gain 6, -9 45

Delay oplopend van 1 t/m 6
Feedback 7

Hier natuurlijk wel een EQ achter zetten.

Eén druk op de toets en je hebt er meteen een dimensie bij.
Have fun

SOundfx achtige geluiden: NI Absynth.....

SOundfx achtige geluiden: NI Absynth.....

hehe..

één van de belangrijkste punten is nog altijd een laag CPU verbruik!!
(vette synth voor fx inderdaad... maar vreet redelijk veel CPU)

en die Supertab 6 taps Mod, weet je wat die verbruikt van CPU?
kheb momenteel idd een send track met delay, maar ik gebruik de "filter delay" va, live zelf. die is licht, simpel maar redelijk goed...

het is maar zo dat ik ECHT niet veel CPU op overschot heb!
dit is iets waar ik echt wel rekening mee moet houden...

voor de synth zal dat beter meevallen dan voor effecten, want als ik met de effecten matrix aan het spelen ben, wordt alles door elkaar gebruikt.
terwijl als ik op de synth aan het spelen ben, ik meestal de effecten wat met rust laat (vanwege m'n gebrek aan handen... :P)
ik wissel dan wat af tussen synth spelen, effectjes senden en tweaken, synthje spelen, ... enz. (dit naargelang ik er goesting in heb... als m'n hoofd er niet naar staat, raak ik de synth amper aan...)

is da iets anders dan de zebra dan?
heb wa gezocht, en de zebra gevonden (de zebra 2)
maar die is blijkbaar niet gratis...
heb nu wel nog niet geprobeerd, kan straks pas checken op m'n mac...

als je een goeie Analog modelling synth wil die weinig aan je CPU vreet en low latency heeft voor live gebruik moet je eens naar de Daedalus kijken

http://www.northernbeat.com/nb-audio

hij is helemaal gratis! Freeware/donationware

(heb wat met de zebra geklooid, maar is niet echt mijn ding)

Edit: oeps, zag niet dat je met mac werkt... V-station is een geweldige softsynth!

Back