yamaha cs30 probleem

twenteric

Stamgast
Mede synthvrienden,

Ik zit met een probleem met mijn cs30.

Osc 1 klinkt veel zachter dan osc2 , zozeer dat osc2 de klank zeer overheerst.
Nu kan ik met de cs30 osc2 wat zachter laten klinken maar dat is niet echt ideaal.

Mijn vraag is of dit een bekend probleem is bij de cs30 of is er toch een defect?

( ik heb uiteraard alle knoppen en regelaars goed staan, het zit echt in die osc 1)

Eric

Zijn er geen anderen hier met een cs30? Kun je niet vergelijken met een ander?

Ik heb wel een CS-30 maar ken het probleem in ieder geval niet. Deze Yamaha bakken staan er om bekend dat ze zeer degelijk gebouwd zijn, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit wat kunnen mankeren...ze zijn ook al weer 30 jaar oud.

Als je zeker weet dat het niet aan de stand van je knoppen ligt en je hebt het probleem nog niet eerder meegemaakt (je hebt hem al langer neem ik aan?) dan moet het wel een technisch probleem zijn. Ik denk niet dat het iets heel ingewikkelds is, maar je zou er dan wel even mee naar een reparateur/techneut moeten.

Bedankt voor je reactie, ik wist dat je een cs30 had...volgens mij zelfs 2!

Het vco probleem is niet ineens ontstaan, dat had ie na aankoop al maar ik dacht dat het aan de instellingen lag.
Nu weet ik dat het aan de vco 1 ligt, helaas zit er in deze regio geen synth reparateur.
Ik was zowieso al van plan de cs30 en ook de ms20 zelf even van binnen schoon te maken met perslucht, weet je of het makkelijk is de cs30 ( of ms20) open te maken?

Bedankt voor je reactie, ik wist dat je een cs30 had...volgens mij zelfs 2!

Het vco probleem is niet ineens ontstaan, dat had ie na aankoop al maar ik dacht dat het aan de instellingen lag.
Nu weet ik dat het aan de vco 1 ligt, helaas zit er in deze regio geen synth reparateur.
Ik was zowieso al van plan de cs30 en ook de ms20 zelf even van binnen schoon te maken met perslucht, weet je of het makkelijk is de cs30 ( of ms20) open te maken?

Ik heb er inderdaad een tijdje twee gehad, maar heb er toch eentje verkocht vorig jaar. Het heeft voor mij eigenlijk toch niet zoveel zin om 2 dezelfde synths te hebben (behalve misschien nog eens een MS-50 erbij :-) ).

Je kunt het natuurlijk met perslucht proberen; je weet tenslotte nooit. Zowel de CS-30 als de MS-20 zijn vrij makkelijk te openen maar volgens mij kun je vervolgens met de MS-20 wel wat lastiger bij….ik geloof dat deze alleen via de zijkanten opengaat maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Misschien nog een tip: probeer eens wat te rommelen met de golfvormen keuzeschakelaar van VCO 1 in de VCF sectie…….misschien is deze wat rottig waardoor het signaal zachter doorkomt.

Als het allemaal niet helpt dan wordt het denk ik toch een reparateur, want anders is je synth wel minder bruikbaar natuurlijk. Wie weet kan je bijvoorbeeld afspreken dat er op dezelfde dag nog gekeken wordt naar je CS-30 zodat je maar 1 keer heen en weer hoeft te rijden.

Succes!

ik denk dat je ffies moet checken by je [ff kijken ,...]switchen waar je kiest wat je in je vca stuurt dus de high/ low band pass schuif / switch ,...geld ook voor vca twee
eerlijk gezegd storen die by mij wel eens zo weinig dat de sound spikkeldt soms weg valt drie keer heen en weer halen en de stof / iets is weg

dat is t denk by jouw niet

eerlijk gezegd is de cs30 een bak waar gemakkeliojk iets verkeerd kan staan
check alles kaal eruit aster dan volume verschil is tussen vca 1 +2 dan ligt aan de klankopwekking

misschien keertje de sides eraf en cleanen [niet met w30 natuurlijk maar netjes eerst eens met lucht en wat kijken gewoon kan vuil zijn

sc6 wees zuinig en hou van je cs hihi

En wederom.....mijn dank voor het meedenken!!

Ik heb van alles maar geen auto helaas, wegbrengen wordt lastig ,, vooral omdat eigenlijk alle synths wel een keer nagekeken mogen worden.

Echt.. alle knoppen staan goed dus ligt het aan vco 1.
Ik ga hem dit weekend openmaken en ietwat schoonmaken met lucht.

Trouwens... ik heb met perslucht ook al eens mijn monopoly schoongemaakt maar daar kwam best wat vocht mee uit het busje.... is dat niet schadelijk?

:okdan:

Ik was zowieso al van plan de cs30 en ook de ms20 zelf even van binnen schoon te maken met perslucht

opletten met perslucht, je blaast het vuil er nog dieper mee tussen of in de componenten. ik gebruik het eigenlijk nooit in electronica.

En wederom.....mijn dank voor het meedenken!!

Ik heb van alles maar geen auto helaas, wegbrengen wordt lastig ,, vooral omdat eigenlijk alle synths wel een keer nagekeken mogen worden.

Echt.. alle knoppen staan goed dus ligt het aan vco 1.
Ik ga hem dit weekend openmaken en ietwat schoonmaken met lucht.

Trouwens... ik heb met perslucht ook al eens mijn monopoly schoongemaakt maar daar kwam best wat vocht mee uit het busje.... is dat niet schadelijk?

:okdan:

Vocht uit het busje perslucht? Lijkt me niet goed nee voor je synth...wel gek hoe dat er dan in komt :confused:

Ik zat nog even wat te bedenken hoe je kunt controleren of het inderdaad puur je VCO 1 zelf is. Zoals je weet kan je bij de CS-30 ook beide VCO's door VCF 1 routen (in plaats van VCO-1 door VCF-1 en VCO 2 door VCF 2). Als je dat doet, en dan beide level regelaars in VCF 1 helemaal open draait en je balance schuif aan de rechterkant helemaal naar boven (VCA 1) zet, heb je het probleem dan ook of klinken beide VCO's dan wel even hard? Als dit laatste het geval is dan zal het dus niet aan je VCO liggen, maar eerder aan VCF 1 of VCA-1.....(bovendien moet in dat geval VCO 2 natuurlijk ook een stuk zachter klinken dan normaal).

Overigens (heel wat anders), ik had in een andere draad al gemeld dat er een truukje is om meer uit de stepsequencer van de CS-30 te halen. Misschien had je dat al gelezen, maar toch: gewoon aan de achterkant de uitgangen van de sequencer (extern) verbinden met de CV / gate in :eureka: Op die manier werkt de detune functie namelijk ook, net als de mod van VCO 2 naar VCO 1, zodat je nog vagere loopjes kunt brouwen.

Hopelijk kan je het probleem oplossen en heb je straks weer veel plezier van deze fijne bak :okdan:

Op de busjes met perslucht staat altijd de waarschuwing dat je ze rechtop moet houden. Als je ze scheef houdt kan er inderdaad vocht uit komen. Ik denk dat dat condens is die ontstaat als de lucht die onder grote druk staat aan zuurstof bloot gesteld wordt.

Schoonblazen met lucht levert vaak meer problemen op.
Je blaast inderdaad het vuil er nog verder en vaster in dan wat er normaal gebeurt.
Contactspray moet je al helemaal niet gebruiken.
Wat misschien uitkomst biedt: op de achterkant van de CS-30 zit een schakelaartje om het uitgansvolume te regelen.
Ik heb al twee keer een CS-30 binnengekregen waarvan die schakelaar naar binnen was gedrukt. Hij zit dan ook op een onhandige plaats.
Kijk maar eens of die schakelaar zijn werk goed doet.
Als die schakelaar gewoon werkt is er ergens in de synth toch echt een elektronisch onderdeel defect. Dat betekent dus dat hij moet worden gerepareerd.

Back