SID chip verschillen 6581, 6582, 8580

renepela

Ouwe rot
In het verleden heb ik een midibox sid gebouwd. Ondanks wat problemen toch een heel gaaf ding. In mijn midibox sid zit de 6581 sid chip.
Die chip heeft echter wel wat nadelen. Belangrijkste nadeel is de ruis en soms blijven geluiden ook zacht doorklinken. Je krijgt hem nooit helemaal stil.

Nu overweeg ik een upgrade naar een midibox sid V2 en ik vroeg me af of ik beter een ander type SID chip kan gebruiken.
Als ik goed ben geinformeerd bestaat er ook een 6582 en een 8580.
Kan iemand me de voor- en nadelen van de verschillende chips vertellen?
Welke ruist het minste en welke klinkt het best wat betreft filter en zo.

Sinds het nieuwe forum heb ik wat moeite om de juiste zoekresultaten te krijgen, dus misschien is deze vraag al eens gesteld.
Ik hoop dat de midibox sid bouwers hier op het forum me kunnen adviseren in de juiste chip keuze.

Alvast bedankt,

Rene

Laatst gewijzigd:
6582 is hetzelfde als de 8580, heeft oa. een smoother filter

6581 ruist lekker en klinkt wat rauwe en werkt op 12volt, de 8580 op 9

Dus er zijn 3 verschillende SIDs? 6582/8580, 6581 en de 8550 of heeft iemand een typo gemaakt?

Er zijn er inderdaad 3, maar ik heb wel een typo gemaak.

- 6581
- 6582
- 8580

De 8550 is een foutje van mij. Topic titel zal ik proberen aan te passen.
Er schijnt wel degelijk een lkein verschil te zijn tussen de 6582 en de 8580 overigens.

Maar welke is nu beter. Ik zit niet echt op een ruis ding te wachten dus de 6581 zou dan afvallen. Maar als ie een beter filter of zo heeft, dan zou ik hem weer wel nemen. Welke chip neem je nou in welke situatie?

Duidelijk hoorbaar verschil. De 6581 klinkt duidelijk minder schoon, maar heeft wel een veel mooier, dieper gaand, filter. Wordt nog een lastige keus welke ik nou beter vind voor de midibox sid. Bij de 8580 hoor ik ook een raar klikkend bijgeluidje.

Ruis met de 6581

Ruis met de 6581

Ha die Renepela,

De klank van elke SID type is anders en uiteraard een persoonlijke voorkeur. Er zijn echter ook gigantische verschillen tussen de 6581's onderling. Met name de filters klinken nooit hetzelfde. De chips werden destijds namelijk niet met een fotografisch proces gemaakt maar met "mallen" ofzo. En die gingen maar zoveel exemplaren mee dus ging de kwaliteit per exemplaar achteruit. Maar de meesten zijn het er wel over eens dat de 6581 het vetst en het meest "echt analoog" klinkt vanwege de onvolkomenheden en de donkere filter. (Ik ben daar één van ;))

De ruis echter is iets wat roet in het eten gooit bij deze chip. Maar onlangs heb ik iets gelezen wat onder het kopje "Waarom hebben we dit nooit eerder ontdekt?" valt:
De 6581 is van nature een ruisige chip. Maar men is erachter gekomen dat het grootste gedeelte van de ruis afkomstig is van de "Audio In" van de chip. Deze wordt namelijk permanent naar de "eindmixer" van de chip gesluist. De oplossing is hééél simpel. Verbind de audio-in pin van de chip met de ground. Deze "sluiting" zorgt ervoor dat er via de audio-in géén ruis meer wordt toegevoegd. Ik heb voor en na opnames gehoord van deze modificatie. Het resultaat is een verschil van dag en nacht. Ik heb deze info gelezen op het remix64.com forum.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,
Erwin Beekveld

PS: Voor de mensen die het niet weten: www.slayradio.org voor 24/7 Commodore 64 remixes.

De 6581 is van nature een ruisige chip. Maar men is erachter gekomen dat het grootste gedeelte van de ruis afkomstig is van de "Audio In" van de chip. Deze wordt namelijk permanent naar de "eindmixer" van de chip gesluist. De oplossing is hééél simpel. Verbind de audio-in pin van de chip met de ground. Deze "sluiting" zorgt ervoor dat er via de audio-in géén ruis meer wordt toegevoegd. Ik heb voor en na opnames gehoord van deze modificatie. Het resultaat is een verschil van dag en nacht. Ik heb deze info gelezen op het remix64.com forum.
Kan dat ook met een sidstation gedaan worden? Is het ingewikkeld?

Back