Roland W30 - Piepend display?!?

Berry

Nieuwkomer
Hi,

Ik heb een Roland W30 en wanneer ik deze aanschakel komt er een bijna irritante piep uit de regio van het display.

Heeft er iemand ervaring met dit (te verhelpen)?

Berry

Mee leren leven?

Ik heb hier een W30 in bijna nieuwstaat. Dit exemplaar staat hier al 15 jaar en is nooit veel gebruikt, maar de piep hoort erbij. Ik heb in totaal drie W30's gehad, en ze hadden allemaal die piep. Alleen bij twee van de drie was het niet zo opvallend. (Moest je je oor dicht bij instrument houden om het horen.) Bij die ik nu nog heb staan, is de piep wel goed hoorbaar.

Je kan je er druk over maken, maar je kan ook het volume van je amp wat hoger zetten. :koffie:

Klopt, er zit een inverter in voor de EL backlight die nogal jankt. Je zou er een nieuwe in kunnen zetten die geen geluid geeft.

Dit is trouwens niet alleen bij Roland zo hoor. Ik heb zelf nog een Akai S1100 en ook die heeft er serieus last van. Maar ook een SY99 heeft er ooit last van gehad.

't Is inderdaad een spanningsomvormer die na verloop van tijd een hoorbaar signaal begint te geven. Op zich niet erg voor de werking maar soms wel irritant.

:doei:

Ik zal binnenkort wel eventjes die inverter uitsolderen en vervangen...

Heeft er iemand een idee welke het precies is (met fotootjes enzo)?

Berry

Klopt, er zit een inverter in voor de EL backlight die nogal jankt. Je zou er een nieuwe in kunnen zetten die geen geluid geeft.

Vandaar dus... en het is nogal erg irritant die piepert....

Laatst gewijzigd:
Beetje (SMD)-solderen kan toch iedereen... zelf heb ik de W30 nog nooit open gemaakt vandaar mijn vraag...

In iedergeval bedankt voor je positieve reactie! :okdan:

Mooie websites trouwens...

Er zit er maar één in. Lekkere vraag voor iemand die het wel weer effe lekker zelf gaat doen omdat ie er waarschijnlijk wel verstand van heeft,...:confused:

Hi Berry,
Als iemand tegen mij zegt dat SMD-solderen door iedereen gedaan kan worden ben ik toch wel even benieuwd waarom ik dan een SMD-soldeerstation heb moeten aanschaffen van rond de 15.000 Euro.
Heeft iedereen dan zo'n ding staan?
Maar goed, maakt niet uit. Er kan heel erg veel fout gaan tijdens het solderen als je geen ervaring genoeg hebt.
Printbanen die verdwijnen, Slechte soldeerverbindingen, en nog heel veel meer.
De vraag die jij stelde aangaande de converter was als volgt: Ik heb een auto. Kan iemand mij met behulp van foto's laten weten waar ik de wielen kan vinden? Dan kan ik namelijk de banden vervangen en meteen even de wielen uitbalanceren.
Snap je wat ik bedoel? Niet dat ik geen vertrouwen in jou persoonlijk heb maar ik krijg zo vaak apparatuur in reparatie waar iemand anders al in heeft zitten prutsen waardoor ik het apparaat soms niet meer redelijkerwijs kan herstellen. En dat vind ik ronduit zonde.
Het gebeurt te vaak dat iemand probeert te bezuinigen en vervolgens de hele boel om zeep helpt.
Voorbeeld: Ik heb hier een prachtige JD-800 staan van Roland.
Iemand dacht: hier en daar wat kraakjes en wat toetsen die het niet goed doen. Ok. Helemaal volspuiten met contactspray. Resultaat: 600 Euro schade.
Ik wil graag iedereen tegen een heel betaalbaar tarief verder helpen zodat de apparatuur gewoon "up and running" blijft. Hoeft geen vermogens te kosten.

Kijk, het is natuurlijk niet zo moeilijk om een positieve suggestie te geven (en daarmee wellicht een nieuwe klant te werven) maar met zulke opmerkingen zoals hieronder beschreven help je echt niemand mee. Mij niet, medeforum-lezers niet en ook jezelf niet.

Zelf heb je namelijk ook niet geopperd dat jij wellicht deze reparatie tegen een vergoeding wilt uitvoeren (niet echt bedrijfsgericht gedacht van je)... en met zo'n reactie jaag je eerder potentiele klanten weg.

Anyway, het ging om een technisch vraagstuk welke beantwoord is door. Dus dit topic kan gesloten worden!

Er zit er maar één in. Lekkere vraag voor iemand die het wel weer effe lekker zelf gaat doen omdat ie er waarschijnlijk wel verstand van heeft,...:confused:

Hi Berry,

Deels heb je natuurlijk gelijk maar het is gewoon erg belangrijk dat je goed weet wat je te wachten staat.
De reden dat jij je wat boos voelt is het feit dat ik je vraag even vertaald heb naar de wielen van een auto. Ik zelf zou mij ook wat geirriteerd voelen. Maar het is exact dezelfde vraag.
Ik wil je alleen laten weten dat je niet zomaar onbezonnen apparaten uitelkaar gaat halen zonder de benodigde gereedschappen en daarom je synth misschien stuk gaat maken.
SMD-reparaties zijn zelfs voor mij soms best lastig. Ik weet wat er defect is en dan moet ik mij soms in bizarre bochten wringen dit onderdeel te vervangen. Een goed voorbeeld hiervan is een zogenaamde "shark". (Dat zijn van die grote vierkante processoren met vaak meer dan 200 ragfijne pootjes).
De reparatie van het display-probleem zou maximaal 50 Euro mogen kosten. De kosten zijn een beetje afhankelijk van de prijs van de converter.
Probleem bij de W-30 is dat de prijs van de W-30 niet zo veel is op dit moment. Ik weet niet zo 1 2 3 waar die converter zit in de W-30 maar als deze op de voeding zelf zit is het niet zo erg ingewikkeld om hem te vervangen. Gelukkig is het geen SMD-onderdeel.
Je moet zoeken naar een blokje (Meestal met een wit plastic kapje) van ongeveer twee bij anderhalve centimeter. Ze zijn meestal ook ongeveer anderhalve centimeter hoog. Kan niet missen.

Mocht de converter ongeveer 10 Euro kosten en de tijd die erin wordt gestoken onder het half uur blijft dan spreek je over ongeveer 30 Euro ex BTW. Het is dan dus wel zaak dat er niet meer tijd dan strikt noodzakelijk wordt in gestoken omdat de prijs van de W-30 veel te laag ligt in verhouding tot de prijs van de herstelling. Daarom heb je ook al eerder van iemand anders het advies gekregen dat je eigenlijk moet leren leven met deze toch wel erg vervelende piep. En uiteindelijk is dat ook het beste advies als je kijkt naar de tijd/kosten/prijs van de W-30. Je praat ook niet echt over een reparatie maar over een vervelend (vind ik ook) constructie-foutje van de fabrikant van het convertertje.

Overigens: (voor iedereen even) Ik heb in het verleden min of meer positieve resultaten behaald in het dempen van de piep.
Het enige wat ik een paar keer gedaan heb was volgende: Onder de backlight plaatste ik een dunne plaat plastic ter grootte van het backlight dat beplakt was met een zeer dunne stof. Deze schoof ik met de beplakte zijde naar het backlight onder de backlight door waardoor de backlight als het ware helemaal vastgeklemt kwam te zitten tussen de plastic plaat en het display. Hierdoor nam de piep vele DB's af. Soms was de piep zelfs helemaal verdwenen maar soms maakte het ook bijna niets uit.

Zelf heb je namelijk ook niet geopperd dat jij wellicht deze reparatie tegen een vergoeding wilt uitvoeren (niet echt bedrijfsgericht gedacht van je)... en met zo'n reactie jaag je eerder potentiele klanten weg.
Ik denk dat Mike dat bewust doet en niet reageert op elke "help, het is kapot, wat te doen?" thread. Het zou opdringerig overkomen.

Er zijn echt waanzinnig veel apparaten met dit probleem.
De ene heeft het wat minder dan de andere maar het is irritant.
Als ik in mijn studio alles aan heb staan dan is het één grote piepshow.
Apparaten die bij mij staan te piepen:
- 3 x Yamaha TG-77
- 1 x Korg Z1
- 1 x Akai S-1100
- 2 x Roland JD-990
- 1 x Korg Wavestation A/D
- 1 x Korg 01R/W
Allemaal hetzelfde probleem in meer of mindere mate.
De rest van de synth's etc. hebben het beter voor elkaar.

Back