Dynaudio BM15A vs. Genelec 1032A

boeklanoei

Ouwe rot
Oke, een vs. vs. discussie ter toekomstige brainstorm van nieuwe monitoren.
Vriendelijk verzoek je keuze te beargumenteren. Wanneer deze 2 niet aan elkaar gewaagd zouden zijn, graag een andere gewaagdere Dyaudio kandidaat voor de Genelec 1032A.

Wat zoek ik in een monitor: * breed geluid * goed stereo beeld* lekkere bass, maar eerlijk en niet te overdereven * Helderheid * openheid * eerlijk * lekker geluid, maar ook een beetje subtiel gekleurd, wat hem wat hem toch ook functie monitoring geeft * suptiel, maar niet over de top; vol/dik * ruimtelijk * sprankelend * gedetaileerd.

Het moet een verbetering van overall geluid geven en een verlenging/vervanging zijn van mackies h824's (classic version). Zoek dus meer: * detail * helderheid * openheid * stereo beeld * detail en toch lekker wat ''voller'' geluid met ''lichte'' kleuring.

Ik zou de Quested S8 ook in je lijstje opnemen. Zelf heb ik deze gekocht na uitgebreide vergelijking met de BM15A/Genelec/PMC.

Vind van die twee die je noemd de BM15A het best klinken denk ik. Ben zelf een keer gaan luisteren naar de 1032A en was toen niet zo onder de indruk. Ik had toen zelf 1030A's en wilde wat grotere boxen omdat ik toen met m'n studio naar een grotere ruimte ging. In die winkel (Morel Muziek) haden ze ook de 1030A's staan en die klonken veel directer. Bij de 1032A's leek alles verder weg. Ik heb toen ook een subwoofer in combinatie met de 1030A's geprobeerd en dat klonk echt veel beter dan de 1032A's alleen. Alleen een sub kopen was ook vereweg de goedkoopste optie.
Heb ook een tijdlang met de BM15A's gewerkt bij een colega. Vind ze als monitors niet zo goed maar ik denk wel beter dan de 1032A's. Ze kunnen wel hard en het klinkt wel indrukwekkend, mischien wel mooier dan het is. Het schijnt dat de BM15's met een apparte versterker veel beter klinken dan de aktieve BM15A's.
FF uitproberen als ik jouw was....

Werk nu voornamelijk met de Geithain RL906. Merk is hier al eens genoemd in een monitor vergeleikings test en kwam als winaar uit de bus. Ik kan dit alleen maar beamen. Kosten wel een vermogen, zeker als je ze nieuw koopt.
Ondanks dat ze nog kleiner zijn dan de 1030A's hebben ze een zeer goede bas weergave. Echt, ze klinken zo strak! Heb nu ook de sub niet meer nodig en de 1030A's zijn al een tijdje de deur uit.
Als ik het geld zou hebben zou ik zeker voor de Geithain's gaan, beter nog een maatje groter als de RL906.

Hier een link naar die monitor vergeleikings test...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=22669&highlight=geithain

On-be-grijpelijk! Hoe krijg je het voor elkaar zo'n gruwelijk lelijke speakers te bouwen (Geithain)

Back