samples aansturen met drumtriggers

Krek

Jungle of Wires
Hey,

Ik heb een klein probleempje die vast heel gemakkelijk is op te lossen. Ik zit in een driemansband en maken gebruik van samples die ik via een Roland SPD-S en kicktrigger aanstuur. Nu wil ik dat deze samples die gemiddeld 4 tot 8 maten duren ook daadwerkelijk helemaal uitspelen, maar speel de kick ondertussen wel, nu heb ik vanalles geprobeerd, maar iedere keer gaat zodra ik de kick speel de sample opnieuw spelen, dus begint deze vanaf het begin en speelt dus de sample niet uit. Er bestaat ook nog zoiets als 'masktime' maar dat gaat maar tot een halve seconde ofzo, dat is ter voorkoming van de terugslag van de beater. Is er een apparaat wat dat ondervangt? Ik wil gewoon dat als de sample is uitgespeeld dat dan de trigeer weer wordt geactiveerd...

Heeft iemand een oplossing?

Volgens mij kan dit niet he =( Ik heb gisteravond de hele avond internet afgezocht... Zou je zoiets kunnen maken? Het klinkt namelijk zo simpel.

Sample triggeren en pas als de sample is uitgespeeld dat de trigger opnieuw wordt geactiveerd....

ik ken de spd-s niet, maar heb net even naar de handleiding gekeken voor je. Op pagina 45 staat dat je je samples kunt instellen op "single" en op "phrase". De hint die op die pagina staat is volgens mij hetgeen jij zoekt. Stel je sample in op Phrase, Loop op off en Trigger op Shot. Misschien dat dat werkt?

Dank Hazes, ik ga het thuis even proberen vanavond, ik had idd allerlei mogelijke combinaties al geprobeerd, als je hem in phrase zet en loop op off dan schakelt de sample uit als je weer triggert dus dat was ook niet de bedoeling, maar deze combi had ik overheen gelezen:stupid (en ik dacht de handleiding zo'n beetje wel uit me hoofd te kennen) Als dit werkt ... :halleluja Dan laat ik het je weten!

Thanx

=( het gaat zo helaas niet lukken. Hij overlapt de samples dan. Dus dat de sample helemaal afspeelt, maar iedere keer als je de trigger aanraakt begint de sample opnieuw over de ander heen... :erm:

Kan ik niet iets met een vertragingsrelais doen ofzo?

Ik dacht dat je dat bedoelde... niet dus. Nog een keer goed gelezen: Je wilt dus een sample helemaal uit laten spelen en dan de volgende sample laten klinken, maar niet per se precies op het overgangsmoment triggeren. Als dat is wat je bedoelt, is het antwoord: "nee, kan niet." Is gewoon een kwestie van goed timen ben ik bang. Op het juiste moment de volgende sample triggeren.

het gaat zo helaas niet lukken. Hij overlapt de samples dan. Dus dat de sample helemaal afspeelt, maar iedere keer als je de trigger aanraakt begint de sample opnieuw over de ander heen...

Als je dan vervolgens je sampler op monofoon, dus 1 voice instelt? Want dan kan ie namelijk nooit 2 samples tegelijk afspelen.... weet niet zeker hoor, maar proberen waard toch?

als ik het goed begrijp:

Je hebt een sample die je 4 of 8 of 16 maten wilt laten afspelen.

Je hebt een kick sound die je altijd onder die sample willekeurig witl afspelen.

Hoe ga je nu te werk? Heel simpel:

De sound met meerdere maten stel je in op bijv. pad 1. of een andere pad.

Je kick sound stel je in op je trigger in 1 of 2 (dmv een kicktrigger)

Zorg dat pad 1 ingesteld staat op phrase en zorg dat deze ingesteld staat op een x aantal herhalen, dus bijv. 8, 16, etc (maar ook bijv 4 of 17)

Ook belangrijk is dat de pad(s) ingesteld staan op mute group off of bijv 1 en de kick trigger op mute group 2 of ook off (dit zorgt ervoor dat het een, het ander afkapt)

Sucses.

Kijk ook eens op:
http://el-tramo.be/blog/spd-s#comment-33701

Back