Sample Dump Programma voor Ensoniq Mirage

Bikkel, dat is meen ik niet mogelijk. Soundquest zou ook als pluggin moeten werken maar doet dat ook niet...of niet goed.

Bikkel, dat is meen ik niet mogelijk. Soundquest zou ook als pluggin moeten werken maar doet dat ook niet...of niet goed.

Nou heb ik SoundQuest nooit aan de praat gekregen, omdat ik niet zo handig was met MIDI OX, maar die wilde als VSTi werken en dan met eigen MIDI-poorten de laatste keer dat ik het geprobeerd heb.

Ik heb Soundquest stand alone wel werkend gekregen maar niet als plugin.
Midi OX gebruiken gaat bij mijn setup niet werken daar ik meer midi in/outs heb dan midi-ox aan kan.
( 8x via MidiExpress 128 / 4x M-audio / 2x Midiman ).

Maar laat me eerst het programma gewoon als stand alone schrijven voordat ik er zelfs maar aan ga denken om er een plugin van te maken.

ff weer een korte update:
Op dit moment heb ik ff ruzie met Visual Studio/Windows om een Dialoog scherm te krijgen met daarin een window (view) om de loops te gaan editen.
En dat in combinatie met m'n vakantie die afgelopen is en een dochtertje welke ook behoorlijk veel tijd vraagt

Nee 6 track....
De Mirage deelt z'n geheugen in pagina's. 64 kB geheugen is adresseerbaar met 16 bits...als je dan dus alleen de MSB (most significant) gebruikt krijg je dus pagina's van 256 bytes.
Door de manier waarop de Q Chip in de Mirage werkt vind ie het pretiger om met even loops om te gaan.
We hebben het hier tenslotte over geavanceerde technologie uit de eerste helft van de jaren 80.
ah ok... dus het kleinste segment voor een loop is 256 bytes (1 page)?

maar er zijn nog een aantal zaken die ook opgeslagen moeten worden toch?, o.a.:

- het start en eindpunt van een sample,
- of een loop aan of uit staat
- het looppointaddress zelf
- alle omhullende synth parameters

dus het hele geheugen is niet 100% alleen gereserveerd voor de raw sample data...

of gaat het jouw slechts alleen om de sample data zelf qua editor?

We hebben het hier tenslotte over geavanceerde technologie uit de eerste helft van de jaren 80.
:D

wel een cool project trouwen! :)

In eerste instantie gaat het mij puur om de sample data zelf.
Start en eind punt van de sample worden bepaald door de begin en eind "page", dus dat kost 2 bytes.
Looppoints is in totaal 3 bytes ( start page en eind page+ loop end fine).
Loop aan/uit is gewoon een flag.
De synth parameters wil ik er later mischien ook inzetten maar zoveel parameters zijn er ook weer niet dus dat gaat op de miragee zelf eigenlijk net zo snel...plus dat je dan directere feedback hebt.

Eindelijk het dialoog venster voor elkaar en bezig met de loop editor hierin te maken.
.....weer een week van m'n leven die ik niet terug krijg.....;)

Zo....de loop editor werkt.
Mischien nog iets schrijven om extra loop opties te krijgen?
bv:
Neem de loop en zet deze in reverse over de bestaande loop heen

Ik begin me af te vragen of ik de enige Mirage gebruiker hier ben.
Er heeft nog niemand zich als beta tester aangemeld. :(

Ik heb nog een rack Mirage hangen, gebruik hem eigenlijk al een tijd niet, maar dit klinkt wel heel interessant. Ik stel me vrijwillig als Beta tester!

Bij deze wat screenshots van het programma:

Attachments

• Mirage Editor.jpg
    Mirage Editor.jpg
    50,7 KB · Bekeken: 122
  • LoopEditor.JPG
    LoopEditor.JPG
    26,5 KB · Bekeken: 113
Zo..eindelijk toegekomen aan de code om samples terug te sturen.
De samples komen op de Mirage aan...maar die besluit om ze niet helemaal goed af te spelen....op sommige noten wel goed, op andere weer niet....
Afijn...weer een extra uitdaging.
Mischien ff m'n atari st aansluiten en kijken hoe sound designer het flikt....

Hmm....het startpunt 1 pagina verder zetten lost het ook op....

Welke idioot bij Ensoniq heeft toendertijd verzonnen dat parameters wel verzonden worden als je ze wijzigt op het frontpannel maar dat de Mirage niet op deze parameters reageert!?

Laatst gewijzigd:
Het probleem van niet goed afspelen doet zich eigenlijk tot nu toe voor met 1 sample welke ik op mijn computer heb staan, oorzaak is mij nog niet duidelijk.

Momenteel bezig de code in elkaar te prutsen welke de looppunten naar de mirage moet sturen. De enige manier om dit te doen blijken front pannel commando's te zijn, waarbij je dus een x aantal keer "value down" zal moeten verzenden. Afijn computers zijn beter geschikt om domme repeterende acties uit te voeren dan mensen dus dat is geen probleem.
Alleen zou het leuk zijn als je het op een snellere manier zou kunnen doen.

@Usertronix: je gaat waarschijnlijk zeer binnenkort een uitprobeerversie ontvangen

Super, ben erg benieuwd! Op Yahoo groups is overigens een Mirage groep, daar is waarschijnlijk ook wel interesse is voor het programma.

Ik zoek nog een mirage !

Maar ik geloof wel dat het gaat lukken met die begin en eind punten instellen. Bij alchemy en me sp1200 mag je mooi de boel weer naar het begin en eindpunt verwijzen na het inladen van de sample. :stupid

En zijn er geen proggies die hetzelfde doen ? er is een hoop geschreven voor zo'n simpel bakje als de mirage

Back