Leuke sampler voor live

The Untitled

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn live setup helemaal over de kop te gooien.
Nu gebruik ik een laptop met ableton en diverse controllers, zoals een emu xboard 25, akai mpd24 en een evolution uc33.
Maar het lijkt me leuker om zonder laptop live te gaan, ik heb dit ook geprobeerd met de akai mpd24 en de laptop er dicht eronder.
Alleen werkt dat niet. 8o)
Nou ben ik bezig om een yamaha rm1x te bemachtigen, alleen zoek ik er nog een sampler bij.
Ik ben al een paar tegen gekomen zoals de akai s2000 en emu esi 2000.

Ik zoek een sampler waar maximaal een live act van een uur a 3 kwartier in past als dit niet teveel gevraagd is.
Verder moet het een beetje een handzaam apparaat zijn, en het liefst niet monster groot.

Iemand suggesties?

hangte er een beetje vanaf wat je precies wil met samplen. Als het ingewikkeld moet zou ik een yamaha a3000 of 4000 kopen, maar die zijn wel loeizwaar en lomp. Als het redelijk basic mag zijn zou ik de rm1x vergeten en een yamaha rs7000 kopen, heb je alles ineen; een betere sequencer dan de rm1x, en een veeeeel betere synth sectie, plus een eenvoudige sampler in één redelijk draagbare bak....

..
Ik zoek een sampler waar maximaal een live act van een uur a 3 kwartier in past als dit niet teveel gevraagd is.
Verder moet het een beetje een handzaam apparaat zijn, en het liefst niet monster groot.

Iemand suggesties?

Wat is je doel hiermee? Is het puur om de set op te nemen of wil je samples tijdens je set gebruiken?
Als het om op te nemen is, zou ik voor een (kleine) recorder gaan, want veel functies van de sampler zal je toch niet gebruiken en opnemen is dan een beetje omslachtig..

Wil je samples in je set gebruiken dan kun je idd gaan kijken voor bovengenoemde samplers, of eventueel de KORG ESX; al weet ik niet hoelange sampletijd deze standaard heeft..

Hey,

Hoe wil je precies live optreden?Alleen loops triggeren of ook nog live sequences invullen?Gebruik je fx als je optreed?

Kortom wat verwacht je zelf van wat de sampler voor jou gaat en/of kan doen?

Maar zelf denk ik dat je een mpc of een MV zoekt omdat je zoals je al aangeeft graag met loops werkt.Werkt wel lekker hoor.....16 pads voor je neus en gaaaan met die banaaan!!

En de korg e-sx kan je volgens mij ook prima volgooien met loops maar hoe precies weet ik eigenlijk niet en ik weet ook niet precies hoe je dan met je sampling geheugen uitkomt??Misschien dat bijvoorbeeld Niel je dit wel kan uitleggen.

En wat ik zelf eigenlijk daarvan wel zou willen weten is of je ook loops kan muten/unmuten via de midi-in van de e-sx?In dat geval zou je dus de akai mpd-24 er aan kunnen hangen dan kan je dus beide via een machine:)

o en wat is je budget is ook wel makkelijk om te weten;-)

Grtz Simon

nou dit idee heb ik uit dit topic vandaan;
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=54191&page=8

Ik wil dan gewoon wat loops triggeren/patterns bij langs gaan, kanaaltjes muten en un-muten en als het realtime kan live sequences invullen maar dat is niet verplicht zeg maar.
Qua fx zat ik aan een kaos pad te denken ofzo.

Ruig weg gezegd zit ik te denken alsof de sampler de hardeschijf is om alle loops te bewaren, en dat de rm1x bijv de sequencer is als ableton.

Een mpc lijkt me ook kicke idd, alleen wil ik het eerst wat low-buget houden.
Waar is MV de afkorting van?
Een esx kan misschien ook wel wat zijn, maar ik weet niet precies wat die dingen zijn/kunnen/doen.

Maar om dingen wat beter uit de doeken te doen;
Ik zit aan een rm1x te denken omdat ik die misschien met de uc33 ruilen kan, kost niks dus..
Sampler erbij om alles uit te halen, ook niet duur.
Hou ik geld over om een kaospad te kopen, die er denk ik nieuw moet komen omdat ik ze bijna niet tegen kom 2e hands

Jacob

nou dit idee heb ik uit dit topic vandaan;
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=54191&page=8

Ik wil dan gewoon wat loops triggeren/patterns bij langs gaan, kanaaltjes muten en un-muten en als het realtime kan live sequences invullen maar dat is niet verplicht zeg maar.
Qua fx zat ik aan een kaos pad te denken ofzo.

Ruig weg gezegd zit ik te denken alsof de sampler de hardeschijf is om alle loops te bewaren, en dat de rm1x bijv de sequencer is als ableton.

Een maat van mij heeft dus rm1-x gehad en hij vond hem opzich wel leuk maar hij is niet realtime(je kunt geen noten aan en uitzetten als de sequencer loopt) en voor sommige andere bewerkingen moest hij de sequencer ook stoppen geloof ik.Persoonlijk zou ik voor een mpc sparen een MPC2000 ofzo.

En anders dus bijvoorbeeld die mv maar dat is denk ik ruim buiten je budget
http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=848&ParentId=72

Maar het beste is dat je je eigen niet gek laat maken in je keuze.

Een mpc lijkt me ook kicke idd, alleen wil ik het eerst wat low-buget houden.
Waar is MV de afkorting van?
Een esx kan misschien ook wel wat zijn, maar ik weet niet precies wat die dingen zijn/kunnen/doen.

Verder kan alleen maar zeggen check youtube:D.....daar staan duizenden fimpjes op.....en lees vooral ook de info op de sites en de diverse forums.

En laat je niet gek maken door mensen van een akai is beter als de korg of de mv of andersom....

Beter vorm je daar in je eigen mening en zoek je door hulp van die videos en het lezen op forums en daarna priegelen in de winkel zonder geld.
En dan denk ik dat je wel vind wat je zoekt en dat je voor je zelf de beste oplossing vind.

Maar om dingen wat beter uit de doeken te doen;
Ik zit aan een rm1x te denken omdat ik die misschien met de uc33 ruilen kan, kost niks dus..
Sampler erbij om alles uit te halen, ook niet duur.
Hou ik geld over om een kaospad te kopen, die er denk ik nieuw moet komen omdat ik ze bijna niet tegen kom 2e hands

Eigenlijk zou je zo ook prima kunnen werken natuurlijk maar het lijkt me niet fijn en ik denk dat je dan echt je laptop gaat missen.

Ik zou in ieder geval live liever niet met een rack sampler willen werken.
Heel off topic maar laatst heb ik nog een optreden gezien van Armaguet Nad en Fist of Fury:halleluja
was opzich ernstig vet maar fist of fury werkte ook met een rack sampler...die arme fransoos heeft geen rug meer over als die 40 is.:D
Ik persoonlijk vond ik dat het er niet uit zag dan kan je nog beter naar een laptop kijken....

Grtz Simon

Een maat van mij heeft dus rm1-x gehad en hij vond hem opzich wel leuk maar hij is niet realtime(je kunt geen noten aan en uitzetten als de sequencer loopt) en voor sommige andere bewerkingen moest hij de sequencer ook stoppen geloof ik.Persoonlijk zou ik voor een mpc sparen een MPC2000 ofzo.
Ik heb meermaals live een RM1x gebruikt en hiermee kun je zeker wel kanalen muten/unmuten. Werkt net zo makkelijk als op de MPC: je kunt met behulp van de toetsen (op de MPC zijn het de pads) gewoon de kanalen muten/unmuten.

Het voordeel van de MPC ten opzichte van de RM1x vind ik het feit dat bij de MPC de sampler en sequencer met elkaar geïntegreerd zijn in één apparaat. Verder zijn de pads van de MPC ook wat steviger gemaakt dan de toetsen van de RM1x (die nog wel eens slecht willen reageren in de loop der jaren). Maar een RM1x gecombineerd met een E-mu ESI sampler (klinken beter dan de goedkope oudere AKai S-samplers) is een prima 'budget'-combinatie, hoor! :)

Nog even over de Kaoss Pad. Wat voor functie had je hiervoor precies in gedachten? Ik heb in het verleden ook wel met een Kaoss Pad 1 opgetreden maar deze later naar volle tevredenheid vervangen voor rack-fx. Persoonlijk vond ik de geluidskwaliteit en het aantal parameters van de effecten nogal tegenvallen.

PS. Naar ik meen, zijn de E-mu samplers trouwens wel behoorlijk groot van formaat qua diepte. Wellicht is dit op te lossen door de RM1x er tijdens optredens bovenop te zetten.

Maar het beste is dat je je eigen niet gek laat maken in je keuze.
Een mpc2000 of een mv zijn me te groot, vaak is het geval dat je je spullen nergens kwijt kan + dat je de rotzooi nog aan moet sluiten terwijl de vorige dj nog staat te draaien.

Eigenlijk zou je zo ook prima kunnen werken natuurlijk maar het lijkt me niet fijn en ik denk dat je dan echt je laptop gaat missen.
De enigste manier om daar achter te komen is proberen :D

Heel off topic maar laatst heb ik nog een optreden gezien van Armaguet Nad en Fist of Fury
Is het zo overduidelijk dat ik hardcore doe?
Ik had dat hier nog niet vermeld geloof ik 8o
Fisty of Fury is idd vette shizzle, Armaquet Nad ken ik wel van naam maar nog nooit iets van gehoord.

een E-mu ESI sampler (klinken beter dan de goedkope oudere AKai S-samplers)
Oke dan, bedankt voor de tip!

Nog even over de Kaoss Pad. Wat voor functie had je hiervoor precies in gedachten? Ik heb in het verleden ook wel met een Kaoss Pad 1 opgetreden maar deze later naar volle tevredenheid vervangen voor rack-fx. Persoonlijk vond ik de geluidskwaliteit en het aantal parameters van de effecten nogal tegenvallen.
Nou de kaos pad gewoon op de output van de rm1x, tussen de rm1x en de mixer van het feest.
Dit is wel het laatste wat ik aan schaf voor de live setup.
Misschien is het nog wel een idee om me wat meer in de fx te verdiepen
Wel heeft de kaos pad een mooi touch screen, waar je mooi mee spelen kan 8D

PS. Naar ik meen, zijn de E-mu samplers trouwens wel behoorlijk groot van formaat qua diepte. Wellicht is dit op te lossen door de RM1x er tijdens optredens bovenop te zetten.
Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik heb geen idee hoeveel 'werk' -lees knopjes drukken 8o)- ik daadwerkelijk op de emu zelf moet verrichten.
Als ik zo goed als alles op de rm1x kan doen, zou goed van pas komen.
Want het lijkt mij een leuk plan, om de hele mikmak in de volgende koffer te gooien;
http://www.feedback.nl/?b=STAGGABS4U&a=
En dan lijkt mij het gewoon een kwestie van voldoende lange kabels zodat de emu in de koffer op de grond kan staan.

Integendeel.. althans, de ESI serie is erg compact.. 2U hoog en niet diep... Akai of yamaha samplers zijn VEEL dieper qua kast...

..Akai of yamaha samplers zijn VEEL dieper qua kast...

Jip, rond de 40 cm diep moet je wel rekenen.. En dan de kabels nog..

Back