[Programmeurs gezocht] Zelf softwareprogrammer bouwen

Uhmm, 10 jaar geleden had je een punt gehad. Tegenwoordig zijn de JVM's er zo goed in om bytecode naar native code om te zetten (realtime op basis van on-the-fly execution profiling, welteverstaan) dat het verschil of verwaarloosbaar is of zelfs in het voordeel van Java.
geloof ik niets van.

maybe heel specifiek platform gericht dat er enkele uitzonderingen zijn.

geloof ik niets van.

maybe heel specifiek platform gericht dat er enkele uitzonderingen zijn.
Wat je gelooft, mag je helemaal zelf weten, echter: kijk bijv. hier.

En dan nog: als we het hebben over 3-5x trager, dan is dat voor het "realtime"-gebeuren van wat SysEx over de lijn pompen, helemaal geen issue. (MIDI=31.25Kbaud, dus als je 1 in de 100000 klokcycli een bitje wegzet, is het al OK.)

Joah een Java vs C++ gevecht! Weer eens wat anders dan hard vs soft :D Ik zeg alles in Haskell.

Je moet trouwens minder "SysEx" roepen Meinte37, want daarmee val je een beetje door de mand. De SX500 doet niet aan SysEx. Als je je een beetje in het originele probleem had verdiept dan wist je dat ;)

Overigens is snelheid hier inderdaad geen issue; een 4 MHz 16F84 PIC doet ook midi en dan emuleert hij de seriële interface er gratis bij.

Joah een Java vs C++ gevecht! Weer eens wat anders dan hard vs soft :D Ik zeg alles in Haskell.

Ook goed :) Overigens kom je functioneel ook een heel eind in Groovy en dat draait dan weer in de JVM ;) Haskell is een mooi taaltje, alleen wat lastig te begrijpen voor "den gemiddelden programmeur(tm)". Tegenwoordig ben ik veel bezig in een functioneel transformatietaaltje: erg expressief, maar low-level af en toe wat onhandig.

Je moet trouwens minder "SysEx" roepen Meinte37, want daarmee val je een beetje door de mand. De SX500 doet niet aan SysEx. Als je je een beetje in het originele probleem had verdiept dan wist je dat ;)

Oh, nou als het geen SysEx is, dan is er nog minder performance nodig :) Had inderdaad de MIDI implementatie van de SX500 er nog niet op nageslagen...

Ja, die worden meestal alleen maar klaargestoomd in een paar specifieke dingen. Een uitgebreide basis krijg je niet overal.
Ik zou bijna willen zeggen "Die krijg je bijna nergens meer!", maar ik ben bang dan als een oude opa te klinken ;)

Strict genomen beschouw ik functioneel programmeren ook niet als een verplichte vaardigheid, maar het zou wel ergens voorbij gekomen moeten zijn.

Een anecdote: jaren geleden heb ik 'ns een cursusje Haskell aan middelbare scholieren gegeven. Het was frappant om te zien dat de lieden die nog nooit geprogrammeerd hadden hun zaken veel eerder af hadden (in Haskell), dan de lieden die al wel geprogrammeerd hadden. Die laatsten hadden nl. alleen een Basic-achtige gezien en zonder for-loop schijn je je erg hulpeloos te moeten voelen in Haskell :D De andere lieden gebruikten gewoon hun hersens i.p.v. hun voorgekauwde patroontjes :)

Wat je gelooft, mag je helemaal zelf weten, echter: kijk bijv. hier.
es gelezen..
interessant ja..
doorslaggevend? nee
Ik heb nog steeds de indruk dat Java traag is..
Grappige anecdote, niet geheel gerelateerd: onze cobol compilers op school zetten de cobol code om in java.. van vertragen gesproken!

En dan nog: als we het hebben over 3-5x trager, dan is dat voor het "realtime"-gebeuren van wat SysEx over de lijn pompen, helemaal geen issue. (MIDI=31.25Kbaud, dus als je 1 in de 100000 klokcycli een bitje wegzet, is het al OK.)

ik ben niet degene die beweerde dat java te traag is voor deze toepassing
ik ging enkel akkoord met wat anderen zeggen: dat een "mooiere" manier zou zijn om het in C++ te doen.
Bvb op gebied van user interface vind ik de java strategie niet wat het moet zijn: elke OS heeft zijn eigen handigheidjes, tis onmogelijk of gekkenwerk om dat allemaal te gaan voorzien per OS..
beter gebruik je de gui dev tools die geleverd worden door de OS leverancier, en maak je dus dedicated apps.. op gebied van Mac OS X vind ik dat het toch veel uitmaakt..
neem nu bvb Azureus, beste torrentclient ooit, maar geschreven in Java, zodus traag (jawel) en lelijke/inconsistente gui (ook al zet je het in aqua en dergelijke, je kan nooit (denk ik) de geliktheid van een echte osx gui bereiken).. Ik gebruik het wel, maar zou geld geven voor een 'deftige', OS dedicated non-java versie..

Maar ik ben bang dan als een oude opa te klinken ;)

En je bent nog zoveel jonger dan ik ;)

Strict genomen beschouw ik functioneel programmeren ook niet als een verplichte vaardigheid, maar het zou wel ergens voorbij gekomen moeten zijn.

Tja, tijden veranderen. In mijn tijd (god god wat worden we oud) was het nog een apart vak (in Miranda toen). Maar ook heel veel andere vakken maakten gebruik van functionele talen, met name de logica-vakken. Maar goed, toen had iedere prof nog zijn troetelkindje en soms ook hadden ze die zelf bedacht. Mijn afstudeerproject was in LRC. Iemand?

PLT Scheme iemand?
alle voordelen van Java (garbage collection) maar beter geheugenbeheer, leesbaarder, korter, overzichtelijker, runtime vergelijkbaar met C++
Ik heb daarin leren werken nog voor ik aan mijn Java opleiding begon (enige voorkennis toen was pascal en scriptingtaaltjes).. Wat een andere wereld!

Hier een goed artikel die Scheme(lisp) vergelijkt tov java en c++:
http://www.flownet.com/gat/papers/lisp-java.pdf

Uiteraard is dit zeker geen suggestie dat je je applicatie daarin moet schrijven, maar het is misschien wel relevant in de discussie die hier gaande is...

Uhm.... :erm:

Mijn programmeerkennis dateert van 1996 (Pascal), waarna ik er geen drol meer mee gedaan heb. Bovenstaande gaat mij iig. boven de pet.

Jsynthlib lijkt voorlopig iets te omslachtig. Het idee van Bronswerk, Juce, lijkt het te worden. Het eerste opzetje is inmiddels klaar.

Wel goed om te lezen dat er nogal verschillende visies op na gehouden worden. Dat betekent voor ons dat we bij verschillende kanalen terecht kunnem met vragen 8).

Tof om te zien dat er zo meegedacht wordt! :biertje:

Back