Ik insert in mijn SX tracks meestal eerst een compressor en vervolgens een eq plug.
Andersom moet natuurlijk werken maar ik vraag mij af of dat nog bepaalde gevolgen heeft voor de compressor.
Meestal als je compressed wordt je signaal iets doffer, bepaalde frequencties worden gecompressed en met eq kan je je signaal weer iets opener maken.
Dus wat vaak gebruikelijk is is eerst compressie en dan eq.
Als je eerst Eq'd en dan compresseert kan het zijn dat door de compressie nieuwe harmonischen worden toegevoegd of dat je spectrale balans verandert - dus je eq instellingen vervallen een beetje.
Als je eerst compresseert en dan Eq'd dan heb je een onveranderlijk spectrum dat je een beetje moet "bijknippen". (Natuurlijk er geen distortie enz. meer achter plaatsen ).
Beide manieren zijn geldig, het hangt er gewoon vanaf wat je wilt bereiken.
Je kan natuurlijk ook eq voor de compressor gebruiken om de compressor meer op het gewenste freq gebied te laten reageren, kun je leuk mee spelen krijg je hele andere resultaten van, na de comressor weer terug eqen.
Natuurlijk is de 'vorm' van je geluid ook weer van invloed op hoe de compressor zich gedraagt, als je je laag er uit draait voordat je een geluid naar de compressor stuurt pakt hij meer pieken op je mid/hoog in plaats van dat hij meer op de lagere (zwaardere) frequenties reageert.
Maar soms kun je dat dan weer beter afvangen met een ge-EQ'd signaal richting de side-chain.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.