masteren

agterhuis

Nieuwkomer
hallo Allemaal.

Ik heb een verzoek.

kan iemand me helpen met het masteren van een remix?
ik heb een remix gemaakt voor iemand,maar ik krijg de vocals niet zoals ik het wil.
probleem is dat die vent niet kan zingen,ik heb zijn zang met autotune ietwat verbeterd,maar tis nog niet goed.
ik krijg zijn vocals niet mooi afgemixed,dat warme smooth geluid..

iemand een idee.of kan iemand dit voor me doen,uiteraard voor een X bedrag

thx

Agterhuis

Je zegt het zelf al, die vent kan niet zingen. Ik zou lekker naar een ander opzoek gaan, misschien een beetje lullig voor hem maar daar kom je ook wel weer overheen.

Ik geloof dat enkele van de leden van The Real Milli Vanilli nog op zoek zijn naar werk.

Voordat je mix goed is hoef je je ook niet om masteren te bekommeren. Een slechte mix wordt nooit een goede mix nadat hij gemastered is. Shit in is shit out.

Dus eerst die mix voor elkaar. En zoals de andere leden al stelden: Als die gast niet kan zingen, dan wordt het nooit wat. Je kunt met autotuning en dergelijke tools wel iets voor elkaar krijgen maar het blijft pleistertjes plakken .

Heeeeeeeeee, kijk mij eens precies op 1000 berichten staan!! Krijg ik nu een flesje wijn? Gouden horloge? Iets..........?

Term masteren is idd beetje onduidelijk.
Maar het maken van een definitieve eindmix wordt ook wel eens masteren genoemd.
Zelfs is masteren ook een kromme term want dat heet dan weer pre-masteren. Het masteren zelf is het maken van een bron drager waar weer dochters gemaakt van worden die gebruikt worden om CD's of vinyl van te drukken.

Maar goed, componeren en producen wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald. En je kan er op blijven wijzen dat het niet hetzelfde is maar ik heb het al opgegeven.

Zang is idd moeilijk maar had al aangeboden om er eens naar te luisteren.

hallo Allemaal.
kan iemand me helpen met het masteren van een remix?
ik heb een remix gemaakt voor iemand,maar ik krijg de vocals niet zoals ik het wil.
probleem is dat die vent niet kan zingen,ik heb zijn zang met autotune ietwat verbeterd,maar tis nog niet goed.
ik krijg zijn vocals niet mooi afgemixed,dat warme smooth geluid..

De vraag die je stelt heeft niet zoveel met masteren / mixen te maken. Je meldt dat die persoon niet kan zingen, dan helpt autotune dus niet, die kan mensen niet ineens laten zingen, hooguit kan autotune wat valse noten bijtrekken in de toonladder.

Wat jij volgens mij wil, kan je bereiken met melodyne, ook al kan je niet zingen, daarmee kun je elke noot die iemand zingt in lengte bepalen, toonhoogte, vibrato erin of uit, de glide tussen noten weghalen of toevoegen, de formanten veranderen (handig als iemand bromt in het laag bijvoorbeeld), de timing van hoe iemand zingt veranderen en ga zo maar door.

de warmte krijg je door de bekende fxen te inserten op de zang, dat ga ik niet uitleggen, is genoeg over te vinden.

dus 2 opties,
- of een andere zanger
- melodyne gebruiken

maar een slechte zanger via mix of mastering goed laten zingen kan niet. Dat zul je altijd blijven horen.

De vraag die je stelt heeft niet zoveel met masteren / mixen te maken. Je meldt dat die persoon niet kan zingen, dan helpt autotune dus niet, die kan mensen niet ineens laten zingen, hooguit kan autotune wat valse noten bijtrekken in de toonladder.

Wat jij volgens mij wil, kan je bereiken met melodyne, ook al kan je niet zingen, daarmee kun je elke noot die iemand zingt in lengte bepalen, toonhoogte, vibrato erin of uit, de glide tussen noten weghalen of toevoegen, de formanten veranderen (handig als iemand bromt in het laag bijvoorbeeld), de timing van hoe iemand zingt veranderen en ga zo maar door.

de warmte krijg je door de bekende fxen te inserten op de zang, dat ga ik niet uitleggen, is genoeg over te vinden.

dus 2 opties,
- of een andere zanger
- melodyne gebruiken

maar een slechte zanger via mix of mastering goed laten zingen kan niet. Dat zul je altijd blijven horen.

Misschien een eigen thread waardig, maar hoe deden ze dat nou voordat dergelijke software bestond? Voornamelijk meerdere opnames van de zang layeren? Ik bedoel de gemiddelde zanger die Stock Aitken & Waterman gebruikten was nou niet direct getalenteerd op dat gebied denk ik. Zelfde geldt voor de gemiddelde Italo zanger(es).

Nou ja. Je zou zeggen dat als het vals ingezongen is het 'beyond repair' is.
Maar heb pas nog een project gedaan waarvan de zang ook niet bepaald 100% was maar als je het geheel hoort dat totaal niet opvalt. Dus ik zou zelf zonder het gehoord te hebben niet zomaar zeggen dat er niets meer aan te doen is.

En als je van die bekende mensen die dan zonodig ook een 'hitje' moeten scoren hebt dan merk je ook wel dat er flink wordt getrukt met dubbele stemmen of dik aangezette achtergrond koortjes. Dus dan weet je ook al wel dat als die live zouden gaan gigantisch door de mand gaan vallen.

En zowieso als iemand niet kan zingen en dat zelf niet door heeft kan het wellicht ook wel beter zijn om het dat persoon zelf te laten horen dat zelfs al haal je technisch gezien alles uit de kast dat het nog 3x niks is.

de tip melodyne is de beste denk ik
kan je echt vreselijk veel mee doen
zelfs met de demo al!

het kan ook zijn dat het puur mixtechnisch niet lekker gaat
maar das gewoon doorproberen en doorproberen
als t vals is is er wel het gevaar dat je je gaat blind staren op de mix
het gevoel dat het er niet lekker in ligt blijft dan altijd
dan moet je echt voor melodyne gaan

Of opnieuw laten inzingen natuurlijk.

ja natuurlijk
maar dit is een remix klus toch?
ik denk dat je het dan met het aangeleverde materiaal moet doen
maar dat weet ik niet zeker natuurlijk
zowiezo ben ik altijd voorstander van een goede opname ipv een brakke oppoetsen

ja inderdaad, je kan natuurlijk de vocals door ene vocoder jassen, dan klinkt het altijd goed :D

Op zich is dit ook nog een optie :D(wel een drastische), kun je vooral gebruiken als je zanglijnen van nederlanders krijgt die engels zingen met een nederlandse uitspraak. Dat krijgt melodyne natuurlijk ook niet recht. Dan rest er maar 1 optie. Vocoder time :D zodat dat nederlandse accent weg is, want dat is killing, dat je iemand hoort zingen; 'Let mie sjow joe de wee toe heffen'. Dan gaat linea recta de vocoder er overheen :D

Je kan ook de muziek alleen masteren appart , of laten masterern, en nadien een goed zanger of zangeres zoeken.
Dan kan je nog alle kanten uit.
En zo heb je al een deftige basis.
Melodyne is inderdaad een fantastisch programma.
Maar let toch ook op de uitspraak van het Engels, dat is ook belangrijk

Je kan ook de muziek alleen masteren appart , of laten masterern, en nadien een goed zanger of zangeres zoeken.

Nadeel daarvan is dat het extra veel tijd en moeite gaat kosten. En moet je heel goed oppassen dat je niet teveel op de vocals concentreert en die automatisch teveel op de voorgrond raken.

Nadeel daarvan is dat het extra veel tijd en moeite gaat kosten. En moet je heel goed oppassen dat je niet teveel op de vocals concentreert en die automatisch teveel op de voorgrond raken.

:confused:

En als je dat nu juist wilt?

Het magische woord is teveel. ;)

Back