masteren

Nee, dat gaat IDD niet werken zo nee. Eerst je muziek masteren, daarna een vocal er overheen...en daarna? ....nog eens laten masteren? :frons:

Hm.....Ooit al gehoord van 4 o f 8 track mastering?
Wees gerust dit werkt wel.

Hm.....Ooit al gehoord van 4 o f 8 track mastering?
Wees gerust dit werkt wel.

Jaaaa.........., maar dan zie ik nog steeds het nut er niet van in om eerst je muziek (zonder vocal) te masteren om vervolgens, als er een bijpassende vocal is gevonden, het hele zwikkie, 2, 4 of 8 tracks te laten masteren.
Dat is één keer masteren te veel toch?

Het magische woord is teveel. ;)

Toevallig ben ik nu een album aan het mixen waarvan de helft van de songs bestaat uit alle instrumenten/vocals als losse tracks en de andere helft uit gemasterde instrumentals met alleen de vocals los.

Het is veel moeilijker om vocals in een gemasterde instrumentale stereotrack te leggen. Je bent erg beperkt in het ruimte maken voor de vocals, je kunt niet even wat lowmids uit de keyboards en gitaren draaien, wat instrumenten anders pannen of zachter zetten, wat 2.5kHz uit de pads halen, een instrument muten in de coupletten, de reverb op de drums zachter zetten enzovoort.

Ook geef je de mastering engineer veel meer ruimte om van de totale mix iets moois van te maken als alle tracks nog hun originele dynamiek hebben.

Als je je instrumentale muziek/beats wilt verkopen aan vocalisten/rappers kan het slim zijn om ze te 'masteren' (gewoon zelf een paar dB gain reduction met een limiter) zodat ze lekker uit de speakers knallen maar als je er daarna vocals bij gaat zetten zou ik het liefst werken met de originele losse ongemasterde tracks.

Ook geef je de mastering engineer veel meer ruimte om van de totale mix iets moois van te maken als alle tracks nog hun originele dynamiek hebben.

Dit soort opmerkingen doet mij deugd. :)

Back