Waar begin je mee?????

Synthequ

Stamgast
Als je een muzieknummer wilt maken. Waar begin je dan mee :confused:

Denk je aan een bepaalde gedachte over waar jouw muziek aan gekoppeld kan worden (bijv. neil armstrong dus opstijggeluiden) of uit de losse hand.
Begin je eerst met een drum of bas of piano of orkest of etc.
Wat is nu de makkelijkste combinatie om tot een goed geheel te komen.

Het blijkt dat ik nu dus zo'n 12weken bezig ben en nog geen echt interresant nummer heb gecreeerd waar ik tevreden over ben , dus aan de kant en weer opnieuw.

Wat ik graag creeer is easy listening , orchestral met drum.

Wie heeft een goed advies voor mij , alvast bedankt.

John

denk dat dat juist heel verschillend is. Er is geen procedure om muziek te maken of te schrijven. Iedere kleine pulse kan een trigger aflaten gaan die je aanspoort tot iets en wat het tot een geheel maakt. Een melodie, een drumloop, een paar interresante akkoorden, een bepaalde mood, misschien gewoon een preset in een synth...

Als je echt merkt dat er nooit wat uitkomt dan kan je je afvragen waarom je met muziek bent begonnen. Misschien heb je er gewoon geen aanleg voor en is het niet echt je ding. Niet om gelijk te veroordelen maar je zal niet de eerste zijn die gewoonweg niet echt aanleg heeft. Geeft ook niets, als je liefhebber bent van muziek luisteren dan kan dat ook toch :)

jeetje 12 weken dan zou ik maar naar een andere hobby
gaan kijken :D

In deze 12 weken heb ik wel zo'n 15 minuten aan muziek gemaakt , maar vond het gewoon niet aantrekkelijk genoeg. Te simpel misschien en zoek een methode om echt iets neer te kunnen zetten. Een methode van opbouw.
Misschien heb ik wel te weinig aan apperatuur voor het goede werk (zie handtekening).
Muziek zit in mijn hoofd maar kan nog niet helemaal tot expressie komen zoals ik het wil hebben.

Oefening baart kunst. Ben nog niet echt lang in dit vak bezig , maar heb al aardig wat geleerd : midi , lfo , vst , reverb , chorus , effects (wotv lpf ed) , cubase en meer. En dat in een half jaar tijd

Goed , blijkbaar maar weer iets leuks proberen , opslaan , stapelen en afwachten of het wel interresant gaat worden.

Laatst gewijzigd:
denk dat dat juist heel verschillend is. Er is geen procedure om muziek te maken of te schrijven. Iedere kleine pulse kan een trigger aflaten gaan die je aanspoort tot iets en wat het tot een geheel maakt. Een melodie, een drumloop, een paar interresante akkoorden, een bepaalde mood, misschien gewoon een preset in een synth...

Als je echt merkt dat er nooit wat uitkomt dan kan je je afvragen waarom je met muziek bent begonnen. Misschien heb je er gewoon geen aanleg voor en is het niet echt je ding. Niet om gelijk te veroordelen maar je zal niet de eerste zijn die gewoonweg niet echt aanleg heeft. Geeft ook niets, als je liefhebber bent van muziek luisteren dan kan dat ook toch :)

Ik heb jarenlang in de muziek gezeten wo bandje met gitaar , drive-in show.
Nu ben ik hieraan begonnen als hobby en voor de verslaving.
Aanleg , ja dat heb ik wel maar misschien nog te jong in het vak.

Hey gè! Niet zo ongeduldig! Het gaat niet vanzelf! :D

Maar echt: heel veel doen, en vallen en opstaan, en dan wordt het langzamerhand steeds beter. tZou nogal snel zijn, anders! Maar heb je wat meer haast, dan zou je kunnen gaan analyseren wat eraan ontbreekt bij jou, en hoe dat wél goed gaat bij anderen. Probeer dat 's na te maken, en doe zo ervaring op! Of als je inspiratieloos bent: jat ergens een melodie vandaan en cover 'm binnen het genre dat jij wilt maken. En dan zó ervaring opdoen! Aan je gear ligt het in ieder geval niet; alleen al met die JV2080 moet je in principe alles kunnen maken wat je wilt (misschien niet met de ideale sound, maar okee).

Echt: meters maken, meters maken, meters maken! Alle clichée's ('al doende leert men' e.d.) zijn gewoon waar!

Wat mijn manier van muziek maken betreft trouwens: okee, ik heb nu al een tijdje niks meer gemaakt, maar soms had ik iets gaafs in mijn hoofd dat ik probeerde uit te werken (een ritme, melodie of riff), soms probeerde ik een thema 'muzikaal te verwoorden'. Of ideeën verzamelen zonder ze helemaal uit te werken, en dan proberen de bruikbare ervan samen te voegen als ik zo'n thema heb. tIs maar net hoe het uitkomt.

In deze 12 weken heb ik wel zo'n 15 minuten aan muziek gemaakt , maar vond het gewoon niet aantrekkelijk genoeg. Te simpel misschien en zoek een methode om echt iets neer te kunnen zetten. Een methode van opbouw.
Misschien heb ik wel te weinig aan apperatuur voor het goede werk (zie handtekening).
Muziek zit in mijn hoofd maar kan nog niet helemaal tot expressie komen zoals ik het wil hebben.

Oefening baart kunst. Ben nog niet echt lang in dit vak bezig , maar heb al aardig wat geleerd : midi , lfo , vst , reverb , chorus , effects (wotv lpf ed) , cubase en meer. En dat in een half jaar tijd

Goed , blijkbaar maar weer iets leuks proberen , opslaan , stapelen en afwachten of het wel interresant gaat worden.

was meer als een grapje bedoeld :D , maar idd met de
Roland JV-2080 kun je al heel wat.

Ik zelf producties voor TV gemaakt met een JV-880 en een Emu Proteus 2 :)

Ik heb jarenlang in de muziek gezeten wo bandje met gitaar , drive-in show.
Nu ben ik hieraan begonnen als hobby en voor de verslaving.
Aanleg , ja dat heb ik wel maar misschien nog te jong in het vak.

drivein noem ik nu niet echt " de muziek" maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ben ook totaal niet van mening dat "te jong in het vak" een oorzaak kan zijn. Toen ik 16 was schreef ik al stukken muziek met niet al te veel problemen en muziek komt echt niet met de jaren (maar meer mogelijkheden op muzikaal gebied en vooral expressiviteit wel !)

Probeer eens met een groep muzikanten iets? Misschien dat je beter kan functioneren in het schrijven met een groep... Klinkt misschien stom maar sommige mensen zijn niet zo heel goed in hele dingen zelf schrijven. Kunnen beter betrokken worden in een groter proces waarbij ze toch inbreng hebben maar waar het belang niet om hun draait...

drivein noem ik nu niet echt " de muziek" maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ben ook totaal niet van mening dat "te jong in het vak" een oorzaak kan zijn. Toen ik 16 was schreef ik al stukken muziek met niet al te veel problemen en muziek komt echt niet met de jaren (maar meer mogelijkheden op muzikaal gebied en vooral expressiviteit wel !)

Probeer eens met een groep muzikanten iets? Misschien dat je beter kan functioneren in het schrijven met een groep... Klinkt misschien stom maar sommige mensen zijn niet zo heel goed in hele dingen zelf schrijven. Kunnen beter betrokken worden in een groter proces waarbij ze toch inbreng hebben maar waar het belang niet om hun draait...

Nou weet je wat het punt is : In een band wordt er volledig aangevuld met andere muziekanten , maar zelf iets creeeren moet je dus van alle kanten doen en dat probeer ik met een bepaaalde gedachte hierover zodat het nummer past bij de tekst daarvan (bijv. de tekst "de zee" en daarom zeegeluiden in het nummer en dan 4 minuten lang aangevuld met toevoegingen etc.).
Misschien denk ik te kunstig en moet hier van af stappen.

Nu is een leuke beat met wat leuke aanvulling makkelijker te doen dan een heel orkest in elkaar draaien.
De moeilijkheid is groter als het nummer om 1 ding draaid en toch interresant moet blijven. Dus geen mixxen of telkens verandering van muziek wat ik voorheen heb gemaakt met samples (wat ik niet meer wil).

Hoe denken jullie hierover.

Ik moet eerst in de mood komen, ik kan 2 weken niks doen en dan even 3 dagen na elkaar blijven prutsen :) van een jointje krijg ik altijd veel zin in muziek maken, of door naar anderen te luisteren( optredens etc.),

gewoon doen is mijn motto, ben er nu een jaartje mee bezig naast 2 jaar DJ'n, heb ongeveer 50 onafgewerkte nummers en van geen enkel ben ik tevreden buiten 2 nummers ofzo :)...

een leven lang leren :)

Ik moet eerst in de mood komen, ik kan 2 weken niks doen en dan even 3 dagen na elkaar blijven prutsen :) van een jointje krijg ik altijd veel zin in muziek maken, of door naar anderen te luisteren( optredens etc.),

gewoon doen is mijn motto, ben er nu een jaartje mee bezig naast 2 jaar DJ'n, heb ongeveer 50 onafgewerkte nummers en van geen enkel ben ik tevreden buiten 2 nummers ofzo :)...

een leven lang leren :)

Van de afgelopen 1/2 jaar heb ik zo'n 30minuten aan onafgemaakte muziek , wel zonde van de tijd maar gelukkig niet afgemaakt vanwege ontevredenheid door perfectie. Niet tevreden afgewerkte muziek rond 15minuten en tevreden nummers rond 12 minuten
Ik ben DJ in een sociteit geweest , heb een eigen drive-in gehad en heb in een bandje gespeelt. Van alle ben ik gestopt ivm een gezin.
Nu is mijn kleine wat ouder en kan zich alleen redden vandaar dat mijn hobby nu dus een studio voor muziek is geworden.

Sterkte met het maken van je muziek , wie weet horen we hier nog wat van.

John

Je zou ook vanaf bladmuziek een bestaand nummer zelf nabouwen en daarmee kijken hoe dat zit.

Als je op basis van dit standpunt gear gaat kopen dan ga je er op den duur bedrogen uitkomen ;)

Misschien handig is om je te verdiepen in theorie, zodat je de ideeën in je hoofd om kan zetten in nuttige data (notenschrift, akkoorden patroontjes etc.) Er zijn veel DIY boeken en sites voor. ( bv. http://www.secretsofsongwriting.com/lessonintro.html)

Verder altijd én overal een portable recordertje bij hebben!!! (tegenwoordig heeft zowat iedere gsm een memo recorder functie)Het gebeurt vaak dat je op een onmogelijke plaats een melodielijn in je hoofd hebt, in zingen/neuriën op je gsm/memo recordertje en je kan het later in je studio terug luisteren en uitwerken.

Suc6 :okdan:

Verder altijd én overal een portable recordertje bij hebben!!! (tegenwoordig heeft zowat iedere gsm een memo recorder functie)Het gebeurt vaak dat je op een onmogelijke plaats een melodielijn in je hoofd hebt, in zingen/neuriën op je gsm/memo recordertje en je kan het later in je studio terug luisteren en uitwerken.

Nou dat is inderdaad waar , vaak hoor je een leuke deun en denk je aan een creatie hier op. Vaak vergeet ik het aan het einde van de dag door mijn werkzaamheden. Maar als ik het echt interresant vind onthoud ik het wel en werk ik het uit op mijn eigen manier.
Een recordertje aanschaffen is inderdaad een goed idee van je , ik heb er een ergens opgeborgen tussen de rotzooi liggen , deze ga ik opzoeken. En wat je hier ook mee kan doen is een opname van een gebeurtenis.......even zoeken..........ja hier is ie dan : Zweefmolen van de persoon Perculator op deze site , knap gedaan.

Bedankt voor de tip:okdan:

Back