Mixer, digitaal, analoog

Haha jah dat klopt! Maar daar ga ik een goedkoop mixertje voor aanschaffen danmaar. Het is toch alleen maar voor het volume niveau etc te regelen (van me synts)

Niet doen dan. Bespaar liever op je control surface dan op je mixer. Vergis je niet in de geluidskwaliteit die je krijgt met een slechte mixer. Das niet best...
Eerst een goede geluidskaart/mixer en dan pas de rest. Control surfaces zijn extraatjes die erg handig zijn, maar niet het belangrijkst.

Haha jah dat klopt! Maar daar ga ik een goedkoop mixertje voor aanschaffen danmaar. Het is toch alleen maar voor het volume niveau etc te regelen (van me synts)

Doe vooral waar je zelf vrolijk van word, maar ik vindt een goede geluidskaart/mixer een veel belangrijkere aanschaf dan een afstandsbediening...

Ik zou eerst eens naar een goede multi i/o geluidskaart gaan kijken als ik jouw was. Een mackie control is toch iets wat je koopt als je alle basis benodigdheden al hebt. En dat is is in jouw geval dus niet zo...

Maar nogmaals, koop vooral waar je zelf gelukkig van wordt ;)

ik snap ook echt niet dat je 1200 euro gaat uitgeven aan een controller terwijl je nog niet eens een audiointerface hebt! Mijns inziens koop je pas een controller van 1200 euro als je een audiointerface hebt wat daar kwalitiatief minstens aan gelijk is! Het is als een fiat panda van 1000 euro met een op maat gemaakt porchestuur (ik noem maar wat) van 1500 euro. Maar hey je moet het natuurlijk zelf weten!

Wat betreft Projectmix. Vriend van mij werkt er aal een hele tijd erg prettig mee dus ja ervaringen verschillen dus. Wat ik mij nog wel afvraag is waarom je je synths daar niet op zou kunnen aansluiten?

HAHA net te laat gereageerd!

Ik ben momenteel aan het kijken naar een MOTU 8 pre om dat ik wel behoefte heb aan een apparaat dat minstens acht kanalen te gelijk kan opnemen met 8 pre-amps. Wat mij betreft een leuk instap model voor 550 euro!
MOTU heeft echter nog meer op stal zoals in dit topic al is genoemd! dus kijk even op MOTU.com en kijk eens wat aan jou wensen voldoet!

Zelf zit ik ook nog te kijken naar dat nieuwe apparaat van M-audio de ProFire 2626!
Ik weet het zelf ook nog niet precies misschien zijn er nog meer opties?

Jah dat is zoiezo nodig! Welke word aangeraden? Aangezien ik geen Apogee ala 1900 euro nodig heb met 30 kanalen :bekdicht:

In de prijs categorie tussen 500 en 1500 heb je tientallen mogelijkheden. In kwaliteit, i/o's, enz.

Hoeveel analoge/digitale i/o's heb je nodig?
Heb je preamps nodig?

Het enige wat ik wil is dit probleem kunnen opnemen/afspelen/invoeren:

Korg Triton Extreme
Virus TI desktop
TR909
+ een de mogelijkheid om in de toekomst nog 2 a 3 synths aan te sluiten.

Ik heb dus zoiezo een audio interface nodig ( aangesloten op me Imac )

Een mengpaneel om die schuiven voor de volume te open te gooien ;)

Voor de toekomst is een mackie controller pas aan de orde, want zolang ik me muis kan gebruiken vind ik dat al genoeg ;)

Het idee van een Audio-interface is ook vooral dat je meer kanalen tegelijk kan opnemen en niet dat het fungeert als mixer, want voor die functie is een mixer (die doorgaans goedkoper is dan een interface voor meerdere kanalen tegelijk opnemen.

optie 1:
Je koopt een intreface waar 3x2=6 ingangen op zitten (check M-audio of Edirol zijn wat goedkoper of MOTU)

Optie 2:
Je koopt een mixertje (van minstens 6 kanalen) hier prik je je synths en en vervolgens prik je de output L+R in een klein interface die maar twee kanalen hoeft te hebben (Bijvoorbeeld Edirol UA-25)

Het idee van een Audio-interface is ook vooral dat je meer kanalen tegelijk kan opnemen en niet dat het fungeert als mixer, want voor die functie is een mixer (die doorgaans goedkoper is dan een interface voor meerdere kanalen tegelijk opnemen.

je bedoelt de functie van een meerkanaals interface, niet elke interface is meerkanaals.
audio interface is gewoon een fancy woord voor geluidskaart (via FW of usb is het natuurlijk niet echt een kaart meer)

aangezien je een mac gaat kopen of reeds hebt gekocht, is MOTU echt een aanrader. ik heb zelf een MOTU ultralite, wil je iets uitgebreider zou je voor de 828mk2 firewire kunnen gaan (usb versie is goedkoper, FW is beter!) of de gloednieuwe 828mk3 als die al ergens te krijgen is. werkt perfect samen met een mac

Dus ik kan veel goedkoper uitzijn als wat ik in me gedachten had!! :halleluja

Al zou ik een Edirol UA25 kopen, ( rond de 230 euro ) dan hoef ik alleen nog maar een leuke analoge mixert te kopen waar me aparatuur in kan?

Sterker nog. Je hebt ook al analoge mixerts met ingebouwde USB geluidskaart. (Of je dat wilt is een 2e)

@elektrovolt
Heb je toevallig ook ervaring met die Motu 8pre die ik noemde? Ik wil namlijk wel 8 preamps voor drumopnames enzo!

ik zoek een mixer, vooral uit interesse, ga ik waarschijnlijk niet kopen. Maar dan ben ik al een stapje verder in mijn zoektocht naar zo veel mogelijk in de "produceerwereld".
Nodige specificaties:
-32 kanalen (of meer, liefst 32)
- 8-bus
- minimaal 8 aux
-een goed imago, geen behringer dus, die eventueel al iets bewezen heeft)
(-eventuele mogelijkheid om hem als daw te gebruiken in bv logic, cubase of protools)
-prijs doet er niet al te veel toe vermits ik hem waarschijnlijk niet ga kopen, maar ik wil ook liever geen mixer tegenkomen van 50000euros
-een droge, warme en niet te commerciele sound, voor de mensen die me begrijpen. Ik bedoel dus dat als ik er een neutraal synthgeluid doorgooi ik geen afgelekt Bob Sinlair of Milk Inc geluid uitkrijg.

Ik dank jullie
Gagarin

PS: de vijfde specificatie staat niet voor niets tussen haakjes, is dus puur optioneel

Laatst gewijzigd:
ik zoek een mixer, vooral uit interesse, ga ik waarschijnlijk niet kopen........
-prijs doet er niet al te veel toe vermits ik hem waarschijnlijk niet ga kopen,...

Wil je er nou wel één of niet één kopen? Bovenstaand is voor mij een raadsel, of ik moet 't verkeerd hebben?

@elektrovolt
Heb je toevallig ook ervaring met die Motu 8pre die ik noemde? Ik wil namlijk wel 8 preamps voor drumopnames enzo!

ik heb geen ervaring met de 8pre, maar ik neem aan (pin me er niet op vast) dat de preamps identiek zijn aan die van elke andere motu interface zoals de ultralite en 828mk2. het zijn niet de beste pre's, een klein beetje dood klinkend maar zeker wel bruikbaar. denk dat ze voor drums wel goed zijn eigenlijk.

als je een meer open en levendigere klank wilt meot je iets anders kopen. maar wie weet bevalt de 8pre je wel, dus als je de mogelijk hebt, probeer hem :)

ik zoek een mixer, vooral uit interesse, ga ik waarschijnlijk niet kopen. Maar dan ben ik al een stapje verder in mijn zoektocht naar zo veel mogelijk in de "produceerwereld"....(......)

???
waarschijnlijk kan je beter een dikke multi i/o interface kopen, want met al die functies kan je beter je computer gebruiken voor dat soort luxe grappen.
en een plaat van bob sinclar of van milk inc klinkt alleen maar zo omdat het radio-ready naar de klote is gemasterd, heeft geen moer met de mixer te maken :D

@elektrovolt
Wat zijn goede opties als ik een wat levendigere klank wil? Of is dat ook erg budget gerelateerd? Anders is het misschien verstandiger om gewoon die 8 pre te kopen een een losse 1/2 kanaals pre-amp voor vocals etc! Of sla ik hier nu de plank volledig mis?

@Gagarin
De vijfde spec kan je inderdaad wel weg halen want een 32 kanaals DAW mixer is volgens wel heeel erg duur.

-een droge, warme en niet te commerciele sound, voor de mensen die me begrijpen.

Wie kan mij uitleggen hoe je uit een mixer geen commerciele sound krijgt?

Als je dit soort 'eisen' gaat stellen kan je je beter afvragen of toch maar niet eens beter kan verdiepen wat mixen nou werkelijk inhoud.

dat wil ik ook wel weten dan ga ik dat gelijk toepassen! Wie wil er nou geen geld verdienen met wat hij doet! ;)

Back