even in het kort de opbouw van de MPC:
je hebt maximaal 64 sporen die je als DRUM of MIDI in kunt zetten binnen een sequence.
Afhankelijk van het type MPC heb je 1, 2 of 4 midi outputs. wat zich vertaalt in 16, 32 of 64 beschikbare midi kanalen.
Bovenstaande verhoudt zich niet 1 op 1.
Je zou in principe 64 sporen op kunnen nemen die allemaal hetzelfde midi kanaal aansturen.
Meer concreet:
Ik neem op spoor 1 een basismelodie op die gekoppeld is aan midi channel 1A (midi poort A, kanaal 1)
Op spoor 2 neem ik vervolgens een 2e melodie op, die ook gekoppeld is aan channel 1A.
Je hebt nu 2 melodieen op 2 verschillende sporen die naar dezelfde midi out gaan en hetzelfde midi kanaal.
Nu pak je een 3e spoor, ook weer naar midi channel 1A. Op dit kanaal ga je controller data opnemen.
Wat je nu hebt, is 2 melodieen met een control track.
op het 4e spoor pak je een program van de interne sampler. je zet hem op DRUM en kiest een program.
Vervolgens lekker je basdrum inrammen. gewoon simpel 4 to the floor.
spoor 5: snares, spoor 6: hihats en spoor 7 wat toms.
Je hebt nu 7 sporen in gebruik:
spoor 1: melodie 1 op midi kanaal 1A
spoor 2: melodie 2 op midi kanaal 1A
spoor 3: controllerdata op midi kanaal 1A t.b.v. de melodieen op spoor 1 en 2
spoor 4: basdrum
spoor 5: snares
spoor 6: hihats
spoor 7: toms
op deze manier zou je tot 64 sporen kunnen gaan binnen je sequence.
Doordat je (in het geval van de MPC2500 die ik heb staan) 4 midi poorten hebt, zou je in principe 64 midi apparaten aan kunnen sturen.
Waarom smeer ik mijn drums met name uit over 8 sporen?
Op deze manier heb ik elk geluid op een apart spoor staan wat ik via het track mute scherm aan en uit kan zetten.
Dit is ideaal voor live situaties of lekker jammen in de studio.
[edit]
Je kunt je knopjesdraaien (controllerdata

) opnemen of op 1 spoor, of je pakt hier meerdere sporen voor.
Een ander leuk truukje is al je controllerdata op aparte sporen opnemen en als je tevreden bent elk spoor kopieeren naar een en hetzelfde spoor.
Dit doe je met de MERGE functie, hierdoor wordt alles als het ware versmolten in 1 spoor. Nadeel is dat je niet bepaalde controllerdata aan en uit kunt zetten.
Een MPC is redelijk simpel qua opzet. Je moet goed nadenken hoe je je sporen in gaat delen en waar je controle over wilt hebben.
[/edit]
-C-