Contact spray goed voor vintage synths?

orson.wouters

Voltage Controlled Lid
Hey

Wat kan ik best gebruiken om een schakelaar in mn KORG PS900 uit te kuisen (octave-switch)?
We hebben nog een busje contactspray liggen...
Of kan ik beter perslucht/wasbenzine/alcohol/... gebruiken?

grtz

In een schakelaar kan je wel contact spray spuiten.

Bij potmeters ligt het wat gevoeliger omdat die een koolstofbaantje hebben dat op den duur kan worden weggevroten door de contactspray en dan ben je verder van huis.

Ik weet er verder niks van, maar ik weet wel dat het hier al best vaak over gegaan is op SF, dus zo lang de experts nog niet gereageerd hebben (edit: damn, zelfs nu al te laat :D ) hierbij wat leesvoer:

'Contactspray - hoe slecht?'
Over hoe en waarmee potmeters schoon te maken
Discussie over een PS900-reparatie (toetscontacten)
Thread met goede opmerkingen over het gebruik van perslucht

D'r is vast nog veel meer hierover te vinden (maar niet in discussies van de laatste paar maanden, bij mijn weten); gewoon even wat zoektermen proberen in de zoekmachine! :okdan:

contact spray

contact spray

Contact spray is redelijke bagger. De meeste mensen spuiten veel teveel. De spray lekt na een tijdje uit de schakelaar en wordt hard etc.
Je kunt proberen om de schakelaar een heleboel keren over te halen. Misschien dat hierdoor het defect al voorbij gaat. Als dit niet lukt dan in de volgende volgorde: perslucht, een beetje contact spray, repareren...

Hey

Wat kan ik best gebruiken om een schakelaar in mn KORG PS900 uit te kuisen (octave-switch)?
We hebben nog een busje contactspray liggen...
Of kan ik beter perslucht/wasbenzine/alcohol/... gebruiken?

grtz

Contactspray is echt het allerlaatste wat je moet gebruiken.
Je hebt na een paar weken meer (Veel meer) ellende dan je nu hebt.
Ook niet in schakelaars gebruiken.
NOOIT GEBRUIKEN ALS JE NIET WEET HOE ! !

Ik gebruik ongeveer 1 bus per 5 a 6 jaar.
De onderdelen die zijn bespoten worden zo snel mogelijk vervangen om erger te voorkomen. Het is alleen bedoeld om de avond door te komen en dan nog kan er van alles fout aflopen.

ik zou het alleen gebruiken bij openliggende contacten, en uit de buurt van verdere componenten zodat het niet kan gaan lekken. even laten inwerken en dan wegshalen met bijvoorbeeld Kontakt WL.

maar alleen in uiterste gevallen, en inderdaad zeker niet bij faders, potmeters, schakelaars en gesloten stekkerbussen.

twijfel je, niet doen !

Ik heb net mn korg gepoetst, zonder een of ander product, gewoon met een doekje en een schroevendraaier. Alles werkt perfect...
Waarom zou je dan eigelijk contactsprays e.d. nodig hebben?

ik spuit me altijd in met contactspray voordat ik op stap ga... Succes gegarandeerd altijd contact met leuke vrouwen...

-C-

Ik ga even een raar verhaal vertellen.

Precies 10 jaar geleden kocht ik m'n TR909, waarvan de pots echt zo gruwelijk vies waren, dat de snaredrum 2x zo hoog getuned kon worden als normaal. En de rest was van hetzelfde kaliber van storingen.

Ik heb met contactspray voorzichtig in 2 uur alle potmeters zitten schoonspuiten en daarna schoonvegen. Nu na 10 jaar heb ik nog steeds nergens last van, pots werken prima en ik zie ook nog steeds geen rare vlekken op het board oid. Was/is contactspray van phillips. Hetzelfde busje gebruik ik nog steeds .....

Ik heb hier een JD-800 staan die wat problemen had met de toetscontacten en sommige faderwaardes verliepen zonder dat je aan de fadertjes zat. Dit is een probleem dat ik wel vaker zie bij deze apparaten.
De eigenaar heeft alle fadertjes volgespoten met contactspray en ook de toetsrubbers zijn niet overgeslagen.
Wat nu: Toetsrubbers zijn bijna opgelost alsook de plastic contactstrip eronder en van het interfaceboardje is ook niet veel meer over. Verder zijn alle fadertjes helemaal onbruikbaar geworden omdat de koolbanen op verschillende plaatsen zijn opgelost.
Totale schade: 550 Euro. Nou,...lekker.

En ik heb hier ook nog een Digitech GSP-2101 staan.
Helaas onherstelbaar. Het mainboard is om één of andere onduidelijke reden helemaal volgespoten met contactspray. Sommige onderdelen veeg ik nu zo van het board af.
Het is helmaal groen uitgeslagen en stinkt naar hele oude dieselolie.

In het verleden was er een contactspray van Servisol die hele goede resultaten opleverde. Helaas is deze spray niet meer leverbaar ivm mileu-schades.
Er is nog een spray geweest die eigenlijk nog veel beter was maar ik weet niet zo 1 2 3 welke dat was. Ga ik wel even opzoeken maar ik ben bang dat ook deze niet meer leverbaar is ivm diezelfde mileu-eisen.

Overigens: wat ook nog wel eens wil helpen: Koppenreiniger.
Dat spul verdampt helemaal.
Ik heb er geen uitgebreide tests mee gedaan maar als iemand hier meer over weet dan kun je dat in deze draad wel kwijt denk ik.

Overigens: wat ook nog wel eens wil helpen: Koppenreiniger.
Dat spul verdampt helemaal.
.

Jep, dat gebruik ik ook vaak.
Video spray heet dat toch?
Even gekeken in de kast "video 90 van kontakt chemie"

Je kunt makkelijk controleren dat je een vluchtige spray hebt, of op olie basis.
Even tegen een velletje papier spuiten, en tegen het licht houden.
Blijft er wat achter....op olie/enz basis

Hoe kan ik het merken als de vorige eigenaar van mn SH1000 contactspray op de potjes heeft gespoten?
De pitch en vol. knopjes beginnen wat stroef te gaan en vanbuiten zijn ze wat vettig (ook in de omgeving)... En wat kan ik er aan doen?

Ik heb ooit van 2 best goeie vintage synths de prints helmaal bespoten aan beide kanten met contact spray omdat ik dacht dat zoiets vast wel goed was :D

Nou ja, 10 jaar later doen ze het nog steeds.

Kan ik die prints nog eens schoonmaken met iets?

Back