XG editor of works

linda

Stamgast
Hallo

Ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort.
Maar kan iemand mij iets vertellen over wat precies een XG works of editor is.

Ik werk met XG synth en hoorde dat je met deze programma's makkelijk sysx en instellingen specifiec voor je keybord kan doen.

Ik heb gegeken op google maar vind er weinig informatie over.
Of waar ik dit kan downloaden.

Had er een gedownload de editor maar hier kon je niks op afspelen.

Linda

ik heb even gekeken.
maar ik snap het niet zo goed.

wat ik begrijp werkt dit met een geluidskaart.
maar ik heb dus 2 XG keybords.

Dus ik dacht dat er een los programma voor was om de midi dus te bewerken.

XG is een verzameling afspraken (opgesteld door Yamaha) om via midi je synths/keyboards aan te sturen.
Het is de tegenhanger van GM standaard van Roland.
Het is dus eigenlijk een subset van midi.

XG works is een sequencer om je XG (midi) sequences te bewerken.
Voordeel is dat de ondersteuning van XG functionaliteiten maximaal ondersteund word.

In de meeste sequencers zit ook wel (sporadische) ondersteuning voor XG maar heeft IMO veel meer algemene voordelen tov XG works.

Wat ik gisteren dus zag, was een soort midibewerkingsprogramma, en daar kon je selecteren welk keybord je had, alleen de mijne zat er niet tussen.
de psr 8000 en tyros.

Daar kon je je type galm chorus etc etc instellen.
Dus je hoeft geen ingewikkelde sysx te kennen om dit in te voeren in de midi.

maar dat was de XG Editor.
Ik werk al een paar jaar met XG en bewerk 't op cakewalk, maar zo'n programma zou natuurlijk wel makkelijk zijn omdat ik uitsluitend met XG werk.

Dus als ik geen geluidskaart van de XGworks heb werkt 't niet??

Vreemd dat ze in XG works niet gemaakt hebben dat je die synths kan kiezen. Misschien dat je daar even geduld voor moet hebben omdat het nog erin moeten stoppen.

Maar goed, als je van valsspelen houd gebruik je een ander type en kun je wel die makkelijke XG functies gebruiken. Da's nl het leuke van XG. Niet dat alles 100% werkt omdat bijv je keyboard meer kan dan je in zo'n programma kunt aangeven (of andersom). Maar de handige dingetjes als galm, volumes etc lukt allemaal wel.

Trouwens Cakewalk heeft toch ok wel enige XG ondersteuning? (zover ik het me kan herinneren wel nl.)

cakewalk is een midibewerkingsprogramma, en heeft natuurlijk niks met ondersteuning van XG te maken.
Het enige wat je kan doen is je synthesizer selecteren.
maar daarmee benut je niet alles wat er in je keybord zit.

En door die editor heb ik begrepen benut je je hele keybord zonder dat je alle data en sysex in moet geven.

Iki ken namelijk niet al die waardes van de sysex.
als ik bv een hall 2 wil ipv een hall 1 weet ik niet hoe ik dat ingeef en dat blijkt die editor te doen. maar kan nergens een demo of iets vinden.

Ikzelf gebruik een Yamaha Sw1000XG;
om midi klanken te selecteren gebruik ik XGedit.
XGwork is inderdaad de sequencer die aan XG edit gekoppeld kan worden; maar aan de XGedit heb ik Cubase gekoppeld.
Uiteraard kan ik ook rechtstreeks in m'n sequencuer de klanken van m'n geluidskaart kiezen; maar de XGedit werkt echt wel gemakkelijk (bv. om effecten op de midi geluiden te zetten, filters te plaatsen enz...).

Volgens mij is XGedit specifiek voor de SW1000XG (en add-on kaarten) gemaakt.

Origineel geplaatst door Dirk
Ikzelf gebruik een Yamaha Sw1000XG;
om midi klanken te selecteren gebruik ik XGedit.
XGwork is inderdaad de sequencer die aan XG edit gekoppeld kan worden; maar aan de XGedit heb ik Cubase gekoppeld.
Uiteraard kan ik ook rechtstreeks in m'n sequencuer de klanken van m'n geluidskaart kiezen; maar de XGedit werkt echt wel gemakkelijk (bv. om effecten op de midi geluiden te zetten, filters te plaatsen enz...).

Volgens mij is XGedit specifiek voor de SW1000XG (en add-on kaarten) gemaakt.

Zowel XG edit als XG wizard als ZG gold werken met *alle* xg synths (dus ook eeen cs1x of een gfeluidskaart met xg)

linda

linda

Ik werk met Cakewalk, maar ik weet niet of ik die edit in Cakewalk in kan brengen.

Is die editor op zich geen apart programma ??

Ik heb het inderdaad ook nodig om filters effecten en bepaalde instellingen te doen.

Maar ik heb de Yamaha Tyros.

Ik heb daar wel software bij gekregen maar dat is een voice editor.
En wat dat precies inhoud weet ik niet, heb het geinstalleerd ff naar gekeken maar weet niet goed wat ik ermee moet doen.

Kun je die voice editor niet gebruiken om je performance te editen? (of hoe dat ook moge heten)

Stel je zo alle effecten en andere dingen in en hoef je dat niet in Cakewalk te doen.

Maar ik weet wel dat Yamaha plugins heeft gemaakt om je aparaten te kunnen editen binnen een programma en dat Cakewalk het ook ondersteund. Niet precies vanaf welke versie en welke apparaten (niet voor de Tyros dus), maar zou wel interessant zijn. Dan is nl. die editor in je programma verwerkt.

http://www.yamahasynth.com/pro/opt/index.html

De laatste versie van XG Works is 3.07, en heeft edit support tot de PSR9000: ongetwijfeld zal Yamaha zeer snel ook de Tyros in XGworks supporten (misschien is dat al gebeurd)

XG works editeert nagenoeg alle (Yamaha) apparaten die de X(tended) G(eneral) format hanteren.

XG Works is niets anders dan een erg gesofisticeerde midisequencer met een erg basic audio part.

XG edit en andere appz zijn gewoon XG editors die tot in de detail de midiparameters controleren: erg indrukwekkend.

Ik vind de beste editor de XG Pad (versie 1.66 is juist uit): ik heb deze vergeleken met XG Gold, XG Wizard, XG edit en XG Surface control. Maar XG Pad verslaat hen op elk vlak, zowel de simpele maar erg gebruiksvriendelijke GUI, als de crashproof.

Met midiyoke of Midiox kan je deze editors verbinden aan de sequencer die je gebruikt, zodeonde dat je in realtime sysexmessages kan doorsturen, die dan worden opgeslagen in je song.
Midyoke werkt niet met XP)

Ik moet zeggen, XG zonder een goede editor klinkt erg middelmatig, maar zodra je een beetje begint te tweaken: erg indruwekkend.

Ik gebruik XGpad met mijn SW1000 kaart. De XGpad is vooral gericht op deze kaart, in combinatie met de Kenton Plugstation (deze kan standalone tot 4 PLG kaarten van Yamaha draaien, dwz, tot 4 complete synths in een doosje)

Enkele links:

http://www.xgpad.com/
http://www.yamaha.co.uk/xg/html/midplug/m_mid10.htm

Greetz

EF : )

ik heb de cakewalk pro audio van een paar jaartjes terug.
Ik vraag me af hoe ik die edit xg in cakewalk krijg??

ja laat he

net terug van werk

Die handleiding van de pro heb ik niet alleen de oude handleiding van de CPW 30 en die is al zo'n 12 jaar oud .
Dus ik denk niet dat het daarin kan.

Zal denk ik eerder in de handleiding van de editor staan denk ik.

En die heb ik nog niet.

groetjes

Back