sh-101 of ms-10

maar da's weer een extra uitgave die je bij een SH-101 niet hoeft te doen nutuulk
Maar hij is dan ineens wel veelzijdiger dan een 101. Die kan alleen de noten sequencen. Met een fsb step sequencer kan je bijv noten, filter en vca mee steppen wat weer extra mogelijkheid aan nieuwe geluiden creeert. En je kan die sequencer ook voor andere bakken gebruiken. De drumsounds uit de ms10 zijn trouwens ook veel vetter dan de 101.

ah ok bedankt. Toch ligt mijn voorkeur nogsteeds ietswat meer bij de sh... heb nog eens goed geluisterd op youtube. Die ms filters zijn idd erg ruig en hou daar wel van. Had begrepen dat de sh 101 wel de glides mee kan sequencen? en what about the mc 202... is dat exact t zelfde geluid... wat moet die kosten? en wat kan die meer of minder?

hupakee.... nog meer vragen :D

Een mc-202 nijgt meer meer naar sequencer dan een SH-101. Verder is het op de LFO na de zelfde synth. Aansturen via CV-gate is lastiger en om dat goed te krijgen moet je hem even modificeren. Op de ingebouwde sequencer heb je echter 2 kanalen, 1 voor de MC-202 synth en 1 voor een externe synth. Volgens mij moet je dan wel hetzelfde formaat CV-gate gebruiken als de 202 zelf vreet, oftewel een andere Roland synth. Een MS-10 ga je er niet mee kunnen aansturen. Het programmeren van die sequencer is overigens een heel ander verhaal dan op je computer hoor.

nou ja, het probleem is dat er geen midi-clock in gaat en dat je er dus 1 of andere converter in moet stoppen (of een andere slimme oplossing).

O ja en aansturen met CV/gate geeft timing problemen ja, (lees latency) Daarvoor zou je hem dus moeten modificeren...

Laatst gewijzigd:
de keuze leek MIJ simpel... dus tsja enzo ook misschien...
mij gaat het om het aantal mogelijkheden, de ms-10 ken ik van binnen en buiten en was er snel op uitgekeken...

maar da's weer een extra uitgave die je bij een SH-101 niet hoeft te doen nutuulk

Een mc-202 nijgt meer meer naar sequencer dan een SH-101. Verder is het op de LFO na de zelfde synth. Aansturen via CV-gate is lastiger en om dat goed te krijgen moet je hem even modificeren. Op de ingebouwde sequencer heb je echter 2 kanalen, 1 voor de MC-202 synth en 1 voor een externe synth. Volgens mij moet je dan wel hetzelfde formaat CV-gate gebruiken als de 202 zelf vreet, oftewel een andere Roland synth. Een MS-10 ga je er niet mee kunnen aansturen. Het programmeren van die sequencer is overigens een heel ander verhaal dan op je computer hoor.

Een 101 heeft noise en dat heeft de 202 niet. Een lfo heeft de 202 ook maar misschien andere golfvormen dan bij de 101 .. dat weet ik niet.

Glides op de 101 sequencen weet ik niet maar hoop ik wel.

Het 'grote' probleem bij het aansturen van een 202 via cv/gate is dat de sequencer er altijd tussen zit, waardoor je een klein vertraging hebt.

cv -> seq -> vco terwijl je je wil cv-> vco ..

Heb hier nog zo'n mod liggen van kenton ...

Maar zelf vind ik de 202 sequencer fantastisch en hang hem gewoon aan me dyn sync. Eigenlijk moet je nog een filter mod in hebben zodat je de 2de sequencer kan gebruiken om het filter aan te sturen.

En nog effe wrm ik die ms10 wel zie zitten. Ik heb het vermoeden dat daar een hele hoop geluiden uitkomen die eind jaren 70 en begin jaren 80 veel gebruikt werden door zoals bands zoals Propaganda en Liaisons Dangereuses.

Je hoort zo duidelijk dat de sequencing onderdeel van het geluid is geworden. En je dit niet voor elkaar kan krijgen door simpel weg de noten te sequencen maar juist door de rest ook te sequencen ( pwm, filter, etc)

Maar het blijft een gok .. echter als ik zo die voorbeelden hoor dan vermoed ik dat je met een ms10 dichter in de buurt gaat komen.

Echter voor huis, tuin en keuken electro heb je dat soort truken niet echt nodig.

Bij de 101 kun je inderdaad glides en rusten invoeren in de sequencer. De slides zijn uiteraard portamento, waarvoor je een aparte potmeter hebt.

De 101 en 202 lijken inderdaad erg veel op elkaar, maar zijn toch weer erg anders.
De 101 heeft meerdere lfo vormen (triangle, square, s/h en noise), de 202 heeft alleen een triangle lfo. de 202 heeft echter weer een lfo delay, dit heeft de 101 weer niet.

Door de verschillende sequencers, de arp en de noise zijn de 101 en 202 toch erg verschillende, maar qua geluid wel redelijk hetzelfde. De 101 heeft iets meer power!

@Madr: Liaisons dangereuses gebruikte een ms20 met sq-10 en onder andere een ObXa. Zoals hier is te zien: http://www.youtube.com/watch?v=zWa5zm0uTUU
Wat het vrouwtje hier voor haar heeft staan weet ik niet, een mixer of een drumcompu?!

Een ms10 ? :slotje:

Je ziet duidelijk de vorm en patchkabels aan de andere kant maar die gebruikt ze alleen voor fx dacht ik. Netzoals die obmx waar die extra claps en wooshes uitkomen. Dat ding met faders voor haar is volgens mij een 4 track recorder waar de beat volgens mij vanaf komt.

En ja het is een ms20, die sq10 zie ik alleen niet

Ik vermoed zelfs dat naast de drums, de synthlead ook uit die bandrecorder komen. Die ms20 is volgens mij ook voor fx ..

In dit filmpje zie je haar met een sequencer, waarvan ik dacht dat het sq-10 was, maar ik zag net dat het iets anders is. Bij deze zitten de kabels boven de step pots en de pots lopen helemaal door tot aan de linkerkant.

Wat het dan wel is? (op 00:38)

http://www.youtube.com/watch?v=ksuVl3sEf7s

In dit filmpje zie je haar met een sequencer, waarvan ik dacht dat het sq-10 was, maar ik zag net dat het iets anders is. Bij deze zitten de kabels boven de step pots en de pots lopen helemaal door tot aan de linkerkant.

Wat het dan wel is? (op 00:38)

http://www.youtube.com/watch?v=ksuVl3sEf7s

Das een sq 10 maar dan op zijn rug en 180 gedraait. Dat klopt ook want dan lopen de pots helemaal door tot links ipv rechts en zitten de kabels boven ipv onder. Je ziet het ook aan het randje en de vorm van de sq10 dat ie gedraait is.

En ook hier komt er geen sequence uit de ms 20 want daar doet ze gewoon fx mee ..

En daf zijn ook helden .. ben zelf helemaal gek van high pressure days van units .. maar nu gaan we wel erg offtopic.

Wat wil je kwa geluid?

MS10 meer schreeuwerig maar ook mooie westcoast leads en diepe bassen. Hele vette filter en ext in. Als je kan doorsparen is de MS20 wel leuk met zijn ext in->cv/gate en twee filters/osc's. De filter van de MS10 schijnt wel vetter te zijn. Vindt wel de filter heel irritant en overduidelijk MS10 klinken als je de peak(reso) hellemaal open zet.

SH101 klinkt meer plastic,acidachtig,wel dik. Hij is heel erg hands-on, niet erg warm.

Hmmm een 101 klinkt veel warmer dan een MS10 toch?

De MS10 heeft een heel erg bepaald geluid, er is iets mee het is een beetje hol ofzo en dunnetjes, ligt ook niet lekker in de mix voor synthsounds vind ik. Het is een goeie FX filter bank bak.

Hmmm een 101 klinkt veel warmer dan een MS10 toch?

De MS10 heeft een heel erg bepaald geluid, er is iets mee het is een beetje hol ofzo en dunnetjes, ligt ook niet lekker in de mix voor synthsounds vind ik. Het is een goeie FX filter bank bak.

En een ms20 dan ? ligt die wel lekker in de mix ? heb daar iig dikke bassen uit horen komen die prima in de mix klonk.

Back