De ECHTE 909 Hihat!!!???

Het is een zwaar gecompressde hihat sample aangezien je met 8 bit geen volume kan gebruiken.
Dit beantwoord je vraag niet maar ik wou het even kwijt.
En wat moet je met de originele hihat?
Wat een onzin! Strax ga je ook nog vragen hoe hard je er op moet slaan?

Het is een zwaar gecompressde hihat sample aangezien je met 8 bit geen volume kan gebruiken.
Dit beantwoord je vraag niet maar ik wou het even kwijt.
En wat moet je met de originele hihat?
Wat een onzin! Strax ga je ook nog vragen hoe hard je er op moet slaan?

Met 8 bit kan wel degelijk amplitude verschillen toepassen, namelijk bijna 50 dB, echter minder als met hogere bitrates natuurlijk.
Daarnaast gaat het hier over een 909 hihat, welke als 6 bit op de rom zit gebakken (zie pagina 1 van dit topic).
De 909 hh romuploader heeft er 2 bits bijgeplakt om er een gangbaar formaat van te maken. Echter worden deze 2 extra bits niet gebruikt.
De voorbeeld hihats van subgroover kunnen dus nog smeriger om in de buurt te komen van de echte 909 hihat. Of je zoekt op/rekent uit wat de maximale dynamische waarde kan zijn en je kan er rekening mee houden in de 8 bit sample.

Voor 6 bit is dat: 1.76 + 6.02 * 6 bits
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

37,88 dB (in vergelijking met 96 dB voor 16 bit)

Als je in je 8 bit sample alles onder de -37 dB weghaalt (gate) maar ervoor zorgt dat zoveel mogelijk erboven blijft (compressor) ben je de man van de hihats B)

Ik zal de moeite nemen om het overige ook even uit te leggen voor bovengenoemde poster.
Synthforum zit vol met freaks die alles willen weten en lopen te mierenneukeren over de kleinste dingen, omdat ze daar lol in beleven (incl ikzelf). Dat is voor mensen die over het algemeen alleen presets kiezen totaal niet interessant en vaak ook onbegrijpbaarlijk. Echter is het voor iedereen, incl jezelf, prettiger om ze te laten, mede omdat dit de één van de weinige plekken zijn waar deze freaks hun hobby kunnen discusieren. Menig vriendin/vrouwlief zit daar thuis namelijk niet op te wachten.

Ik zal de moeite nemen om het overige ook even uit te leggen voor bovengenoemde poster.
Synthforum zit vol met freaks die alles willen weten en lopen te mierenneukeren over de kleinste dingen, omdat ze daar lol in beleven (incl ikzelf). Dat is voor mensen die over het algemeen alleen presets kiezen totaal niet interessant en vaak ook onbegrijpbaarlijk. Echter is het voor iedereen, incl jezelf, prettiger om ze te laten, mede omdat dit de één van de weinige plekken zijn waar deze freaks hun hobby kunnen discusieren. Menig vriendin/vrouwlief zit daar thuis namelijk niet op te wachten.

Amen:okdan:

Zit je nu weer over mij te ouwehoeren :D :okdan:

Met 8 bit kan wel degelijk amplitude verschillen toepassen, namelijk bijna 50 dB, echter minder als met hogere bitrates natuurlijk.

Natuurlijk kan je het volume aanpassen! Alleen blijft er geen lekker geluidje meer over.
Dat is de reden dat de hihat samples uit de 909 gecompressed zijn en een analoge enveloppe word gebruikt!
8bit samples horen nou eenmaal keihard te zijn voor goed kwalieteit!

zulle we het nu ook nog gaan hebben over de verschillende klinkende 909's, want over welke 909 hebben we het hier nou, welk serie nummer bijv.??
ik geloof wel dat de bron/sample hetzelfde is gebleven maar de rest is duidelijk aangepast over tijd.

:bekdicht:}:|

lopend%20vuurtje.jpg

Maar ja zou bij jouw daar wel een stuk kouder zijn in de winter... brrrr...
Maar aangezien je heel wat HW gebruikt heb je wellicht geen kachel nodig :kimono:

Van die heerlijke nutteloze feiten...

Van die heerlijke nutteloze feiten...

Ik volg deze draad al een tijdje, en met plezier. Wil ook graag mijn duit in het zakje doen. Misschien heb ik het helemaal mis, maar voorlopig is er nog niemand die het helemaal zeker weet.

Met een beetje neuswerk probeer ik 1 en 1 bij elkaar te voegen. De hats zijn dus van Zildjian, en de 808 is ongeveer in 1980/1981 ontwikkeld. Laat Zildjian nu in 1981 met een nieuwe (en revolutionaire, zoals drummers weten) lijn zijn gekomen. De K serie. In het begin nog niet zo uitgebreid, de custom en K/Z series en afwijkende maten kwamen pas later in de eeties.

Een gok is dus dat het een redelijk standaard 14" K setje is geweest. Uitleg én geluidvoorbeeld vind je hier.

Lijkt het er op?

"Zijn er ook kleinere?"

Neem aan dat je doelt op een hoger geluid van een kleiner formaat HighHat? Dat klopt, er zijn ook 13" Hats, heb er zelf een paar, en Paiste heeft bijv ook 10" Hatjes, als effect setje. Ik vermoed wel dat begin '80 de kleinere versies niet zo populair waren, eerder groter. Kijk maar eens bij Carmine Appice.

Het geheel hangt natuurlijk ook af van mic en fx. Je zult op basis van de klank alleen nooit kunnen achterhalen welke Hats het geweest zijn. Daarvoor zal toch echt die technieker bij Roland uit het stoffig archief getrokken moeten worden, en een verslag laten geven wat hij/zij precies gedaan heeft...

Attachments

• hats.jpg
    hats.jpg
    157,9 KB · Bekeken: 85
Laatst gewijzigd:
Back