Waarom sommige mixers niet alles hebben wat je moet

Bren Gun

Ingeburgerd
Hee daar. Hoe komt het dat sommige mixers gewoon totaal niet passen of gewoon bepaalde kleine dingetjes missen? Bijvoorbeeld dat sommige kleine mixers 2 aux sends hebben, een aparte phones out-knop, maar twee-band EQ. Of dan heeft een andere kleine weer 3-band EQ, 1 of 2 aux sends, maar dan weer geen aparte phones out. Dat soort dingen. Irriteert me.

Bijvoorbeeld, ik heb laatst een simpele Tapco Blend 6 binnen en ik gebruik de aux toch niet, en zou het fijn vinden als er op z'n minst een derde EQ bij zat (en misschien dat de vierde knop een mid sweep is of zo).

Of sommige van die Yamaha's zijn ook wel leuk, hebben ze een stel van die hybride kanalen met mono mic/line of stereo line, maar dan hebben ze weer van die kleine tekortkomingen zoals geen aparate phones out-knop of zo, of sommige stereo-kanalen missen een EQ-band. Maar dan vind ik weer dat Yamaha er niet uitziet met die terminologie van ze en zo.

Zo kan ik wel een uurtje doorgaan met klagen.

Is er een kleine mixer op de markt, nieuw en goed, die als de Blend 6 is (of natuurlijk Mackie) maar die 3-band EQ heeft? Of eentje met 3-band EQ en hybride kanalen (en natuurlijk aparte phones out-knop, niet te vergeten)? Geen Behringer alsjeblieft.

ik heb een yamaha mg102c, kleine mackie achtige mixer.
daarop zitten 2 mono en 2 stereo kanalen met 3 band eq.
niet parametrisch en ook niet de geilste eq, maar goed.
prijs is ok, klank gaat wel (neutraal).

zou ik niet als main mixer gebruiken (b.v. de mixer op mijn oude tascam 4 track klinkt 10 keer dikker dan de yamaha, maar bv meer ruis)

$0.02

Het moet echt een analoge mixer en alleen dat. Nou ja, misschien USB of zo erbij, maar dat gebruik ik toch niet. Ben niet zo bekend met USB- en Firewire-mixers. Mis ik iets goeds daar?

Die Mackie 802-VLZ3 is wel een sexy ding. Van wat ik wil hebben is dat de enige die ik heb gezien die me past.... alleen, het is net weer iets teveel. Zo heb je mooie slanke vrouwen die steeds dingetjes missen en zo, en zo heb je weer eentje die het allemaal heeft, alleen is ze een beetje te dik :P

Wat zou deze mixer trouwens nieuw kosten?

ik heb een yamaha mg102c, kleine mackie achtige mixer.
daarop zitten 2 mono en 2 stereo kanalen met 3 band eq.
niet parametrisch en ook niet de geilste eq, maar goed.
prijs is ok, klank gaat wel (neutraal).

zou ik niet als main mixer gebruiken (b.v. de mixer op mijn oude tascam 4 track klinkt 10 keer dikker dan de yamaha, maar bv meer ruis)

$0.02
Dat vind ik dus een sexy mixer, maar wat de hel? Mist dat ding weer een phones out-knop. En wat denk je van van de ruimte bij die stereokanalen? Wat een verspilling.... waarom hebben ze niet gewoon die EQ ook dáárbij gelaten? Grrrr...

Hee daar. Hoe komt het dat sommige mixers gewoon totaal niet passen of gewoon bepaalde kleine dingetjes missen?
omdat een fabrikant bepaalde keuzes moet maken omwille van formaat en kostprijs die niet noodzakelijk aansluiten bij jouw wensen... ik vind ook geen mixer die precies doet wat ik zou willen (en ook nog betaalbaar is).

geldbesparing, 2 band eq is niet alleen een knop minder, maar ook minder electronica (i suppose)

headphones en monitor zitten op dezelfde knop, ik heb mijn monitors op de stereo out en de headphones op de monitor knop. ok als je dan je monitors (= master level) op 0 zet kan je niet de headphones nog open draaien (de headphones komen na master level).
idd beetje dom gedaan, maar goed... als je de monitors aan/uit kan zetten voor wanneer je op headphones wilt werken is het goed te doen. w/e

omdat een fabrikant bepaalde keuzes moet maken omwille van formaat en kostprijs die niet noodzakelijk aansluiten bij jouw wensen... ik vind ook geen mixer die precies doet wat ik zou willen (en ook nog betaalbaar is).
Precies ja. Een beetje leuke mixer voor thuis kost al snel een eurootje of 1.500. Wil je echt professionele apparatuur voor live performances (met een top band ofzo), dan zit je als snel op het tienvoudige voor een instapmodel...

Precies ja. Een beetje leuke mixer voor thuis kost al snel een eurootje of 1.500. Wil je echt professionele apparatuur voor live performances (met een top band ofzo), dan zit je als snel op het tienvoudige voor een instapmodel...

Nou, nou.. overdrijven is ook een vak. € 15.000,- voor een instapmodel?

Ik vind € 150.000 helemaal niet zo duur hoor:engel:

Overdrijven is ook een vak zeg. Gewoon een nulletje eraan plakken. Hij bedoelt het tienvoudige voor een professionele live mixer.
Professionele studio-mixers kosten ook heel wat geld. En met professioneel bedoel ik dus geen Mackie 24-8 ofzo, maar eerder een Allen&Heath of TL Audio. De mooiere modellen beginnen dan bij iets van € 4.500. Maar ik ben het wel eens dat € 15.000 voor een professioneel instapmodel voor live wel iets overdreven is. Je hebt toch een A&H ML4000-840B 'al' voor € 12.000.

Het hangt er maar net vanaf welke kwaliteit iemand bedoeld. Als je top mixers gewend bent, is idd € 1.500 een instapmodel. Maar als je denkt dat een mixer van € 1.000 de heilige graal is, is een instapprijs eerder € 200/300. Maar voor dat geld heb je natuurlijk geen geweldige of complete mixer. Zelfs tweedehands niet.

Dan hebben we het over audiomixers die gebruikt worden op tours van topartiesten en in grote studio's, niet over mixers voor thuisgebruik en semi-professionele live performances natuurlijk. Dat is echt geen grapje. Je kunt het zo gek maken als je wil. 8~

Maar goed, we dwalen een beetje af volgens mij... Het is maar net waar je die tafel voor nodig hebt en wat je eisen zijn denk ik. Als je een analoge tafel voor thuis wil met minimaal: een x-aantal stereo en monokanalen, 3 band eq op alle kanalen, een aantal auxes en subgroepen en bovenal goed geluid. dan zit je al snel rond de 1.000 a 1.500 euro volgens mij. Denk maar aan de A&H wizzard 3 modellen, of iets in die trend.

Back